Annons

Köpa scanner, lämna till lab eller mörklägga lägenheten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Jag har just skaffat en gammal Rolleiflex eftersom jag vill prova på mellanformat och lockas av det analoga. Jag hade mörkrum på 90-talet och framkallade och kopierade sv/v själv, men har bara använt digital teknik sedan dess. Men nu är det dags! Men hur då?

Jag tror egentligen att jag vill ha bilderna digitala i slutändan, så att jag kan redigera dem i LR och PS men hur ska jag komma dit? I dagsläget har jag ingen mörkrumsutrustning alls, och jag äger ingen scanner. Alternativen som jag ser det är:

1: Överlåta allt till ett lab och få scannade negativ på cd. Det låter dyrt i längden

2: Framkalla film själv (lätt gjort med mörkrumssäck) och köpa en scanner som jag scannar negativen med. Dyrt inköp, men billigare på sikt

3. Göra allt själv. Jag kan, men saknar utrustning och lokal. Vår tvåa i Stockholm lämpar sig inte för mörkläggning :) Egentligen har jag nog inte tid att kopiera själv, småbarnsförälder som jag numera är, så detta är nog inte ett alternativ i dagsläget.

Jag vet inte riktigt vad jag frågar efter - kanske är jag mest intresserad av att höra om någon annan gått i samma funderingar och vad ni i så fall kom fram till. Jag lutar själv åt alternativ 2, men drar mig för att köpa en dyr scanner.

Jaja, jag är tacksam för alla funderingar och tips!
 

Smw

Aktiv medlem
Jag har just skaffat en gammal Rolleiflex eftersom jag vill prova på mellanformat och lockas av det analoga. Jag hade mörkrum på 90-talet och framkallade och kopierade sv/v själv, men har bara använt digital teknik sedan dess. Men nu är det dags! Men hur då?

Jag tror egentligen att jag vill ha bilderna digitala i slutändan, så att jag kan redigera dem i LR och PS men hur ska jag komma dit? I dagsläget har jag ingen mörkrumsutrustning alls, och jag äger ingen scanner. Alternativen som jag ser det är:

1: Överlåta allt till ett lab och få scannade negativ på cd. Det låter dyrt i längden

2: Framkalla film själv (lätt gjort med mörkrumssäck) och köpa en scanner som jag scannar negativen med. Dyrt inköp, men billigare på sikt

3. Göra allt själv. Jag kan, men saknar utrustning och lokal. Vår tvåa i Stockholm lämpar sig inte för mörkläggning :) Egentligen har jag nog inte tid att kopiera själv, småbarnsförälder som jag numera är, så detta är nog inte ett alternativ i dagsläget.

Jag vet inte riktigt vad jag frågar efter - kanske är jag mest intresserad av att höra om någon annan gått i samma funderingar och vad ni i så fall kom fram till. Jag lutar själv åt alternativ 2, men drar mig för att köpa en dyr scanner.

Jaja, jag är tacksam för alla funderingar och tips!

Hej !

Framkalla själv, dvs dosa och nått mörkt krypin att ladda denna i, garderob, toa el dyl.
Blunda räcker inte.

Fotografera av med någon digital sak, bättre kompakt (Raw), hellre dlsr med macro, mellanringar
eller macrooptik mot någon ljus bakgrund, ljusbord, lcdskärm mm.
Sök lite, finns trådar och sidor, här en:
http://petapixel.com/2012/12/24/how-to-scan-your-film-using-a-digital-camera-and-macro-lens/

Köp kanske en bra scanner om du fortsätter.

-------------------

Framkalla själv är nog nödvändigt för att ha kontrollen över resultatet,
div macrogrejor har man nytta av, använder man inte sin filmscanner är den dyr.



//MW
 

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Stort tack Magnus och Tomas!
Faktum är att jag hade sett filmen från Moderskeppet, men nu när det blev aktuellt för min egen del så fanns det inte kvar i minnet.
Det verkar ju onekligen vara en väldigt smakfull lösning även om jag inte äger något makroobjektiv. Jag är faktiskt inte så sugen på att köpa en scanner, både på grund av kostnaden och att jag inte har någonstans att ställa en scanner hemma.

