Annons

Kontrollerat omgivningsljus

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Jag funderar på att ordna ett mer kontrollerat omgivningsljus runt skärmen.
I dagsläget sitter jag med väldigt olika ljus i både temperatur och styrka. Oftast alldeles för mörkt.
Tänkte att det borde gå att ordna på ett relativt enkelt och billigt sätt... eller är jag naiv nu? =)

Ska jag satsa på lampor eller lysrör?
Behöver jag ha någon speciell armatur eller kan jag köra med nån billig standard?
Vilken styrka behöver jag på ljuskällan?

Skärmen står på ett vanligt skrivbord, mörkgrått. Hyfsat neutral-gråa väggar närmast skärmen, 2,4m i takhöjd.

Tacksam för alla tips och synpunkter.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag funderar på att ordna ett mer kontrollerat omgivningsljus runt skärmen.
I dagsläget sitter jag med väldigt olika ljus i både temperatur och styrka. Oftast alldeles för mörkt.
Tänkte att det borde gå att ordna på ett relativt enkelt och billigt sätt... eller är jag naiv nu? =)

Ska jag satsa på lampor eller lysrör?
Behöver jag ha någon speciell armatur eller kan jag köra med nån billig standard?
Vilken styrka behöver jag på ljuskällan?

Skärmen står på ett vanligt skrivbord, mörkgrått. Hyfsat neutral-gråa väggar närmast skärmen, 2,4m i takhöjd.

Tacksam för alla tips och synpunkter.
Det viktiga är att du har en korrekt kalibrerad och profilerad bildskärm och ett betraktningsljus av dagsljuskaraktär, typ Solux-lampa, så att du kan jämföra dina utskrifter med det du ser på bildskärmen.

Har du dessutom rimligt neutrala färger på väggarna och inget fönster i direkt anslutning till skärmen, så har du kommit långt!

Behöver du mer ljus, kan du komplettera med dagsljuslysrör i taket som indirekt belysning.

Min erfarenhet är att det inte är så komplicerat som vissa vill påskina. Det absolut viktigaste är en korrekt kalibrerad bildskärm av bra kvalitet och en neutral omgivning.
 

nabbor

Aktiv medlem
Skärmen har jag hyffsad koll på. Ska snart skaffa ny kalibrator och hoppas på att det blir ännu bättre då.

Det jag vill åt är en belysning som jag kan tända när jag ska sitta vid datorn och då veta att det är lagom. Färg och styrka.
Idag sitter jag ibland i dagsljus av olika slag (fönster) ibland led-lampa typ blå och ibland dimmat glödljus =jättegult. Men allra oftast mörkt, typ svart, vilket tydligen inte heller är bra.
En enkel skrivbordslampa med rätt ljuskälla att rikta i taket eller i väggen kanske duger?
Eller en liten takarmatur med lysrör? Eller...?
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag tycker att det fungerar fint att använda ett par sådana här eller liknande:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6564214/tristar-dagsljuslampa-e27-28w-5000k-pint037
Jag har två liknande som jag har i vanliga lampor med neutralt färgade reflektorer, båda vinklade mot grå vägg som jag har där jag sitter och pysslar med bilder.

Finns tydligen en riktigt stark variant där också:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/702391393/dagsljuslampa-spiral-85w-5000k-e27
Undrar om det blir overkill i ett mellanstort rum med grå väggar och tak?
 

nabbor

Aktiv medlem
Tack för era synpunkter och tipset om Stefan Ohlsons artikel som precis beskriver mitt problem.
Har ännu inte bestämt mig för hur jag ska göra men lampor i vanlig armatur känns enklast.

Vill någon försöka beskriva ungefär hur ljust (eller kanske snarare mörkt) 500 lux är? En sån 28W lampa som lumor_ tipsar om kanske räcker.

