Annons

Sony Nex-6 eller Nex-7, bästa valet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carben

Medlem
Jag har en Sony Nex-5 som jag är väldigt nöjd med. Men tänkte nu förnya mej framförallt för att jag saknar en elektronisk sökare.
Tänkt köpa en Sony Nex-6. Men när jag kollade runt på priser ser jag att jag kan köpa en en NEX-7 till samma pris och med Sonys Cashback t.o.m billigare än Nex-6.

Vilken skulle ni satsa på ? Vilka för och nackdelar med den ena eller andra ser ni?.

Carina
 

Faketastic

Aktiv medlem
Jag var i exakt samma position som dig (har en NEX-5 sedan tidigare) och var ute efter en sökare och lite bättre prestanda på höga ISO.

Nex-6 och Nex-7 är ju i princip samma kamera med ny sensor i plasthus. Måste du ha 24 MP så är valet enkelt. Men det finns inga objektiv som hanterar pixlarna på ett bra sätt. Det finns ingen bra extern mikrofonlösning för 6:an än.

Om du inte bryr dig så mycket om ovanstående så är det bara plus för 6:an. Den nya kit-optiken var faktiskt rätt så trevlig också (storleken).

Oavsett så var det ett rejält lyft mot Nex-5! Jag ser först nu att jag kan pensionera min "fin-kamera"
 

Znutt

Aktiv medlem
ställer mig samma fråga...

Hur fubkar navigeringen på nex-6 jmf med tri navigeringen på nex-7. Nex-6 har väl tuch skärm? Har den många möjligheter att ändra kontroller som nex-7

Det jag inte tycker om med nex-6 är att det är nya blixtfästet. Då måste man ju köpa en adapter om man vill ha extern "alfa" blixt blixt, vilket jag vill och så som en fördel med 7an.

Sedan är nog sensorerna snarlika om man inte vill ha gamla vidvinkellinser på.
Om Nex-6 är som Nex-5N. Har inte sett några tester med detta på NEX-5R som väl har samma liknande sensor som Nex-6. De verkar ju ha något lager ovanpå för fasdetektionen ( liknande som A99 vs RX1 )
 

Faketastic

Aktiv medlem
Egentligen så tycker jag det var rätt så enkelt val till slut då sensorn på NEX-7 i princip är trasig från fabrik. Det handlar inte bara om gamla vidvinkelobjektiv utan om i princip alla obektiv (kantskärpan är problemet).

Photozone.de visar tydliga exempel på det.
 

Carben

Medlem
Jag var i exakt samma position som dig (har en NEX-5 sedan tidigare) och var ute efter en sökare och lite bättre prestanda på höga ISO.

Nex-6 och Nex-7 är ju i princip samma kamera med ny sensor i plasthus. Måste du ha 24 MP så är valet enkelt. Men det finns inga objektiv som hanterar pixlarna på ett bra sätt. Det finns ingen bra extern mikrofonlösning för 6:an än.

Om du inte bryr dig så mycket om ovanstående så är det bara plus för 6:an. Den nya kit-optiken var faktiskt rätt så trevlig också (storleken).

Oavsett så var det ett rejält lyft mot Nex-5! Jag ser först nu att jag kan pensionera min "fin-kamera"
Tackar! Nej jag är inte efter pixlarna. Blir nog en 6:a då, och du verkar ju helnöjd med ditt val.

Carina
 

Znutt

Aktiv medlem
Egentligen så tycker jag det var rätt så enkelt val till slut då sensorn på NEX-7 i princip är trasig från fabrik. Det handlar inte bara om gamla vidvinkelobjektiv utan om i princip alla obektiv (kantskärpan är problemet).

Photozone.de visar tydliga exempel på det.
Oj detta var något nytt för mig.
Kan du länka?
Trodde detta bara jälde vid vinkel objektiv typ 24 mm och mer??? Och äldre med kort registreringsavstånd då dess "strålar" mot kanten faller in med snäv vinkel så att det uppstår miss färgningar. Men något om kontoskärpa har jag inte sett
 

afe

Aktiv medlem
Oj detta var något nytt för mig.
Kan du länka?
Trodde detta bara jälde vid vinkel objektiv typ 24 mm och mer??? Och äldre med kort registreringsavstånd då dess "strålar" mot kanten faller in med snäv vinkel så att det uppstår miss färgningar. Men något om kontoskärpa har jag inte sett
Jag har inte heller sett det, och jag har en NEX-7 :)
 

afe

Aktiv medlem
Klaus: The camera drive me nuts. Gäller inte bara vidvinklar utan t.ex. också Zeiss ZA 85mm...
Jag har sett tråden, men jag har inte märkt att kantskärpan på något sätt skulle vara så dålig att jag skulle säga att det är fel på sensorn - åtminstone inte med de objektiv jag testat. Visst kan det vara så att den inte passar ihop med alla objektiv, men för mina behov blir det i alla fall mer än tillräckligt bra :)
 

Carben

Medlem
Prova bägge först om du kan, Carina.

