Annons

'Digitalt' till Analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

ahpybus

Aktiv medlem
Har någon provat att skriva ut inscannad (eller digital bild för den delen) och behandlad bild till något genomskinligt som de sedan använt i mörkrummet? Önskar tips om material.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Inte för att vara tråkig, men vore det inte lättare att stoppa fotopapperet i skrivaren? :)

Skämt å sido, vad är orsaken till att man vill göra en mörkrumskopia av en digital bild?
 

stefohl

Aktiv medlem
Inte för att vara tråkig, men vore det inte lättare att stoppa fotopapperet i skrivaren? :)

Skämt å sido, vad är orsaken till att man vill göra en mörkrumskopia av en digital bild?
Finns metoder som gummitryck, palladium, platina med mera som är svåra att efterlikna med en skrivare.

Stefan
 

ahpybus

Aktiv medlem
Inte för att vara tråkig, men vore det inte lättare att stoppa fotopapperet i skrivaren? :)

Skämt å sido, vad är orsaken till att man vill göra en mörkrumskopia av en digital bild?
Det finns saekert flera anledningar, t ex Foer att det aer kul, Foer man tycker om svaertan i fotopapper ...

I mitt fall aer det naagot jag goer foer att det aer kul.

Ursaekta att mina prickar har foersvunnit :)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Måste nog väcka liv i den här tråden. ..Digitala negativ: Vilken typ av "papper" (overhead?) stoppar man i skrivaren? Går det med vilken skrivare som helst?
Är jättesugen på att testa detta då jag har eget svartvitt mörkrum som använts för lite senaste året, skulle vara kul med en nytändning :D och detta låter spännande!
 

martinator

Aktiv medlem
Det fanns för - och nu pratar jag om 90-tal - firmor som skrev ut bilder till diapositiv. På den tiden gjorde man digitala bilder som sedan användes i diabild-bildspel på stora företag (detta var innan datorprojektorn blev var mans egendom). Det borde alltså inte var så svårt att skriva ut ett negativ eftersom man enkelt i PS kan invertera bilden. Gissar dock att det kan var svårt att hitta dessa tjänster idag.
/
 

stefohl

Aktiv medlem
Det fanns för - och nu pratar jag om 90-tal - firmor som skrev ut bilder till diapositiv. På den tiden gjorde man digitala bilder som sedan användes i diabild-bildspel på stora företag (detta var innan datorprojektorn blev var mans egendom). Det borde alltså inte var så svårt att skriva ut ett negativ eftersom man enkelt i PS kan invertera bilden. Gissar dock att det kan var svårt att hitta dessa tjänster idag.
/
Idag gör man negativen i blickstråleskrivaren i skala 1 : 1, så att man kan kontaktkopiera dem. Finns ett antal filmer som kan användas. Epson tillverkar till exempel en sådan film på rulle, så att man kan skriva ut negativ i stor storlek.
 
ANNONS