Annons

Trojan i Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Gomer

Aktiv medlem
Ryska källor hävdar att 600.000 Mac-datorer smittats av en trojan som går via Flashplayer.
Tydligen skall attacken riktats i första hand mot datorer i engelsktalande länder.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.442010/600-000-macar-smittade-med-ny-trojan

F-secure har släppt instruktioner hur man upptäcker och städar bort trojanen.
Apple släppte en uppdatering i tisdags som täpper till hålet.

http://www.f-secure.com/v-descs/trojan-downloader_osx_flashback_i.shtml

Glad Påsk alla fotografer
 

j2^

Aktiv medlem
Ryska källor hävdar att 600.000 Mac-datorer smittats av en trojan som går via Flashplayer.
Tydligen skall attacken riktats i första hand mot datorer i engelsktalande länder.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.442010/600-000-macar-smittade-med-ny-trojan

F-secure har släppt instruktioner hur man upptäcker och städar bort trojanen.
Apple släppte en uppdatering i tisdags som täpper till hålet.

http://www.f-secure.com/v-descs/trojan-downloader_osx_flashback_i.shtml

Glad Påsk alla fotografer
Fel. Trojanen använder Java, men HETER "Flashback. Den har inget med Adobe Flash Player att göra.
 

onnyt

Aktiv medlem
I sammanhanget kan nämnas att Flashback inte smittar datorer med något av följande program installerade:
Little Snitch
Xcode
VirusBarrier X6
iAntiVirus
Avast!
ClamXav
HTTPScoop
Packet Peeper
 

control87th

Aktiv medlem
När det gäller nyförsäljning har mac nu passerat 10% och kommer därför råka ut för samma skit som windows upplevt sen Mellissa kom. Håll i hatten....
 

control87th

Aktiv medlem
Förutsätter inte denna optimistiska förväntan att även den underliggande strukturen i OS'et är densamma?
Inte säker på att jag förstår frågan... men om du tror att Apple klarat sig så pass bra från skadlig kod hittils pga. att det är en säkrare arkitektur så kommer du nog snart bli besviken...
 

Falumas

Aktiv medlem
Virus och trojaner är inte samma sak.
Virus är nog knepigt att få om man har Mac, men trojaner kan man nog säkert få.
Virus i sin sanna betydelse har varit lika vanliga på Windows som OS/X sedan Windows Vista. Trojaner och Malware är dock OS/X ofta helt blottade för eftersom dom flesta OS/X-användare tror att dom är helt bortom fara.
Varje gång jag sökt igenom en OS/X-dator har jag åtminstonde hittat tracking cookies vilka inte är farliga om man inte bryr sig om sin integritet. Windows-maskiner är till 95% skyddade med anti-virus-program som tar hand om det mesta eländet och inte bara virus i sin sanna betydelse.

/Karl
 

Tallrot

Avslutat medlemskap
Virus i sin sanna betydelse har varit lika vanliga på Windows som OS/X sedan Windows Vista. Trojaner och Malware är dock OS/X ofta helt blottade för eftersom dom flesta OS/X-användare tror att dom är helt bortom fara.
Varje gång jag sökt igenom en OS/X-dator har jag åtminstonde hittat tracking cookies vilka inte är farliga om man inte bryr sig om sin integritet. Windows-maskiner är till 95% skyddade med anti-virus-program som tar hand om det mesta eländet och inte bara virus i sin sanna betydelse.

/Karl
Hur får man bort tracking cookies ur sin Mac på ett enkelt, billigt och lättförståligt sätt med förutsättningen att man tycker det är pest att bröta med sånt här?
 

Falumas

Aktiv medlem
Hur får man bort tracking cookies ur sin Mac på ett enkelt, billigt och lättförståligt sätt med förutsättningen att man tycker det är pest att bröta med sånt här?
ClamAV är det jag kört på OS/X och så har jag provat en online-scanning också kan det ha varit McAffe?

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Virus och trojaner är inte samma sak.
Virus är nog knepigt att få om man har Mac, men trojaner kan man nog säkert få.
Jag vet mycket väl skillnaden.

När 600 000 macdatorer är drabbade tror jag dock macanvändaren inte hänger upp sig på definitionen utan att det numera inte längre är riskfritt (vilket det förstås aldrig varit).
 

Falumas

Aktiv medlem
Virus och trojaner är inte samma sak.
Virus är nog knepigt att få om man har Mac, men trojaner kan man nog säkert få.
Det där är ord som Macanvändare har invaggat sig i falsk säkerhet med.

Det är samma som dom flesta säger att man stjäl bilar och stjäl programvara och musik på nätet. När man egentligen tillgriper motorfordon och begår upphovsrättsbrott.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Det där är ord som Macanvändare har invaggat sig i falsk säkerhet med.

Det är samma som dom flesta säger att man stjäl bilar och stjäl programvara och musik på nätet. När man egentligen tillgriper motorfordon och begår upphovsrättsbrott.

/Karl
du får nog utöka "begår upphovsrättsbrott" eftersom du inte säger vad som stals. Ord som bildstöld etc är rätt tydliga, alla förstår viket brott som begåtts och vad som stulits.
 

blaufish

Aktiv medlem
Virus och trojaner är inte samma sak.
Virus är nog knepigt att få om man har Mac, men trojaner kan man nog säkert få.
Jag tycker distinktionen virus/mask/trojan är utdaterad, omodern. Verkligheten har för länge sen sprungit ifrån den.

Moderna malware är uppdelade i olika sätt att infektera, många har både exploit baserade attacker och sociala / trojanbaserade attacker. Hur man infekterar beror på vilken webbrowser m.m. användaren har.

Ofta kan infektionskoderna ändras utan att malware i övrigt ändras.

I övrigt så kan man ju tillägga att Google Chrome och senaste version av OS/X, eftersom gamla Snow Leopard säkerhet är omodern (det är svårare att skriva attackkod mot Lion tack vare t.ex ASLR)
 

ante_77

Avslutat medlemskap
Jag tycker distinktionen virus/mask/trojan är utdaterad, omodern. Verkligheten har för länge sen sprungit ifrån den.

Moderna malware är uppdelade i olika sätt att infektera, många har både exploit baserade attacker och sociala / trojanbaserade attacker. Hur man infekterar beror på vilken webbrowser m.m. användaren har.

Ofta kan infektionskoderna ändras utan att malware i övrigt ändras.

I övrigt så kan man ju tillägga att Google Chrome och senaste version av OS/X, eftersom gamla Snow Leopard säkerhet är omodern (det är svårare att skriva attackkod mot Lion tack vare t.ex ASLR)
Har man tidigare skilt mellan trojan och visus när det gällt Windows så borde man rimligtvis skilja på det även när det gäller Mac.

Om någon snor mina inloggningsuppgifter och installerar något trevligt program fysiskt på datorn, har jag då fortfarande ett virus?
Och hur sprider det sig?
 

kiwi

Aktiv medlem
Jo, det har ju pratats länge om dels att Mac-användare är invaggade i falsk säkerhet och dels att det bara är en tidsfråga innan Mac OS X drabbas på samma sätt om Windows har blivit genom åren.

Jag ser inte att man kan dra några slutsatser om något av detta. Inte än.

Vad gäller det förstnämnda, var det förvisso väldigt många datorer rent antalsmässigt som verkar ha drabbats. Men det rör sig ändå bara om runt en procent av de Mac-datorer som beräknas vara ute och igång. 99 procent var tydligen inte påverkade. Kommer den siffran att ändras och i så fall med hur mycket?

Vad gäller det sistnämnda, så är detta det första riktigt allvarliga hotet som har dykt upp och som fått en större spridning. Alla andra hot har närmast blivit platta fall.

Det är svårt att dra några slutsatser med bara en händelse att gå efter. Mac OS X har några tusen (underdrift) virus, trojaner m.fl. att gå igenom innan vi ens kommer i närheten av Windows.

Det oroande i sammanhanget är dock att Apple inte verkar vara så snabba med att täppa till potentiella säkerhetshål, om "ryktena" stämmer. Problemet är förstås att Apple sällan eller aldrig (oftast det senare) uttalar sig om någonting, om det inte gäller nya produkter. Mycket sker bakom kulisserna. Det vore bättre om de så snart som möjligt kunde säga "ja, det är ett problem, men vi jobbar på det för fullt". Nu vet man nästan ingenting.


/ Kiwi
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag håller med om att det är för tidigt att dra några slutsatser och OS/X kommer nog aldrig komma ut i samma siffror som Windows historiskt har haft. Det räcker dock med några få väldigt elaka virus för att problemet skall bli väldigt stort.

Ett annat problem är dom väldigt hårt styrda mobila operativen som finns nu. Lyckas någon hacka kontrollservrarna för Android, iOS eller Windows Phone så kan det få enorma följder. Alla iOS-enheter som för tillfället var uppkopplade på nätet blir helt raderade t.ex.

/Karl
 
ANNONS