Och för mig blev det ett jättelyft då jag får plats med kamera + kitobjektiv i fickan och jag fick en sökare på kjöpet.
Var på Sonycenter idag och kände på båda och 6:an kändes bra! Med nya kitobjektivet kommer den inte ta mkt plats i handväskan. Försäljaren tyckte också att Nex-6:an skulle passa mig bäst. han var själv mkt förtjust i den.

Carina
 

Faketastic

Aktiv medlem
Jag har sett tråden, men jag har inte märkt att kantskärpan på något sätt skulle vara så dålig att jag skulle säga att det är fel på sensorn - åtminstone inte med de objektiv jag testat. Visst kan det vara så att den inte passar ihop med alla objektiv, men för mina behov blir det i alla fall mer än tillräckligt bra :)
Ja, det kanske var lite fel formulerat av mig. Vad jag menade att säga är att det är bara i mitten av bilden du har i närheten av 24 MP upplösning med flertalet NEX-objektiv. Du får till och med bättre upplösning med en 14 MP sensor.

Jag skulle nog kalla det en felaktigt designad sensor i alla fall. Men grattis till att du är nöjd!

Och Carina, det låter som om NEX-6 är helt rätt för dig.
 

afe

Aktiv medlem
Var på Sonycenter idag och kände på båda och 6:an kändes bra! Med nya kitobjektivet kommer den inte ta mkt plats i handväskan. Försäljaren tyckte också att Nex-6:an skulle passa mig bäst. han var själv mkt förtjust i den.

Carina
Jag vet inte, men jag tror att jag kanske också skulle valt den framför min NEX-7 om den funnits när jag handlade (hittills har jag aldrig behövt 24 MP), och de där hjälpsensorerna för AF den har tror jag är mer värt för många. Du gör nog ett bra val med sexan :)
 

afe

Aktiv medlem
Jag skulle nog kalla det en felaktigt designad sensor i alla fall. Men grattis till att du är nöjd!.
Tack, men som jag skrev till Carina så är jag inte så säker på att jag skulle valt sjuan idag (men inte beroende på sensordesignen egentligen) ;)

Fast jag gillar trinavi, så fan vet ...
 

Trued

Aktiv medlem
Gjorde mitt val nyligen

NEX-5 skulle pensioneras och min a700 känns lite stor ibland.
Väntade in NEX-6 test resultat och jämförde med NEX-7. Det blev en NEX-7. Proffsigare med bättre material i huset och framför allt audio ingång. Använder en Rode Stereo Videomic Pro för ett fantastiskt ljud.
Kvaliteten på filmerna blir otroligt bra, skulle kunna filma en Hollywood produktion med denna kamera....
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har en Sony Nex-5 som jag är väldigt nöjd med. Men tänkte nu förnya mej framförallt för att jag saknar en elektronisk sökare.
Tänkt köpa en Sony Nex-6. Men när jag kollade runt på priser ser jag att jag kan köpa en en NEX-7 till samma pris och med Sonys Cashback t.o.m billigare än Nex-6.

Vilken skulle ni satsa på ? Vilka för och nackdelar med den ena eller andra ser ni?.

Carina
Jag vet inte men jag tycker det är väl raljant att påstå att en av världens nu bästa APS-C sensorer skulle vara defekt "by design". Det får nog tas som en väl onyanserad partsinlaga. Jag har själv haft en NEX 7 sedan december förra året och har tagit en hel del bilder med den. En hel del med både 17-70mm Sigma zoom, Konica Hexanon 24mm, Minolta AF 24mm och t.o.m. med ett Sony G 70-400mm på safari i vintras med varierande ljusförutsättningar och jag har inte sett några av de rödvioletta färgförskjutningar som de som bl.a. tidigt rapporterades av Luminous Landscape i deras rullande test av NEX 7 tillsammans med Leica-objektiv. Det är ju synd om man vill använda just en del av de Leica-vidvinkelobjektiv som sticker ut extralångt vid fästet på sin NEX 7 men att göra deta till ett allmänt problem känns lite oseriöst.