Nästa steg blir nog att försöka bygga en skärmkeps. Borde väl funka med några bitar svart kartong?
 

nabbor

Aktiv medlem
Grubblar fortfarande på det här med omgivningsljus. Det jag är ute efter är alltså ett konstant "bakgrundsljus" när jag jobbar med bilder. När jag ändå pillar med bilderna vill jag att dom ska bli "rätt". Det är väldigt få av mina bilder som faktiskt hamnar på papper så något jämförelse- eller betraktningsljus är inte intressant i dagsläget.

Kanske en dum fråga men spelar det egentligen någon roll vilken temperatur jag har på ljuset eller är det enda viktiga att det är ungefär samma som skärmen? Jag får bättre resultat på min skärmkalibrering om jag väljer en kallare temperatur. Vid 6500 blir den riktigt bra. 5500 OK men inte lika bra och vid 5000 ytterligare lite sämre.

Är det bättre att satsa på ett kallare omgivningsljus (6500K) istället för att pressa upp skärmen mot varmare temperaturer? Varför rekommenderas 5000?

Om det har betydelse kan jag säga att bilderna är i raw och behandlas i LR (som väl jobbar i Prophoto). De exporteras i regel till AdobeRGB alternativt sRGB.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag får bättre resultat på min skärmkalibrering om jag väljer en kallare temperatur. Vid 6500 blir den riktigt bra. 5500 OK men inte lika bra och vid 5000 ytterligare lite sämre.
Vilken färgtemperatur har du på omgivningsljuset när du kommer fram till de slutsatserna? Det rimliga borde väl vara att du anpassar skärmen efter omgivningen, dvs först skaffar du rätt rumsbelysning och sedan bedömer du skärminställningen efter det?
 

nabbor

Aktiv medlem
Vilken färgtemperatur har du på omgivningsljuset när du kommer fram till de slutsatserna?
Ingen aning men jag hade väldigt mörkt.

Det rimliga borde väl vara att du anpassar skärmen efter omgivningen, dvs först skaffar du rätt rumsbelysning och sedan bedömer du skärminställningen efter det?
Varfördå? Jag var inne på att köra tvärtom. Att kalibrera skärmen mot 6500 och sedan skaffa omgivningsljus som passar det.

Min skärm ger överlägset bäst resultat när jag kör på en förinställning som heter AdobeRGB. Gör jag manuella inställningar blir resultatet sämre, och värre blir det ju varmare jag kör.

Jag kanske är inne på helt fel spår, hjälp mig i så fall. Eller så är jag bara för petig. Vet inte hur höga krav kag ska ställa på kalibreringen.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har min skärm inställd på 5900K och betraktningsljuset är på 4700K, vilket ger en visuell matchning i mitt rum. Jag tror inte du behöver ha exakt samma färgtemperatur på ljuset som skärmen för att det ska matcha.

Det måste vara mycket svårare att anpassa ljuset efter skärmen än tvärt om. Just nu tycker du att din skärm blir bäst med 6500K, men det ljuset du bedömt den i kommer inte att vara detsamma när du köpt dagsljuslampor och jag tror inte att det räcker med att köpa lampor med samma färgtemperatur som du ställt in skärmen på.

Du måste kalibrera och profilera din bildskärm i det omgivningsljus du ska använda. Det räcker nog inte att välja färdiga lägen på skärmen om du vill få till exakt matchning.

Själv är jag bara ute efter att få matchning mellan min skärm och mina utskrifter och jag har bara punktbelysning vid sidan om bildskärmarna. I övrigt har jag inte rätt belysning i resten av rummet.
 

nabbor

Aktiv medlem
Själv är jag bara ute efter att få matchning mellan min skärm och mina utskrifter och jag har bara punktbelysning vid sidan om bildskärmarna. I övrigt har jag inte rätt belysning i resten av rummet.
Set är precis det jag också är ute efter.

Kanske gör som du säger och börjar med att skaffa några lampor alternativt lysrör och sen försöker matcha in skärmen till dom.

