Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Åland

Aktiv medlem
Det är detta som är bloggarnas baksida. Vem som helst kan skriva vad som helst om vem som helst.

Jag har ingen aning om ifall fotografen "gjort bilderna". Bloggaren fabulerar fritt. Synbarligen utan att kontrollera med fotografen.

Gillas INTE.

Förtal om bilderna är äkta. Bra att det kommer fram (ja inte spelar det mig nån roll personligen men kanske nån annan blir upprörd) om fotografen fuskar och blir berömd tack vare det. Men han får ju inte försvara sig.

I riktiga tidningar tillhör det god journalistisk sed att "offret" får försvara sig.

Bloggar tillåter smutskastning hur som helst.

Mina spontana kommentarer och åsikter.

//Johan
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jo, nog har jag reagerat på att han anklagar Terje först och inte har tid att kolla upp bevis. Inte helt snyggt. Å andra sidan, om uppgifterna stämmer i alla kommentarer till blogginlägget så blir även jag skeptisk. Sen är ju inte internet någon obestridlig källa till fakta så jag håller mig öppen för vilken utgången än må bli. Intressant är det i alla fall. Hoppas bara debatten håller sig saklig då det är ett allvarligt ämne!
 

Star2

Avslutat medlemskap
Det är ett blogginlägg, inte en förundersökning. De flesta bloggar uttrycker bara skribentens personliga åsikter och känslor.
Och troligtvis är det så enkelt som Gunnar säger i radiointervjun, och i sitt blogginlägg:
han visste inte ens vem Terje var, innan han häromdan blev kontaktad av en journalist som undrade över en lodjursbild.

Jag tror inte Terje förfalskat sina bilder, jag tror han har hittat ett sätt att röra sig i naturen som gör det lättare att komma närmare vilda djur.
MEN DET ÄR OBEGRIPLIGT varför han inte tycks ha dokumenterat detta stora projekt bättre. Projektet har alltså pågått i 9 månader.
Har han verkligen inte videofilmat något av alla dessa lodjursmöten??!
 

jorgene

Aktiv medlem
Bedrövligt.

Det mesta ser att vara fejk.
Spegelvända stockbilder från Superstock verkar vara favoritmetoden...
 

jahknee

Avslutat medlemskap
fy vad besviken jag är. jag har alltid tyckt att hans bilder ser speciella ut men kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att han skulle fuska.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Det är alltså 100% klart att lodjursbilderna är snodda från nätet och sedan inklippta. Hur fasen tänkte karln? Att han aldrig skulle bli avslöjad? Måste vara den största fejkskandalen i fotosverige någonsin...
 

chry

Aktiv medlem
Tragiskt, inte bara för de närmast berörda, utan även för att det kastar en skugga av misstanke mot andra naturfotografer. Ja, även fotografer i andra genrer. Att man ska behöva misstänka att en bild som är för bra för att vara sann antagligen inte är sann...
Surt.
 

danand

Avslutat medlemskap
fusk

Intet nytt under solen, om man vill komma nån vart som naturfotograf måste man ha en jädra tur eller massa kontakter- eller fuska- om man nu inte har tillgång till utrustning för en halvmille. Påminner lite om kroppsbyggning kanske, en lustig sak jag har tänkt på här på fs är att om man lägger upp en bild kanske man får i bästa fall ngn enstaka kommentar men om man lägger upp samma bild på fejjan haglar de positiva kommentarerna som spön i backen.

Har egentligen aldrig fastnat för terjes bilder, det finns de som med enklare medel tagit mycket bättre bilder än så. Att SNV utsett honom till årets fotograf säger nog mer om SNV.

Synd att inte kriget om prestigen kan få ske på samma villkor för det jag menar är att även om man har en utrustning som är värd en förmögenhet behöver det inte betyda att man är en bättre fotograf.

Om jag inte har helt fel så är väl ett av kriterierna för att vara med i naturfotograferna N att man ska ha en känsla och även en stor ekologisk kunskap för att genom bilden kunna förmedla det vi idag har som naturvårds och kanske miljöproblem, funkar det? Känner inte så många därifrån men träffade en som hette Klas-Rune Johansson och han hade väldigt bra botaniska kunskaper och en känsla för vad som är värdefullt att jobba för rent naturvårdsmässigt och att få prata med honom var väldigt givande, fler sådan tack!
 

jelu1661

Aktiv medlem
Tragiskt, inte bara för de närmast berörda, utan även för att det kastar en skugga av misstanke mot andra naturfotografer. Ja, även fotografer i andra genrer. Att man ska behöva misstänka att en bild som är för bra för att vara sann antagligen inte är sann...
Surt.
Jag hade aldrig hört talas om Terje innan den här soppan, men jag tror inte att övriga naturfotografer behöver oroa sig nämnvärt om trovärdighet så länge de inte enbart publicerar bilder som ser ut som taffliga montage. Jag är förvånad över att ingen reagerat tidigare. Han är verkligen ingen stjärna när det kommer till att göra bra montage...
 

Anders Östberg

Guest
Tragiskt, inte bara för de närmast berörda, utan även för att det kastar en skugga av misstanke mot andra naturfotografer. Ja, även fotografer i andra genrer. Att man ska behöva misstänka att en bild som är för bra för att vara sann antagligen inte är sann...
Surt.
Förtroendet för bilder är borta sedan länge. Jag tror inte detta gör någon större skillnad faktiskt, utom att det bara förstärker den misstro som redan finns. "Fin bild, använder du Photoshop?" har jag hört i många år nu.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag är förvånad över att ingen reagerat tidigare. Han är verkligen ingen stjärna när det kommer till att göra bra montage...
Har du skrivit om hans fusk tidigare?

Med tanke på att han avslöjas först nu så är han nog tillräckligt duktig på att göra montage för att lura luttrade bildmänniskor.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS