Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Acei

Aktiv medlem
Jag skall börja att byta ut gamla glasramar till glaslösa ramar. Men då är det dia som behöver torkas av.
Och då undrar jag med vilken kemikalie och vilken typ av torkduk jag skall använda så att man inte förstör filmen.

Det är dia från slutet på 50-talet fram till 90-talet. Dom äldsta diorna är av en aluminium och en plastdel med glas som i sin tur är ihop pressade. Någon som har något förslag på hur man får isär dessa på enklaste sätt.

Skall därefter sätta mej och scanna in alla diabilderna (puh) ca 650 dia.
 

Makten

Aktiv medlem
Nu gissar jag, men om filmen är väldigt gammal (50-tal) så kanske det är celluloid-bas på den, och då ska du akta dig noga för lösningsmedel! Till och med etanol förstör sådant direkt (fråga mig; jag har putsat sönder en gitarr med cellulosa-lack). Jag kan förstås vara helt ute och cykla angående materialet, men innan någon annan hinner rekommendera dig något så vill jag bara varna för att prova innan du vet mer.

Kanske kan du klippa av ett hörn och prova med olika kemikalier? ISO-propanol (spolarvätska, eller sånt från Apoteket) brukar vara ganska snällt men ger gärna torkfläckar. Vanligt vatten är möjligen ett alternativ, men då kanske rutorna blir buktiga när de får torka igen.
 

bildsten

Aktiv medlem
Såvitt jag vet har ingen diafilm legat på celluoidbas på den här sidan WW2.

Aluminium-plastramar brukar jag öppna med en kniv genom att hålla till på lämpligt underlag och bryta upp pressningen på två intilliggande sidor och dra isär delarna försiktigt.

Troligen behöver du inte putsa något på filmen, bara borsta av den med en mjuk pensel. Om det skulle behövas någon avtorkning så kan du göra det väldigt försiktigt med en mycket mjuk tygtrasa från t.ex. en mycket väl urtvättad T-shirt.

Några tvättvätskor behövs inte. Jag har svårt att tänka mej att omsköljning skulle behövas.

Anvämd tunna bommulsvantar så slipper du fingeravtryck. Ett alternativ i hanteringen kan vara en pincett av den typ frimärkssamlare använder och som har plattor i spetsarna. Du kan trä på tunn plastslang på plattorna så får de bättre grepp.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag skall börja att byta ut gamla glasramar till glaslösa ramar. Men då är det dia som behöver torkas av.
Och då undrar jag med vilken kemikalie och vilken typ av torkduk jag skall använda så att man inte förstör filmen.

Det är dia från slutet på 50-talet fram till 90-talet. Dom äldsta diorna är av en aluminium och en plastdel med glas som i sin tur är ihop pressade. Någon som har något förslag på hur man får isär dessa på enklaste sätt.

Skall därefter sätta mej och scanna in alla diabilderna (puh) ca 650 dia.
Är du säker på att det är själva filmen som behöver putsas? Gamla diaramglas har en benägenhet att bli dimmiga pga någon kiselsyra eller vad det var. Glas av nyare typ (efter 80-talet någonstans) har inte den benägenheten.
Hehe, 650 dia var inte så mycket. C:a 7800 har jag skannat hittills och har "några" kvar.
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag skall börja att byta ut gamla glasramar till glaslösa ramar. Men då är det dia som behöver torkas av.
Och då undrar jag med vilken kemikalie och vilken typ av torkduk jag skall använda så att man inte förstör filmen.

Det är dia från slutet på 50-talet fram till 90-talet. Dom äldsta diorna är av en aluminium och en plastdel med glas som i sin tur är ihop pressade. Någon som har något förslag på hur man får isär dessa på enklaste sätt.

Skall därefter sätta mej och scanna in alla diabilderna (puh) ca 650 dia.
Hej.
Om du går in på www.photax.se/. Under gruppen kemi finns det något som har namnet övrigt. På denna sida visar man Tetenal Film Cleaner Spray, denna är till för att göra rent film med. Som andra ha skrivit, på med bommulsvantarna och så tar du en tops och försiktigt strycker på dom dia som du eventuellt har problem med.Torka sedan av med den speciella duk som dom (Photax) har. Så har du garanterat inga repor. Att använda rent,ljumet vatten kan offtas fungera bra. Alla ideér om "sprit" av olika slag at bara förödande.
Diaramar dom du har går att enkelt öppna som någon annar har beskrivit. Min erfarenhet är dock att dom inte alltid är så lätta att åteanvädna. Utan det är nog som så att du behöver byta en del. Diat håller du med en pincett. Gepe har en speciell dito på dia. Den kan nog vara svår att få tag på idag.
I våras avslutade jag enskanning på 17.500 dia. Och där även sådana dior som du har.
Skall börja med en mindre på 2000 bilder.
 

Acei

Aktiv medlem
Tack för alla svaren. Då vet jag lite mer vad som behövs.
När man pratar antal så är ju allt relativt :)
De ramar som jag hade tänkt använda är Gepe glaslösa med metallmask 3 mm (7013) till ALLA mina 650 bilder.
Sen så får man testa sej fram vilken storlek och upplösning man skall ha (xxx X xxx, xxx dpi).
Tänkte lägga över en del på skivor sedan.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tack för alla svaren. Då vet jag lite mer vad som behövs.
När man pratar antal så är ju allt relativt :)
De ramar som jag hade tänkt använda är Gepe glaslösa med metallmask 3 mm (7013) till ALLA mina 650 bilder.
Sen så får man testa sej fram vilken storlek och upplösning man skall ha (xxx X xxx, xxx dpi).
Tänkte lägga över en del på skivor sedan.
Använd din projektor.
Ta bort projektorns objektiv.
Sätt in en opaliserande glasskiva ( det fixar en glasmästare för ett par tior) mellan kondensorn och diat för att få mjukare ljus.
Fotografera av diat med ditt makroobjektiv.
Ev. kan du styra din kamera direkt från skärmen via EOS utility i liveview.
Då kan du digitalisera dina diabilder på ett mycket snabbt och bra sätt.

MVH
 

Acei

Aktiv medlem
Använd din projektor.
Ta bort projektorns objektiv.
Sätt in en opaliserande glasskiva ( det fixar en glasmästare för ett par tior) mellan kondensorn och diat för att få mjukare ljus.
Fotografera av diat med ditt makroobjektiv.
Ev. kan du styra din kamera direkt från skärmen via EOS utility i liveview.
Då kan du digitalisera dina diabilder på ett mycket snabbt och bra sätt.

MVH
Lät intresant, men jag hänger inte riktigt med på hur det går till. Kan du beskriva tydligare eller göra en skiss på hur du menar. Om du gör en skiss så maila den gärna till 42only@gmail.com .

Annars så har jag en Plustek OpticFilm 7200i med programet VueScan som jag hade tänkt använda.
Tror inte man kan köra liveview på min Canon 40D så att man kan se direkt på en dataskärm.

MVH
 

wangblad

Aktiv medlem
Plustek 7200 och Vuescan kör jag med det fungerar utmärkt. 3600 dpi ger en jpgbild på ca 5 mb och det räcker till minst 40x30 print om du skulle vilja skriva ut. Jag gör nästan ingen bildbehandling alls i Vuescan, endast ljusar upp eller mörkar ner vid behov övrigt gör jag i Photoshop.
Gamla diaramar öppnar jag försiktigt med en vass kniv i skåran och bänder lite tills ramen går i sär.
Jag rengör ej innan scanning förutom blåser boort löst damm. Repor och fläckar klonar jag bort.
OK, tidsödande, men om bilden är bra är det värt det.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag bara blåser bort damm och någon enstaka gång torkar försiktigt med mikrofiberduk. Med en riktig filmscanner (jag använder Nikon Coolscan V) kan man ta bort repor och damm i scanningsprocessen och slipper därmed en del efterbehandling.
Scanning av gamla dia är en kamp mot klockan. Jag har en hel del dia från 70- och 80-talet och det börjar märkas kvalitetsförsämring på bilderna. Agfa och Kodak bilder har klarat sig hyfsat, men dia på Fuji-film från början av 70-talet är en katastrof.
Jag kan inte se någon skillnad på bilder som suttit i glas-ramar från de som suttit i plast- eller pappramar. Allt arbete på att sätta dia i glasramar verkar ha varit bortkastat, speciell som de måste ramas om när de ska scannas.
//Kjell
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Lät intresant, men jag hänger inte riktigt med på hur det går till. Kan du beskriva tydligare eller göra en skiss på hur du menar. Om du gör en skiss så maila den gärna till 42only@gmail.com .

Annars så har jag en Plustek OpticFilm 7200i med programet VueScan som jag hade tänkt använda.
Tror inte man kan köra liveview på min Canon 40D så att man kan se direkt på en dataskärm.

MVH
Scannern är jättebra men l-å-n-g-s-a-m.

Har du provat att plugga in 40D med USB till datorn och kört EOS utility?
Jag minns inte om det funkar med 40D (remote control), ev. kanske man kan uppdatera till senare version av programmet.

I de flesta projektorer kan man pilla in en glasbit (ca 40x40mm eller så) innan diabilden.
Glaset ska var opaliserande (som ett ljusbord). Man får då ett mjukt och skarpt ljus som träffar diabilden. ( I min projektor sitter det ett färgbalansfilter som jag byter ut mot opalglas) Sen är det bara att rikta in kameran med makroobjektiv (på stativ) i hålet där projektorns objektiv har suttit.

Det går även att fotografera "som vanligt" utan liveview. Men med liveview har man full kontroll på alla parametrar och spar filerna direkt på hårddisken. Man ställer mycket enkelt kornskärpan eftersom man ser pixlarna i 100% förstoring. Om bildfilerna blir oskarpa så beror det på att originalen är oskarpa helt enkelt.

Fördelen med en projektor med bildmagasin är att när man väl har ställt in allting så tar det bara några sekunder att fotografera av varje bild.
(Jag drog in ca 2000 dior på några kvällar utan att stressa)

MVH J O
 

Acei

Aktiv medlem
Scannern är jättebra men l-å-n-g-s-a-m.

Har du provat att plugga in 40D med USB till datorn och kört EOS utility?
Jag minns inte om det funkar med 40D (remote control), ev. kanske man kan uppdatera till senare version av programmet.

I de flesta projektorer kan man pilla in en glasbit (ca 40x40mm eller så) innan diabilden.
Glaset ska var opaliserande (som ett ljusbord). Man får då ett mjukt och skarpt ljus som träffar diabilden. ( I min projektor sitter det ett färgbalansfilter som jag byter ut mot opalglas) Sen är det bara att rikta in kameran med makroobjektiv (på stativ) i hålet där projektorns objektiv har suttit.

Det går även att fotografera "som vanligt" utan liveview. Men med liveview har man full kontroll på alla parametrar och spar filerna direkt på hårddisken. Man ställer mycket enkelt kornskärpan eftersom man ser pixlarna i 100% förstoring. Om bildfilerna blir oskarpa så beror det på att originalen är oskarpa helt enkelt.

Fördelen med en projektor med bildmagasin är att när man väl har ställt in allting så tar det bara några sekunder att fotografera av varje bild.
(Jag drog in ca 2000 dior på några kvällar utan att stressa)

MVH J O
Oki Doki nu gick det in i huvudet.

MVh
 
ANNONS