Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt FF-kamera från SONY - RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Rent tekniskt lär den klå X100 rejält, men Fujin säljer bra delvis tack vare sin hybridsökare, och någon sådan har ju inte denna.

Priset är nog avgörande för hur bra en sån här kan sälja.
 

pet

Aktiv medlem
Intressant o grymt vågat av Sony......prislappen lär blir hög o det ska blir intressant o se om folk är villiga att betala "premium" för en kamera med fast optik....på denna kamera tycker jag personligen dom skulle skippat den inbyggad blixten till förmån för en EVF(ser ut som det saknas).
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker blixtskon ser ut att vara försedd med lite för få kontakter för att göra nåt vettigt ...
 

Tell

Aktiv medlem
Bara jag eller ser den inte grymt jävla klumpig ut med det där objektivet som sticker ut sådär enormt mycket? :\
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
3000$ verkar ju hur skumt som helst.

Jag äter upp samtliga mina högerskor om den kostar mer än 60% av en D800 att tillverka. Ett par hundra rörliga delar mindre, åtminstone fem färre kretskort att montera manuellt, ingen dyr kostnad för pentaprisma eller stor dyr ögonmussleoptik, osv, osv. De borde alltså (inklusive objektivet!) lätt kunnat sälja kameran för ca 12-15,000kr (mindre än 2000USD i rek-pris).

Ang. Blixtskon så ser det ju faktiskt ut som om Sony tagit fram en extremkompakt sko-adapter från den obskyra Minolta-fattningen till standard ISO-fattning. Det borde som gjort för sju år sedan.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ett pris på $3000 verkar orimligt. Detta skulle innebära ett pris på ca 25000:- inkl moms. Zeiss 35/2,0 kostar ca 8000:- i handeln. Kameran har inga dyra delar f u sensorn så att den skulle kosta mer än hela RX100 inkl objektiv - d v s 6000:- verkar inte rimligt. Som mest skulle alltså 13.000:- vara rimligt.

Fuji X100 med motsv 35mm och en f/2,0 kostar idag under 9000:- och har hybridsökare. Man betalar väldigt mycket mer för RX1 med teoretiskt ett steg bättre brusprestanda (2,25x sensorarean) och ett stegs tunnare skärpedjup. Det blir för riktiga connaiseurer och proffs om $3000 eller ens $2000 stämmer.

Däremot som idé - helt lysande!
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker också att priset låter orimligt, men i övrigt kan det här mycket väl vara den super-Nex vi hoppades på. Man får väl hoppas att det följer med en EVF att sätta i blixtskon för det priset :)
 

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Man kan ju alltid hoppas att det är en kamera på väg. Tror nog Sony på sikt kan ta marknad på många områden. RX100 visar att det finns seriöst intresse av att nå entusiasterna!
 

Tell

Aktiv medlem
Objektivet har samma filterdiameter som Fujis X100. Den här kameran är riktigt liten, särskilt för sin sensorstorlek.
Hm, ja se där ja. Mätte runt lite o verkar som den är runt 10x2,5x6cm i kroppen, o objektivet sticker ut typ 3.5cm. Väldigt liten japp, men tyvärr inte helt o hållet fickbar. Hade faktiskt varit najs om objektivet åkte in lite när den var avstängd. O iofs så skulle jag hellre vilja ha den på 40mm istället, mer lagom än 35 o 50mm imo. Men får la se exakt vad det blir på onsdag helt enkelt. :)
 

Pasus

Aktiv medlem
Definitionen på "fickbar" verkar vara individuell. För vissa är en kamera fickbar om och endast om den går ner i en bröstficka. Själv drar jag gränsen vid (munk)jackficka. : )
 

Tell

Aktiv medlem
Definitionen på "fickbar" verkar vara individuell. För vissa är en kamera fickbar om och endast om den går ner i en bröstficka. Själv drar jag gränsen vid (munk)jackficka. : )
Mja iofs, jag har ett par byxor som jag faktiskt kan klämma i min D700 med 85/1.4a på plus några till objektiv. :p Men fickbar enligt mig är nog att den ågr ner i fickan och att det inte är obekvämt att knata runt med den. :)
 
ANNONS