Objektiv är annars ett problem överhuvudtaget med NEX (men av andra skäl) om man nödvändigt vill ha Sony-loggor på dem då utbudet ännu är skralt men man får ju fantastiska resultat med med en del gamla högklassiga manuella objektiv från en uppsjö tillverkare, om man kan tänka sig använda sådana i väntan på fler AF-objketiv om man föredrar sådana. Tillsammans med focus peking och fokusing aid (förstoringen) så kompenserar man för många av de fokusproblem andra kameror lider av med fasdetekt AF. Det skiljer dock inte mellan NEX 6 och 7 i det avssendet, men möjligheten att verkligen sätta skärpan klockrent exakt där man vill ha den gör att man inte ska räkna bort möjligheten med manuell fokusering om man bryr sig om bildkvalitet och har tiden.

Det börjar ju också att komma fina objektiv till bra priser till NEX från andra tillverkare som exv. Sigma och fler är på G från exv. Zeiss om man har pengarna. Det finns en hel del vittnesmål om bra resultat med dessa billiga Sigma-objektiv på exv. NEX 7. När man sedan jämför sensorer så är det idag nästan alltid ett plus att välja fler pixlar. Dels så har den s.k. teknikfaktorn generation för generation av sensorer visat att det är den totala sensorytan som är viktig och inte pixlarnas storlek i sig. Mindre pixlar ger ju annars mycket riktigt sämre möjligheter att fånga fotoner än de större men fler pixlar kompenserar för denna teoretiska sanning. Tittar man på bilder i 100% kan man ibland föreledas att tro att en sådan bild skulle vara både mindre skarp och kontrastrik än en med mindre antal pixlar men skalas bilderna till en normaliserad enhetlig storlek vid jämförelsen blir ofta resultatet ett helt annat. Sedan vinner man ju möjligheten att beskära på ett mer flexibelt sätt med fler pixlar. Dessutom ger det mer detalj om man nu ändå tycker att det är kul attt studera sådant.

Det viktigaste är väl sagt men filmar man på allvar så måste man ha en extern mick och det funkar inte på 6:an . Viktigare är dock att NEX 6 inte har något Tri Navi-system och det var det som för mig var det viktigaste innan jag ens på allvar stiftat bekantskap med hur bra fokus peaking är tillsammans med manuella objektiv var. Tri Navi gör för mig 7:an till den roligaste kamera att använda jag haft, men det kräver att man själv konfigureratr gränssnittet som man vill ha det. Objektivfrågan är för mig idag en ickefråga för det går att skruva på snart sagt vilket objektiv som helst på en NEX oavsett om det är en 6:a eller 7:a. Sedan är en 7:a mer välbyggs än en 6:a för de som tycker det är viktigt.

NEX 6 skulle jag välja, om jag var i någon annans situation, främst för att den har en bättre och modernare AF (hybrid AF) än NEX 7 (om inte den mest avancerade Sony-objektivadaptern används för den ger ju fasdetakt AF men då pratar vi mer pengar). Den är billigare än NEX 7 och har dessutom inbyggt stöd för trådlös uppkoppling. Stanardfäste för blixt och inte Sonys egen som NEX 7 har. En del skulle uppskatta att en sensor med färre pixlar dessutom ger klart mindre bildfiler. Dessutom NEX 6 en nyare konstruktion och har som sagt den nya generationens sensorer med inbyggda AF-sensorer på huvudsensorn och det är en klar fördel i en kompakt spegellös systemkamera. En NEX 6 är dessutom lättare men i gengäld en aning större.

Jag skulle nog trots allt valt en NEX 7 igen om jag köpt kamera idag men jag är ännu lite sur på att jag inte fick med någon GPS i 7:an. Det hade jag ju t.o.m. i min gamla A55:a och en NEX 7 är ju som gjord för resor.

Det finns en jämförelse i listform här mellan NEX 7, 6 och 5r
http://www.cameradebate.com/2012/sony-nex-6-vs-nex-5r-nex-7-comparison/
 

Faketastic

Aktiv medlem
Titta på bland annat photozone.de och jämför deras MTF över 18-55. Upplösningen är lägre för NEX-7 jämfört med NEX-5 trots identiska testuppsättningar. Jag tycker att man misslyckats med designen av sensorn om 24 MP visar förre detaljer än en 14 MP sensor.