Om det är någon som använder metoden som har tips på vad man kan använda som ljusbord (eller måste det vara ett riktigt ljusbord?) så är jag intresserad. Även andra tips och erfarenheter från nämnda metod tas tacksamt emot! Mitt Manfrotto-stativ bör i alla fall funka utmärkt!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Det är både svårt och lätt. Lyckas man fotografera av ett negativ och få ett rakt skärpeplan och inga ljusreflexer osv osv osv osv osv osv osv osv (i all evighet) så får man bildkvalité i nivå med Imacon/Hasselblads-skannrar i 150-200.000 kronors klassen. Inte fel. Men som sagt det är svårt att få till det..
Själv har jag byggt en ljustät låda av en pappkartong där jag satt i en plastskiva från en slät blank plast-förpackning för att sprida ljuset och göra det mjukt. Sen har jag negativet i en negativhållare från min flatbädds-skanner på ena sidan, och blixten på andra sidan med ttl-sladd till kameran. Lyser sen med en ficklampa genom hålet på sidan där blixten ska vara för att kunna fokusera med kameran på negativet. Ser till att allt är så rakt som det kan bli och sen trycker jag av. Krävs lite mixtrande, men med rätta viljan går det :)

Inte att förglömma, bildbehandlingen efteråt tar ca tre gånger så lång tid som att lyckas fotografera av negativet hyffsat bra. Om kör en hel dag får jag kanske till 4-5 bilder till acceptabel nivå. Sen beror det självklart på vilka krav man har. Vissa nöjer sig med att invertera bilden efteråt, och visst, helt okej, men kom inte o säg sen att film är dåligt när det är användaren som är problemet.
 

Smw

Aktiv medlem
Stort tack Magnus och Tomas!
Faktum är att jag hade sett filmen från Moderskeppet, men nu när det blev aktuellt för min egen del så fanns det inte kvar i minnet.
Det verkar ju onekligen vara en väldigt smakfull lösning även om jag inte äger något makroobjektiv. Jag är faktiskt inte så sugen på att köpa en scanner, både på grund av kostnaden och att jag inte har någonstans att ställa en scanner hemma.

Om det är någon som använder metoden som har tips på vad man kan använda som ljusbord (eller måste det vara ett riktigt ljusbord?) så är jag intresserad. Även andra tips och erfarenheter från nämnda metod tas tacksamt emot! Mitt Manfrotto-stativ bör i alla fall funka utmärkt!
Vanlig bildskärm, inte lika ljusstark som solen, men oftast rätt jämn belysning.
Gör någon bild i bilbehandlingen med en lämplig ljus ruta, svart runt om.
komplettera med en mask i svart papper.

//MW
 

Karl R

Aktiv medlem
Hej !

Framkalla själv, dvs dosa och nått mörkt krypin att ladda denna i, garderob, toa el dyl.
Blunda räcker inte.

Fotografera av med någon digital sak, bättre kompakt (Raw), hellre dlsr med macro, mellanringar
eller macrooptik mot någon ljus bakgrund, ljusbord, lcdskärm mm.
Sök lite, finns trådar och sidor, här en:
http://petapixel.com/2012/12/24/how-to-scan-your-film-using-a-digital-camera-and-macro-lens/

Köp kanske en bra scanner om du fortsätter.

-------------------

Framkalla själv är nog nödvändigt för att ha kontrollen över resultatet,
div macrogrejor har man nytta av, använder man inte sin filmscanner är den dyr.



//MW
Det behövs ytterst lite ljusläckage in i "krypinet" för att slöja filmen då den laddas i dosan. Dubbla dörrar i en dunkel del av huset. Det är min erfarenhet. Då filmen är naken är ju bländaröppningen oändligt stor.//K
 

Kärrlander

Aktiv medlem
Jag fotar alla mina s/v-neg med en D800 och det blir ett helt fantastiskt resultat. Jag kör nu med ett litet ljusbord och en neghållare från en förstoringsapparat (har provat låda med blixt och lite allt möjligt innan). Och jag har inga problem med att få det hela rakt och snyggt. Sen kör jag direkt in i LR (teathered) och i Adobe DNG profile editor har jag gjort en kameraprofil som vänder på tonkurvan och flyttar in svart och vitpunkt lite grann. En förinställning är gjort med denna profil samt konvertering till s/v och vips dyker bilderna in i hyffsat skick för att påbörja lite men noggrann efterbehandling. Jag tycker det hela går blixtsnabbt jämfört med att köra med scanner.
Ska precis testa färgfilm på samma sätt men där blir det nog lite knepigare att vända på bilderna om man inte vill gå över PS och invertera dom. Vuescan kan hantera befintliga tiff-filer så jag funderar på att köra färgnegativen genom den programvaran för att vända på bilderna och få bort färgsticket från filmbasen. Kan funka, kan gå åt pipsvängen. :)
 

