Annons

Vektorisera från Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

prassel

Medlem
Hej

Har gjort en logga i Photoshop.
Någon som vet hur man bäst kan vektorisera en sådan fil?
Helst något nedladdat gratisprogram.


Prassel
 

Photosession

Aktiv medlem
Första frågan som dyker upp i mitt huvud är varför du inte gjorde den vektoriserad från början?
Som regel blir det inte hundra att gå från Pixelbaserat till Vektorbaserat.

Kan inte tipsa om något annat än Illustrator då det är det enda jag personligen använder.
 

Photosession

Aktiv medlem
Eftersom Adobe inte har uppgraderat denna produkt på jag vet inte hur många år som helst så vill jag tro att kalkeringsverktyget i Illustrator CS6 är bättre idag än Streamline.

Men det är bara vad jag tror. Streamline var väldigt bra "Back in the days" men hur det står sig idag vet jag inte då jag inte gjort någon jämförelse.

När det gäller den logotype som TS gjort i PS så är det väl en fråga om hur komplex den är för att det vektoriserade slutresultatet ska bli bra.
 

antic

Aktiv medlem
Det fanns en webbtjänst, kan den ha hetat vector magic eller nåt sånt som vektoriserade bilder. Ungefär som Illustrators LiveTrace funktion.
 

Photosession

Aktiv medlem
Går väl inte att vektorisera i Photoshop?
Jodå det går men Illustrator och liknande program är framtagna för att bara göra just det och då självfallet vara så mycket bättre på det.
I länken så ser du lite grann hur du kan vektorisera i PS.

http://www.teamphotoshop.com/articles-the-techniques-creating-a-vector-image-in-photoshop-5,8,101a.html

När jag undrade varför du inte gjorde logotypen som Vektor direkt så var inte min tanke att PS skulle användas utan självfallet programvara som är framtagen för ändamålet.
 

peppepop

Ny medlem
Hej

Har gjort en logga i Photoshop.
Någon som vet hur man bäst kan vektorisera en sådan fil?
Helst något nedladdat gratisprogram.


Prassel
Du kan vektorisera i photoshop med de inbyggda vektorverktygen. Markera innehållet i lagret, sen går du till "paths" (ligger ofta i samma fönster som lager), där kan du klicka på minimenyn och välj "Make work path" - Det blir inte riktigt lika bra som Illustrators inbyggda, men helt användbart.

/Peter
 

ingemarh

Aktiv medlem
Eftersom Adobe inte har uppgraderat denna produkt på jag vet inte hur många år som helst så vill jag tro att kalkeringsverktyget i Illustrator CS6 är bättre idag än Streamline.

Men det är bara vad jag tror. Streamline var väldigt bra "Back in the days" men hur det står sig idag vet jag inte då jag inte gjort någon jämförelse.

När det gäller den logotype som TS gjort i PS så är det väl en fråga om hur komplex den är för att det vektoriserade slutresultatet ska bli bra.
Har du någon bra länk "för dum i huvudet" eller illustratoramatörer som jag ?
 

peppepop

Ny medlem
Har du någon bra länk "för dum i huvudet" eller illustratoramatörer som jag ?
Om man har Illustrator så importerar man bitmappen (bilden att vektorisera) i Illustrator - sen finns ett menyval under den vanliga menyn som heter "Image Trace" - eller så går du på menyn "object" och väljer "Image Trace" då får du se hur Illustrator tycker det ska vara, men du kan ändra de där inställningarna själv. Det bör även finnas en enkel tutorial i Adobe Help.

http://helpx.adobe.com/illustrator/using/image-trace.html

http://helpx.adobe.com/illustrator/topics.html
 

Drutt3n

Aktiv medlem
Vetej om det hjälper , men du kan juh gå in på "Arkiv/Files" -> Export/Exportera -> Och välja Paths to illustrator.

Även en export till en Photoshop PDF ska vektorisera text osv om du öppnar det i illustrator sen.

Mvh
Johan Söderström
 
ANNONS