|
|
#1 |
|
|
Mac, vad betalar man för?
Hejsan!
Var inne på att skaffa ny dator till hemmet. Kollade runt både på PC samt Mac. Det som slog mig var att det är samma processorer, minne, grafikkort, ja allt faktiskt i båda datorerna. Priset skillde ungefär 10 000:- mellan datorerna, med samma prestanda. Till min fråga; Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju.. Det är ju samma delar (från samma fabrikat) i både PC:n samt Macen.. Hjälp mig att förstå! |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Till stor del betalar man för märket... såklart.
Men, man bör tänka på att en Apple-maskin trots allt är en premiummaskin, det är materialval som är över medel osv osv. Så, man kan liksom inte jämföra priser på en MacBook mot en Packard Bell, även om det är samma "prestanda" så att säga. |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Gå till en bilhandlare och be att få titta på en bil som rymmer fem personer och kan gå i 140 km i timmen (alltså som har samma prestanda enligt den enkla definitionen). Han kan visa dig en Fiat och en Volvo. Undrar du även då varför det är så stor prisskillnad?
Exakt vilka datorer har du jämfört där det skiljer 10 000 i pris? När jag jämför så är motsvarande datorer från tex Apple och Sony ungefär lika dyra. |
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Den dator man får när man köper en mac är en dator som är byggd för att fungera med ett särskilt operativsystem (OSX) - Både datorn (dvs hårdvara i datorn) och systemet är optimerade för varandra, för att fungera tillsammans.
En PC kan inte vara optimerad för ett visst operativsystem på samma sätt. Microsoft kan inte anpassa sitt operativsystem för alla PC tillverkares olika produkter. Jo, varumärket kostar, design kostar … men det är också ett optimerat system. Och designen kan har fördelar den också. |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Den där jämförelsen haltar en hel del. Det är ju just därför som det finns certifieringsprogram för såväl hårdvara som mjukvara.
Apple har ju precis lika liten kontroll över vad mjuk/hårdvarutillverkare hittar på med kringutrustningen. |
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
mac är minst 20k snyggare :)
|
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Det är en smaksak. Tycker man om steril design så är Mac att föredra. Tycker man om något som är designat så kan man hitta betydligt snyggare.
Smaken är som baken, stor och hårig. /Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Pratar vi laptop eller stationärt?
|
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
Frågan är klassisk och tenderar att väcka starkt emotionellt färgade svar - jfr religionskrig. Någon vidare klarhet utöver de första två svaren lär inte framkomma.
|
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Jag förstår varför Apple är dyrare (om det nu är så ;) ) men din jämförelse var väldigt konstig. Om det stämmer som TS skriver att det faktiskt var exakt samma (de viktiga delarna säger vi) delar i de båda så kan du knappast jämföra en Fiat mot en Volvo. Istället kan man tänka sig en Ferrari och en Volvo med exakt samma delar, samma Ferrarimotor, drivlina osv. Jag skulle då inte tveka att köpa den billigare Volvon om den hade samma delar som Ferrarin :)
(Håller med om att 10000kr låter lite mycket?? ) |
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
Jo, det var ju precis min poäng. Det är klart att det inte är samma delar i en dator som kostar tiotusen mindre. De flesta plastlådor på stormarknaderna som kostar några tusenlappar är byggda av skräp. Det finns datorer som är byggda för Windows av liknande kvalitet som en Mac, men då kostar i princip lika mycket.
|
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
Det beror lite på när i produktcykeln man tittar. När Apple kommer ut med sina produkter brukar dom vara relativt konkurenskraftigt prissatta. Sedan brukar dom inte sjunka så mycket i pris, så i slutet av sin cykel brukar dom vara väldigt dyra jämfört med att köpa likvärdiga eller bättre delar och plocka ihop själv.
/Karl |
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
På pricken, Karl!
Gillar man design som är stor och hårig så ska man självklart välja Windowsbaserat junk. Om man har en aldrig så liten känsla för lite mer....avskalad design- välj Mac! |
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Det är upplevelsen att jobba med macen också.. helt annorlunda än windows & linux ... känslan av att allt fungerar...
|
| Besvara med citat |
|
|
#15 |
|
|
Tror nog att det är något sådant jag med. Nya prylar brukar kosta ganska lika.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:17.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- En dryg vecka kvar på första uppladdningen!
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning
- Test: Tre kvalitetskompakter med hög ljusstyrka