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Jag fotar alla mina s/v-neg med en D800 och det blir ett helt fantastiskt resultat. Jag kör nu med ett litet ljusbord och en neghållare från en förstoringsapparat (har provat låda med blixt och lite allt möjligt innan). Och jag har inga problem med att få det hela rakt och snyggt. Sen kör jag direkt in i LR (teathered) och i Adobe DNG profile editor har jag gjort en kameraprofil som vänder på tonkurvan och flyttar in svart och vitpunkt lite grann. En förinställning är gjort med denna profil samt konvertering till s/v och vips dyker bilderna in i hyffsat skick för att påbörja lite men noggrann efterbehandling. Jag tycker det hela går blixtsnabbt jämfört med att köra med scanner.
Ska precis testa färgfilm på samma sätt men där blir det nog lite knepigare att vända på bilderna om man inte vill gå över PS och invertera dom. Vuescan kan hantera befintliga tiff-filer så jag funderar på att köra färgnegativen genom den programvaran för att vända på bilderna och få bort färgsticket från filmbasen. Kan funka, kan gå åt pipsvängen. :)
Tack så mycket för ett uttömmande svar Robert! Smart med neg.hållaren och automatisk invertering av tonkurvan! Jag har dock ingen som helst erfarenhet av DNG Profile Editor, men hur svårt kan det vara? :)
Jag använder ju D700 och den är väl inte lika smidig i LiveView så jag vet inte hur bra det funkar att köra tethered till LR, men det kanske duger.
Vad använder du för objektiv?
 

Kärrlander

Aktiv medlem
Jag kör med en D700 ibland också beroende på vilken som är tillgänglig för tillfället. Och det resultatet behöver alls inte skämmas för sig, det blir kanon. Använder antingen 100mm macro eller ett 85mm tilt/shift. Inte för att jag använder t/s-funktionen utan för att det har en tillräckligt bra närgräns. Men det har gått precis lika bra med ett 50mm och en mellanring för att täcka ut hela bilden.
DNG profile editor laddar du ner gratis från Adobe och funkar rätt lika Camera Raw i mångt och mycket. När man kör på ljusbordet så kan man ju använda exponeringsmätaren i kameran. Men försök inte exponera "rätt". Mätaren vill ju ha bilden till 18% grå och den bild du fotar är ju inverterad så när du vänder på den blir den alldeles för ljus. Jag brukar mäta på en någorlunda normal bild och sen underexponera med 1-1,5 steg. Blir det bra när jag får upp den i LR så kör jag hela rullen med de inställningarna.
Här är ett exempel som är gjort enligt det receptet: http://www.flickr.com/photos/karrlander/9053673223/

Lycka till!
 

stefohl

Aktiv medlem
Ska precis testa färgfilm på samma sätt men där blir det nog lite knepigare att vända på bilderna om man inte vill gå över PS och invertera dom. Vuescan kan hantera befintliga tiff-filer så jag funderar på att köra färgnegativen genom den programvaran för att vända på bilderna och få bort färgsticket från filmbasen. Kan funka, kan gå åt pipsvängen. :)
Trots att jag har en bra skanner skannar jag negativ i dialäge. Skannerprogrammen lägger på en kurvjustering som gör det svårare att få till ett bra slutresultat.
Glöm Vuescan i detta läge och lär dig hur du gör det i Photoshop istället. Den perfekta träningen i hur man använder kurvor för att justera färg och kontrast. Efter det att du lärt dig hantera färgnegativ är allt annat enkelt.
 

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Jag kör med en D700 ibland också beroende på vilken som är tillgänglig för tillfället. Och det resultatet behöver alls inte skämmas för sig, det blir kanon. Använder antingen 100mm macro eller ett 85mm tilt/shift. Inte för att jag använder t/s-funktionen utan för att det har en tillräckligt bra närgräns. Men det har gått precis lika bra med ett 50mm och en mellanring för att täcka ut hela bilden.
DNG profile editor laddar du ner gratis från Adobe och funkar rätt lika Camera Raw i mångt och mycket. När man kör på ljusbordet så kan man ju använda exponeringsmätaren i kameran. Men försök inte exponera "rätt". Mätaren vill ju ha bilden till 18% grå och den bild du fotar är ju inverterad så när du vänder på den blir den alldeles för ljus. Jag brukar mäta på en någorlunda normal bild och sen underexponera med 1-1,5 steg. Blir det bra när jag får upp den i LR så kör jag hela rullen med de inställningarna.
Här är ett exempel som är gjort enligt det receptet: http://www.flickr.com/photos/karrlander/9053673223/

Lycka till!
Det ser ju skitbra ut! Jag är riktigt sugen på att testa nu! Tack för tipset med underexponering också - självklart när jag hör det, men jag hade inte kommit på det utan att först ha misslyckats!
Min första rulle sv/v på ca 20 år kommer att exponeras under midsommarhelgen! Jag har helt glömt bort känslan av att inte veta om det blev någonting när man har tagit en bild :)
 

Anjou

Aktiv medlem
Ska precis testa färgfilm på samma sätt men där blir det nog lite knepigare att vända på bilderna om man inte vill gå över PS och invertera dom.
Det är bara att ta "Tonkurva" i Lightroom och lyfta upp vänster sida och sänka höger sida så blir det negativt. Sedan så får du naturligtvis labba lite med reglagen. Tänk på att reglagen för "svärta" respektive "vita" också blir spegelvända, kan vara lite ovant i början.
 

Kärrlander

Aktiv medlem
Trots att jag har en bra skanner skannar jag negativ i dialäge. Skannerprogrammen lägger på en kurvjustering som gör det svårare att få till ett bra slutresultat.
Glöm Vuescan i detta läge och lär dig hur du gör det i Photoshop istället. Den perfekta träningen i hur man använder kurvor för att justera färg och kontrast. Efter det att du lärt dig hantera färgnegativ är allt annat enkelt.
Bra synpunkt där! Men jag lever efter devisen "det finns ingen gräns för hur mycket arbete man kan lägga ner på att slippa jobba". Dvs, jag är lat. :) Så jag försöker eliminera och automatisera så mycket av grundarbetet jag kan så jag kan lägga allt krut på att få bilderna som jag sedan vill. Jag kan fixa allt i PS men tanken med Vuescan (eller annat liknande) var att använda det till att bara vända på bilden och ta bort färgsticket från filmbasen och lämna bilden orörd i övrigt. Det går att batchköra tiff-filer har jag förstått och kan man bara göra en scanner-profil som hanterar bilden som jag vill borde det väl kunna städa undan en del arbete. Eller är jag fel ute?
 

Kärrlander

Aktiv medlem
Det är bara att ta "Tonkurva" och lyfta upp vänster sida och sänka höger sida så blir det negativt. Sedan så får du naturligtvis labba lite med reglagen. Tänk på att reglagen för "svärta" respektive "vita" också blir spegelvända, kan vara lite ovant i början.
Jo, jag kör ju s/v den vägen så jag vet att det blir bakvänt. Funkar det lika bra med färg så är det ju bra så långt. Men går det att på ett lätt sätt bli av med färgsticket från filmbasen?
 

Anjou

Aktiv medlem
Men går det att på ett lätt sätt bli av med färgsticket från filmbasen?
Har för mig att jag använde vitbalansen och klickade mig runt tills jag blev nöjd helt enkelt. Det var gamla negativ som jag fotade av så jag hade inte möjlighet att lägga in några gråreferens eller liknande.
 

Kärrlander

Aktiv medlem
Har för mig att jag använde vitbalansen och klickade mig runt tills jag blev nöjd helt enkelt. Det var gamla negativ som jag fotade av så jag hade inte möjlighet att lägga in några gråreferens eller liknande.
Ja, det är nog värt att prova. Jag får slänga med min colorchecker på en ruta och se om man kan bygga en profil kring resultatet från den. Nu är det midsommar och dags att ta tag i sillen! :)
 
ANNONS