Men det är bra att du är nöjd!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lyckligtvis så finns det ju många objektiv från mängder av tillverkare, som gör NEX 7 större rättvisa än kitobjektivet även om det faktiskt är bättre än många andra kitobjektiv. De flesta som menar allvar med sin fotografi skaffar sig vassare objektiv än kitzoomen. Det är upp till var och en att skaffa objektiv som gör kamera och sensor rättvisa. Kitobjektivet är inte ett av dessa och det vet de som menar allvar med sin fotografi och väljer NEX 7 som kamera. Så kitzoomen som måttstock är inte ett kriterium som börstyra om man väljer mellan Sonys olika NEX-kamerahus.

Det påminner mig osökt om den folkstorm som utbryt på FS när Råd & Rön gjorde en jämförelse där man medvetet jämförde vad man fick om man köpte en systemkamera från de leverantörer som vid denna tid sålde sådana. Nikons D90 floppade i testen fast det väl var den kameran som då var bäst i urvalet. Ett vanligt argument då var ju just att D90 skulle sopat banan med alla bara man skruvat på något av Nikons bättre objektiv, men i det fallet var det som sagt inte det testet gällde.

Dessutom är det ju inte speciellt seriöst att påstå att Sonys 24 MP APS-C sensor skulle vara defekt "by design". Den sensorn sitter ju dessutom i en del av Nikons tjockkameror såsom D3200 som idag förmodligen är den kamera som ger mest bildkvalitet för pengarna. Den kostar hälften av vad en NEX 7 kostar. Det finns bekräftade uppgifter att tidningar t.o.m. utrustar sina journalister med denna lilla systemkamera. De valet skulle de nog inte gjort om denna 24 MP sensor är bland det absolut bästa du kan få för pengar idag ett år efter att den lanserades.

Nu kommer det dock en ny generation och bl.a. den sensorn som sitter i NEX 6 är ett exempel på de förbättringar man nu får med hybrid AF och fasdekt sensorer direkt på huvudsensorn. Pratar vi sensorer så är det något verkligt att ta fasta på men upplösningsdiskussionen du för är helt fel ute, eftersom du dissar en sensor efter kitobjektivets egenskaper och begränsningar. Gör jämförelsen med A77. Ingen vettig människa köper väl en A77 med det gamla kitobjektivet som vi vet inte fixar 24 MP-sensorns krav. Det funkar också hyfsat med 16 MP sensorerna. Det var ju av det skälet Sony tog fram 16-50mm kitzoomen! Förhoppningsvis håller de nyaste zoomarna som är på väg bättre klass än den kitzoom som nu bundlas med NEX-husen.

Skruva på ett 24mm, 40mm eller 50mm Konica Hexanon på en NEX 7 så får du se vad den sensorn är kapabel till eller varför inte ett Pentax SMC-M 100mm/2,8. Andra kör med Sony-adaptern och Zeiss. Med några av de vassaste objektiv som gjorts påskruvade, så är det här en helt annan grej. Då kan vi prata sensor istället för gamla kitobjektiv. De som skruvat på sina bästa Nikon och- Canon-objektiv på sina NEX 7:eek:r kan säkert bekräfta vad jag säger.
 

eon

Aktiv medlem
Sten-Åke:
Det stör mig att du så envetet försvarar det inte så lyckade med NEX-7. Och det sätt du gör det på.

24 MP Sensorn är bra. Den skulle dock aldrig ha stoppats i en NEX! Vill du ha bra bildkvalitet så köp en A77 och njut av sensorns kapacitet. Den är dock helt olämplig att placera i ett spegellöst kamerahus med kortregisteravstånd. Och detsamma gäller 14 MP sensorn.
Endast 16 MP sensorn är anpassad för att fungera bra med kort registeravstånd.

Visst kommer man runt problemet genom att montera en tjock adapter och ett SLR-objektiv, men varför ska man förstöra konceptet så pass. Den största anledningen att köpa ett spegellöst kamerasystem måste vara att man vill ha ett kompakt kamerasystem. Och då ska man inte sätta stora objektiv på den lilla kameran. De varianter av NEX som har 16 MP sensor fungerar även med små och korta objektiv. Det är rätt designat!

/Erik
 
ANNONS