Annons

Sälja bilder online

Produkter
(logga in för att koppla)

pamn

Ny medlem
Hej!
Jag har blivit medlem på bigstockphoto för att sälja bilder. Försöker komma igång men förstår inte precis hur allt går till så hade varit tacksam om någon som är van vid att sälja bilder kan förklara lite kring om hur allt går till. Borde man skriva sitt namn längst ner på bilden eller måste den som köper bilden ha mitt namn på bilden om de publiserar den(alltså kommer det till ändå även om det inte är på orginalet jag säljer)? Sen undrar jag kring hela säljprocessen, måste jag kunna sälja bilden i fysisk form eller kan jag sälja den som en fil? Det fanns något man kunde välja där det stod "editorial use only", vad betyder det? Jag har laddat upp en bild som jag fått approved men den finns inte i sökmotorn än, vet någon som känner till bigstock vad det beror på? Det finns något som man kan klicka i där det står "allow extended license", vet någon vad det betyder? Det finns ett varningsmärke vid beskrivningen där det står reason, ska jag skriva varför jag tog bilden där eller vad menar dem med reason?
Blev väldigt många frågor, men är helt ny på detta så svårt att förstå allt krångel på engelska. Är väldigt tacksam om ni bara kan svara på några av frågorna, förstår om man inte kan svara på allt.
Tack på förhand!:)
 

Photo1

Ny medlem
Svar!

Hej!
Jag har blivit medlem på bigstockphoto för att sälja bilder. Försöker komma igång men förstår inte precis hur allt går till så hade varit tacksam om någon som är van vid att sälja bilder kan förklara lite kring om hur allt går till. Borde man skriva sitt namn längst ner på bilden eller måste den som köper bilden ha mitt namn på bilden om de publiserar den(alltså kommer det till ändå även om det inte är på orginalet jag säljer)? Sen undrar jag kring hela säljprocessen, måste jag kunna sälja bilden i fysisk form eller kan jag sälja den som en fil? Det fanns något man kunde välja där det stod "editorial use only", vad betyder det? Jag har laddat upp en bild som jag fått approved men den finns inte i sökmotorn än, vet någon som känner till bigstock vad det beror på? Det finns något som man kan klicka i där det står "allow extended license", vet någon vad det betyder? Det finns ett varningsmärke vid beskrivningen där det står reason, ska jag skriva varför jag tog bilden där eller vad menar dem med reason?
Blev väldigt många frågor, men är helt ny på detta så svårt att förstå allt krångel på engelska. Är väldigt tacksam om ni bara kan svara på några av frågorna, förstår om man inte kan svara på allt.
Tack på förhand!:)
Svar: EDITORIAL på engelska betyder: ledare, redaktionell,
COMMERSIAL betyder REKLAM, ,marknadsföring, Jag rekommenderar du väljer att sälja bilden COMMERSIAL, DÅ INTRESSET ÄR STÖRRE DÄR. Din bild SÄLJS DIREKT! Alltså ingen fil. Företaget/ köparen köper ju din bild och har sedan ALLA RÄTTIGHETER ATT PUBLICERA OCH ANVÄNDA DEN . Ibland kan det ta lite tid innan du ser den i Sökmotorn. Tänk på att MASSOR av folk laddar upp KONSTANT..
Allow extended license: GODKÄNNER AVTAL/REGLER
När det gäller engelska termer/ord tipsar jag att du kan använda Googles ordbok!
Lycka till!
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Jag har också en gång haft tanken att sälja mina bilder på en sådan sida, men har kikat lite på det och det var inte alls lönsamt eftersom man får inte pengar så fort någon köpt bilden utan efter ett antal sålda bilder.

Jag tror man fick $2 för varje bild som folk köpte, och vem säger att någon köper dessa bilder?
 

Photo1

Ny medlem
Touche

Då måste man dock ha skriftligt tillstånd att använda bilden i reklam från alla människor man fotograferat.
´Touché ! Helt KORREKT, men OFTAST ligger man lågt med folk inne i bilden. Personligen
plåtar jag Herr Elefant , eftersom jag inte behöver hans tillstånd.
 

Photo1

Ny medlem
Håller ej med!

Jag har också en gång haft tanken att sälja mina bilder på en sådan sida, men har kikat lite på det och det var inte alls lönsamt eftersom man får inte pengar så fort någon köpt bilden utan efter ett antal sålda bilder.

Jag tror man fick $2 för varje bild som folk köpte, och vem säger att någon köper dessa bilder?
Det FINNS platser (som Mostphotos) där man kan tjäna en hacka. En av hobbyfotograferna
där får ihop till en semester med hela familjen varje år! Scoopshot.com betala ut §10.000 till
en Finsk man som lämnade in ett 100-tal bilder på kedjebutiker i varuhus som reklambilder
från ett företag som beställare. Envishet betalar!
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Det FINNS platser (som Mostphotos) där man kan tjäna en hacka. En av hobbyfotograferna
där får ihop till en semester med hela familjen varje år! Scoopshot.com betala ut §10.000 till
en Finsk man som lämnade in ett 100-tal bilder på kedjebutiker i varuhus som reklambilder
från ett företag som beställare. Envishet betalar!
OK, kollade Mostphotos och vad de skriver på deras svenska sida HÄR!

Där kan man läsa:

"Proffs eller inte kan du enkelt börja sälja dina bilder hos Mostphotos och bli del av vår community av fotografer. Att sälja bilder har aldrig varit enklare - du kommer att vara igång inom bara ett par minuter! "

Det står oxå:

"50% provision

Det är helt gratis att gå med och du tjänar 50 % av varje försäljning. Vi delar stolt lika med våra fotografer och kommer aldrig att ändra på det. "

Och när det gäller bilder så skriver dom på den Amerikanska sidan:

"Build yourself a large portfolio with commercial viable images. The photographers who have good sales often also have large portfolios.

Publish images of good quality. It's possible to zoom in very close to images and when a buyer does that you don't want them to see poor quality.

Try to make your images bright, colourful, sharp, and as free of irrelevant details as possible."
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Och i vilket fall så är det över 1 år sedan tråd skaparen skrev detta och ens var inne så det är väl inte längre aktuellt med hjälp kan jag tänka.
 
ANNONS