Det är inte jag som upplever skärmen bäst vid 6500K utan det är min kalibrator som berättar det för mig.
Vågar inte mina ögon avgöra utan litar blint på vad instrumentet säger.
 

stefohl

Aktiv medlem
Set är precis det jag också är ute efter.

Kanske gör som du säger och börjar med att skaffa några lampor alternativt lysrör och sen försöker matcha in skärmen till dom.

Det är inte jag som upplever skärmen bäst vid 6500K utan det är min kalibrator som berättar det för mig.
Vågar inte mina ögon avgöra utan litar blint på vad instrumentet säger.
Det är därför som det är så viktigt att ha en bra belysning i rummet. Om du har en vettig belysning i rummet och en rent neutralt grå bakgrund, då kan du ju helt enkelt jämföra det grå som finns på skärmen och det grå färgen. En vettig belysning är en belysning på 5000K. Enklast skapar du en sådan belysning med lysrör som har en färgtemperatur på 5000K och ett färgåtergivningsindex på 94 eller högre. Sådana lysrör kallas 950 rör. Jag använder lysrör från Just Normlicht.

Sedan kalibrerar du din skärm till dess att du ser samma gråhet på skärmen som du ser på en grå referens. I de allra flesta fall kommer du få en högre färgtemperatur på din skärm än vad du har på din belysning. Precis som alfin beskriver brukar det bli en differens på 700-1200K.

Så om du kalibrerar din skärm till 6500K och sätter upp en belysning på 6500K, så kommer du antagligen uppleva din skärm för varm.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 

nabbor

Aktiv medlem
I de allra flesta fall kommer du få en högre färgtemperatur på din skärm än vad du har på din belysning.
...
Så om du kalibrerar din skärm till 6500K och sätter upp en belysning på 6500K, så kommer du antagligen uppleva din skärm för varm.
Intressant, det hade jag ingen aning om . Låter iofs lovande för min skärm som funkar bra runt 6000K.

Stefan, jag vet att du tycker rören från Just är de bästa. Känner du till andra rör som är "tillräckligt" bra eller funkar alla 950-rör med Ra>94? Ska kolla med min lamphandlare vad dom kan få hem.

Philips HO de luxe men den faller kanske på att Ra "bara" är 93
Osram Lumilux Deluxe, Ra 97 - 5400K, lite kallare men kanske OK?

Det verkar tyvärr som att nästan alla bra rör är av T8-typ.
 

stefohl

Aktiv medlem
Intressant, det hade jag ingen aning om . Låter iofs lovande för min skärm som funkar bra runt 6000K.

Stefan, jag vet att du tycker rören från Just är de bästa. Känner du till andra rör som är "tillräckligt" bra eller funkar alla 950-rör med Ra>94? Ska kolla med min lamphandlare vad dom kan få hem.
Det viktiga är nog att din belysning använder samma rör konsekvent. Skillnaden mellan olika rör blir synliga om du har rör av en typ i en armatur och andra rör i en annan armatur.
 

bildsten

Aktiv medlem
Här är exempel på lämpliga rör:
36 W längd 1200 mmm
Philips MASTER TL-D 90 Graphica 36W/950

18 W längd 600 mm
Philips MASTER TL-D 90 Graphica 18W/950

Den här typen av rör har tidigare bara funnits som T8, men de kommer nog som tunnare varianter vad det lider.

Jag rekommenderar elektroniska tändare om de ska användas i armaturer med traditionella driftdon. Det enda ställe jag hittat dem på är Claes Ohlsson,
artikelnummer36-3096 Elektronisk glimtändare Philips 49,00 kr.
Tänder snyggt och skonsamt vilket ger lång livslängd på rören och driftdonen. Dessutom håller de i evighet.
Jag har använd den här typen av tändare sedan 80-talet och ännu ej bytt någon.
 

stefohl

Aktiv medlem
De rör som jag har fått bäst resultat med är Just Normlicht 950 rör. Dessa kommer att fortsätta att tillverkas som T8-rör över överblickbar tid, efter vad jag hört från Just.
 
ANNONS