|
|
#1 |
|
|
Reseobjektiv Nikon
Hej!
I sommar är det tänkt att jag och några polare ska tågluffa i Europa och tänkte införskaffa mig ett vettigt reseobjektiv för att packningen ska bli så lätt som möjligt (har ett 18-55mm och 55-200mm kitobjektiv från Nikon). Det jag letar efter är någon typ av kompromiss (i brännvidd) mellan dessa två objektiv och som är ljusstarkare. Märkt att jag fotar ganska mycket runt 18mm för landskap och arkitektur så jag vill helst att zoomomfånget börjar åtminstone vid 18mm. Har sneglat på tredjepartsalternativ men har ingen erfarenhet av dessa. Kan tilläggas att jag har en D90. Tack på förhand! |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Nikons 18-105?
|
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Nikkor 18-200VR. Finns ingen anledning att ens titta åt något annat. Finns dessutom att få tag i begagnade.
|
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Sigma eller Tamrons 18-50/2,8 utan stabilsering, men kolla hur sigman sätter AF för det är många av dessa som missar. Jag tycker jag klarar mig fint på resa med 12-24/4 och ett 60/2,8 (har ocskå D90), men vidvinkelobjektiv är ganska klumpiga att ha med sig
|
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Har inte 18-200 ganska medioker ljusstyrka? Glömde tillägga att min budget ligger på runt 4000 +/- och jag vill helst inte köpa begagnat så jag antar att den går bort. 18-105 vet jag faktiskt inte hur denpesterar. Sigman har jag faktiskt kikat lite på men känner mig ibland begränsad på zoomomfånget så kanske runt 18-70+ om det finns nåt sånt?
|
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Mitt råd
behåll det du har o om du inte har 2 batterier, köp ett till. Så himla mycket större plats tar det inte. |
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Det här borde ju kunna funka utifrån dina önskemål
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1770osni |
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Besparingen i vikt blir nästan obefintlig dock, vilket visar hur orimliga kraven i ursprungsfrågan egentligen är. Stort omfång, ljusstyrka och låg vikt går inte ihop. Sedan kan det ju finnas andra skäl till att vilja ha objektivet, men just det här med att spara vikt lär bli en ganska måttlig succé eftersom 18-55 och 55-200 är bland det lättaste man kan hitta i zoomväg.
Edit: Kollade och om det är VR-varianterna av objektiven som innehas blir besparingen "hela" 65 g. :) |
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
True you are
|
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
18-200 har inte sämre ljusstyrka än vad du redan har. Jag har nog tagit 40.000 bilder med mitt sedan 2006 och är mycket glad att jag köpte det då. Det sitter på 95% av tiden och man missar inte tillfällen pga fel objektiv.
|
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
Jag köpte ett sigma 17-70/2,8-4 för att en brännvidd som funkar till det mesta har ett fast 40mm 2,8 +50/1,8 och ett 70-300 har inte använt sigmat så mycket och tycker att den har snabb autofukus,men i morgon Valborg blir det nog en del bilder.
|
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
Vikten spelar faktiskt inte så stor roll, problemet här är mer att två objektiv tar mer plats än ett, därför tyckte jag att det var bättre att köpa ett nytt som kan sitta på kameran hela tiden.
|
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
Jag har Nikon 18-200 VR I, och är mycket nöjd. En perfekt kompromiss. MEN om arkitekturfoto är viktigt för dig, så är detta objektiv inte lyckat p.g.a. kraftig distortion. Förmodligen är alla objektiv med det zoomomfånget drabbade av detta, så jgk skulle satsa på att komplettera zoomen med en fast glugg för foto där räta linjer dominerar bilden. Men då räcker kanske inte budgeten...
/ Med vänlig hälsning, FiCa1 |
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Distorsion går att åtgärda i efterhand, hellre det än dålig skärpa...
|
| Besvara med citat |
|
|
#15 |
|
|
Av inläggen att döma rekommenderar ni att jag skaffar 18-200mm alltså. Är det någon som vet ifall 18-105mm är av likvärdig optisk kvalitet som 18-200mm? Om det nu är det känns det som om man borde skaffa 18-105mm istället för 18-200mm eftersom den senare är drygt tre gånger så dyr.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:56.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar