Fotosidans Forum
>
Efter exponeringen
>
Färghantering och Utskrifter
>
Epson Stylus Pro 3880 bläckförbrukning.
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#1 |
|
|
Epson Stylus Pro 3880 bläckförbrukning.
Jag har letat efter uppgifter om bläckförbrukningen till en Epson Stylus Pro 3880. Skulle vilja ha tag i uppgifter om riktvärden för bläckåtgången i volym/ yta. Är det någon på FS som vet var man hittar det?
Ska eventuellt göra ett större utskriftsjobb och vill kunna kalylera förbrukningskostnader. |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Du har fått ett mail.
|
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Och jag har svarat! :)
|
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Tar gärna del av siffrorna ifall ni har några :-)
//Torbjörn |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Skicka mailadressen.
|
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Varför inte lägga ut siffrorna i tråden så att alla kan ta del av dom?
Jag räknar ju inte med att det är några statshemligheter vi pratar om :-) |
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Nej, men siffrorna (bläckpriserna) är mer än 2 år gamla. Men OK, ni får ta det som det är:
Bläckkostnad för Epson Pro 3800 Bläckkostnad: 9 st patroner á 520:-/st (exkl moms) Sats: 444:-/st (exkl moms) Förbrukning: 1 ml räcker till 4 dm². Bläckkostnad: 1 ml kostar 6,50 kr 5,55 kr Pappersstorlek ml Bläckkostnad kr A4 = 6,24 dm² 1,56 10,14 8,66 A3 = 12,48 dm² 3,12 20,28 17,32 A3+ = 15,9 dm² 3,98 25,87 22,09 A2 = 25 dm² 6,25 40,62 34,69 A2+ = 27,3 dm² 6,83 44,40 37,91 40 x 50 cm = 20 dm² 5 32,5 27,75 40 X 60 cm = 24 dm² 6 39 33,30 Dessutom så förekommer ett visst svinn när skrivaren rensar munstyckena samt vid byte av svart patron. Alla priser är exkl moms Uppdaterad: 100308 Kopierat från ett worddokument |
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Som jag misstänkte. Förhandsgranskningen såg bra ut. Om ni låtsas gå in och svara på mitt inlägg så blir det läsbart igen.
|
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
inte så stort skillnad till dagens priser, så jag tycker tabellen funkar än.
|
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Aj, aj. Är bläckåtgången så hög? Jag har i mina beräkningar utgått från en bläckåtgång om max 2 ml för en A3+ utskrift baserat på följande artikel: http://epsonfaq.wordpress.com/2010/0...kriftskostnad/
Använder jag bläckåtgång enligt den artikel hamnar jag på en kostnad för bläck som är betydligt lägre än ovan och det är ju ledsamt om jag använt fel (inte hela världen men ändå). Hur skall man bäst gå tillväga för att få bläckåtgången verifierad (jag har inte hunnit göra slut på en sats färg ännu)? //Hans |
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
Epson har en kalkylator för beräkning av bläck
http://www.epson.co.uk/runningCostCa...questid=121854 |
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
Goecker räknar med 7,58 + moms för en "genomsnittlig A3" med Epson 3880
http://tinyurl.com/cvmuv3d |
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
|
Tack! Den kalkylatorn var bra. Gjorde en snabberäkning och hamnade på en bläckkostnad för en A3+ om (omräknat till SEK) på SEK 10,42. Tar jag hänsyn till att prisskillnaden mellan UK och Sverige på bläcket så hamnar jag i samma härad vad gäller kostnaden för bläcket som enligt mina tidigare beräkningar baserade på artikeln jag refererade till tidigare.
//Hans |
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Här är en mätning av driftkostnaderna för 3800/3880:
http://www.redrivercatalog.com/cost-...3800-3880.html Tänk på att den första omgången patroner för 3880 går åt snabbare än de senare, eftersom det går åt en del bläck för att fylla bläcksystemet på en ny skrivare. Sen är det förstås en annan fråga vad man relaterar bläckkostnaderna till. För min egen del spelar nog papperskostnader, ramar, syrefria passepartouter och bakplan en större roll än de rena bläckkostnaderna. När jag använde bläck i bulkförpackning till min gamla skrivare blev bläckkostnaderna försumbara - men de andra kostnaderna var inte alls försumbara. (Det här var inget försök att vinkla tråden till en fråga om bulkbläcks allmänna uselhet eller förträfflighet. De frågorna har stötts och blötts i flera andra trådar här på FS.) |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:32.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar