Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotopapper till laserskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

MatMat

Aktiv medlem
Jag har insett att jag måste vara den enda på jorden med en laserskrivare :|

Det är ju näst intill omöjligt att hitta laserpapper i vanliga butiker.

Hur kommer detta sig? Blir dessa foton dåliga vid utskrift?

Eller är det för att det [det är det absolut inte] är "billigare" med bläck?

Lasertoner räcker ju i all evighet om man tar ut och skakar dom när dom visar låg nivå. Fortfarande samma kvalitet på utskrifterna.

Jag har hittat ett 100pack på netonnet och lite andra sidor. För 199:-. Det känns lite sådär.

I kontorsvaruhus är priserna så sanslösa så man tappar all lust att ens bry sig om att skriva ut sina foton.

Någon som kan råda bot på mitt problem? Eller måste man byta ner sig till en drift-dyr bläckstråle?

//M
 

Curt L

Aktiv medlem
Tycker du 199 kr för 100 fotopapper är för dyrt? Jag tycker det är väldigt billigt.

Vill du ha bästa kvalitet på dina utskrifter är det bläck som gäller. Det finns då också ett stort utbud av olika papper.
 

j2^

Aktiv medlem
Hur kommer detta sig? Blir dessa foton dåliga vid utskrift?
Såvida du inte har en svindyr färglaser (sexsiffrig) så kommer den alltid att få rå-stryk av en femhundrakronors bläckskrivare vad gäller fotoutskrifter.

Vidare så behöver inte en laser "special"-papper. Anledningen till att bläckskrivare har speciella fotopapper är att de är bestrukna med bindmedel (som regel lera) som skall få bläcket att fästa.
 

MatMat

Aktiv medlem
Tycker du 199 kr för 100 fotopapper är för dyrt? Jag tycker det är väldigt billigt.

Vill du ha bästa kvalitet på dina utskrifter är det bläck som gäller. Det finns då också ett stort utbud av olika papper.
Jag menade helt tvärtom. Att det känns FÖR billigt :)

Kan du utveckla "bäst kvalitet"? Varför blir det bättre med bläck än med laser?

Anledningen till att många butiker enbart säljer bläckpatroner och bläckpapper var enligt (alla) försäljarna att folk drar sig för att köpa laser då dom tycker att det verkar dyrt i förhållande till bläck. Att köpa en laserton för 700:- en gång om året tycker dom känns dyrt, men att köpa 9 uppsättningar bläckpatroner per år á 460:- det är helt okej! :)
 

MatMat

Aktiv medlem
Såvida du inte har en svindyr färglaser (sexsiffrig) så kommer den alltid att få rå-stryk av en femhundrakronors bläckskrivare vad gäller fotoutskrifter.

Vidare så behöver inte en laser "special"-papper. Anledningen till att bläckskrivare har speciella fotopapper är att de är bestrukna med bindmedel (som regel lera) som skall få bläcket att fästa.
Jag äger en mycket kompetent laserskrivare med CMYK toner. Denna torde räcka? Den kostade mig ca 4000 ny [Nu vet jag dock inte hur vida priset avspeglar kvalitén i dessa sammanhang men ofta när det gäller teknik så får man ju vad man betalar]

Personligen så tycker jag att den piskar skiten ut min tidigare bläckstråleskrivare med hästlängder på vanligt papper.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag äger en mycket kompetent laserskrivare med CMYK toner. Denna torde räcka? Den kostade mig ca 4000 ny [Nu vet jag dock inte hur vida priset avspeglar kvalitén i dessa sammanhang men ofta när det gäller teknik så får man ju vad man betalar]

Personligen så tycker jag att den piskar skiten ut min tidigare bläckstråleskrivare med hästlängder på vanligt papper.

När du tjugodubblar det priset så börjar du närma dig maskiner som KANSKE kan prestera lika bra fotoutskrifter som en femhundrakronors bläckspruta... men bara kanske.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag menade helt tvärtom. Att det känns FÖR billigt :)
Ett "fotopapper" för lasebruk är inget speciellt, det är som regel bara ett lite tyngre papper och kanske extra blekt.

Fotopapper för bläck är däremot en hel vetenskap vad gäller olika sammansättningar på bindmedel och liknande.
 

Curt L

Aktiv medlem
Personligen så tycker jag att den piskar skiten ut min tidigare bläckstråleskrivare med hästlängder på vanligt papper.
OK, om du skall skriva ut bilder på "vanligt" papper så är det säkert både bättre och billigare med laser. Men det blir ju inte i närheten av den kvalitet du får med bläck och dedikerat fotopapper.
 

MatMat

Aktiv medlem
OK, om du skall skriva ut bilder på "vanligt" papper så är det säkert både bättre och billigare med laser. Men det blir ju inte i närheten av den kvalitet du får med bläck och dedikerat fotopapper.
Jag tackar alla för input! :)

Ska pallra mig iväg till scandinavianphoto idag och kolla läget på deras utbud.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tackar alla för input! :)

Ska pallra mig iväg till scandinavianphoto idag och kolla läget på deras utbud.
Ta gärna med en utskrift från din laser och ett USB-minne med bildfilen och be dem skriva ut den på någon av sina bläckskrivare på fotopapper.

Jag tror du kommer se en rätt rejäl skillnad.

Jag har provat massor av olika laserskrivare i olika prisnivåer. Jag har provat vax-skrivare och gud vet vad men inget kommer i närheten av en modern bläckstråleskrivare i kvalitet.

Laser är utmärkt - och billigare - för allt annat, men för foto ger det inte acceptabelt resultat.

Tycker jag.
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag håller med ovanstående, laser är billigt och bra men inte på bilder.
Ibland behöver man dock kompromissa och då kan man köra laser på lite tjockare papper.
Kjell har 500 A4 för 149kr. 120g/m².
 

MrDip

Aktiv medlem
Har en färglaser från Olivetti för runt 65tkr bakom mig, brukar köra ut bilder på Mondi Colour Copy 250g. Men kvaliten ur den kommer dessvärre inte i närheten av en 5år äldre Canon Pixma(bleck). Hänger man upp bilderna på väggen och backar 2 meter duger den dock.
 

eskil23

Aktiv medlem
Väcker liv i en avsomnad tråd.
Någon som vet var man kan få tag på ovan nämnda Color Copy coated glossy eller liknande blankt papper som fungerar i laserskrivare? Jag provade med vanligt fotopapper, men det blev bara smet av den utskriften.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Hoppsan

Väcker liv i en avsomnad tråd.
Någon som vet var man kan få tag på ovan nämnda Color Copy coated glossy eller liknande blankt papper som fungerar i laserskrivare? Jag provade med vanligt fotopapper, men det blev bara smet av den utskriften.
DU har tur om du inte förstört laserskrivarens "vals " som bränner fast text och bilder på papperet om du nu menar papper för bläckstråleskrivare med "vanligt fotopapper"
Har den smält ner fotopapperets yta sitter de nog fast en del på den. Isf en dyrköpt erfarenhet. :-(

ThomasR
 

eskil23

Aktiv medlem
DU har tur om du inte förstört laserskrivarens "vals " som bränner fast text och bilder på papperet om du nu menar papper för bläckstråleskrivare med "vanligt fotopapper"
Har den smält ner fotopapperets yta sitter de nog fast en del på den. Isf en dyrköpt erfarenhet. :-(
Nej, fotopapprets yta har inte smält och den fortsätter snällt att skriva ut som vanligt. Däremot så drog den utskriften rätt mycket toner, men jag har förstått att det är normalt när man ställer in den på fotokvalitet.
 

bildsten

Aktiv medlem
Blankt papper för laserskrivare har jag inte sett, det blankaste jag använt i en laserskrivare är gammalt spritstencilpapper som användes i skolan förr, var svårt att skriva på med blyerts.

Annars använder jag de här, båda har en sidenmatt yta.

Stora Enso 4CC 200g/m2

HP Premium Choice Laser paper 120g/m2

Finns i allmänhet på kontorsvaruhus och där finns det annat papper också naturligtvis. Det är viktigt att det står att det är till för laserskrivare, men en del papper är även till för bläckstråle också samt för tryck.
 

OskarNils

Ny medlem
Litet inlägg i det hela.

Finns papper för laserskrivare om är avsedda för fotoutskrifter.
Visst en modern bläckstråleskrivare ger bättre fotoutskrifter, men
kanske inte alltid behöver vara av allra bästa kvalitén.
Kan vara minnet, som bilden väcker som är det viktigaste.
Och du här väl kvar bilden sparad i lämpligt format om inte annat.

Hittade detta. Visst 259:- för 100 ark kan vara värt för att testa.
http://www.clasohlson.com/se/Fotopapper-HP-Professional-laser,-Glossy/38-5935

Vill man verkligen ha en kvalitativ utskrift finns det fotoaffärer/webbsidor som skriver
ut dina Raw-bilder i diverse storlekar efter behov. Och ta kostnaden när det är aktuellt.
Beror helt på hur ofta man skriver ut foton och varför man skriver ut dem.

/Oskar
 

norda

Medlem
Har färglaser men...

...det går inte så bra att skriva ut bilder, i alla fall inte på fotopapper. Har HP-skrivare och HP:s eget fotopapper, men det skiner igenom vitt på flera ställen på bilderna. Testade också högblankt fotopapper men då fäste inte tonern alls, nästan, men skrivaren klarade sig från att gå sönder. Vill kunna skriva ut i formatet 10x15 men det verkar inte gå med min skrivare som är en HP Color LaserJet 400 M451dn. Ska tillägga att jag har dator från Apple, en Mac Pro från 2012 så det går inte att justera utskriftskvaliteten alls. Man kan inte göra bilder ljusare/mörkare eller påverka färgerna. Medföljande programvara är bara för PC.

M v h
Pär i Bollnäs
 

apersson850

Aktiv medlem
Kolla på HP:s websida. De har kanske drivrutiner för Mac nu. Om det inte medföljde fanns det nog inte när du köpte skrivaren, men det kan ju ha hänt något.

När man skriver ut med bläckstråleskrivare, oavsett pris, så vill man lägga färgen ovanpå pappret.
När man skriver ut med laserskrivare (hotfusion) vill man lägga färgen inuti pappret.

Det är därför ytorna är helt olika på papper avsedda för laser- resp. bläckstråleutskrift.

Sen finns det en del skrivare som fungerar ungefär som en torroffsetpress, alltså där färgen först sätts på en gummiduk och sedan vidare på pappret. De kan ge utskriftskvalité i bläckstråleklass på någorlunda vanliga papper. Men de är inget för vanliga dödliga att köpa in.
HP Indigo W7250 kostar som en lyxbil. Vad Landa vill ha för sin nanografiskrivare vet jag inte, men den kostar säkert som en välutrustad lastbil.

Problemet med laser och fotoutskrift är alltså att för att få bra bildkvalité vill man ha ett papper med slät yta, men då fäster tonern sämre. Motstridiga krav, helt enkelt.
 
ANNONS