Annons

Färgerna diffar mellan Photoshop och utforskaren

Produkter
(logga in för att koppla)

ViccanL

Medlem
När jag har redigerat färdigt en bild i Photoshop och den ser bra ut färgmässigt så sparar jag den alltid med Save for web. Jag ser till att bilden är i sRGB. Bilden ser bra ut när den laddas upp på nätet, men när jag tittar på den i utforskaren på datorn så ser det heeeeeelt galet ut, alldeles för mycket rött.

Varför blir det såhär? Vad kan jag göra för att det ska se likadant ut? Jag har just börjat ta lite externa fotouppdrag och jag undrar liksom om det kommer se likadant ut hos kunderna?
 

alfin

Aktiv medlem
Hur tittar du på bilder i utforskaren? Tumnaglar?

Den vanliga förklaringen till skillnader mellan PS och andra program är färghanteringen som PS hanterar fullt ut, men som många andra program inte gör.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sök på FS med orden kalibrera eller profil
ange alfin (här ovanför) eller stefohl som användarnamn i sökningen.
Du kommer hitta massor av info
 

ViccanL

Medlem
Hur tittar du på bilder i utforskaren? Tumnaglar?

Den vanliga förklaringen till skillnader mellan PS och andra program är färghanteringen som PS hanterar fullt ut, men som många andra program inte gör.
Nu har jag meckat runt i datorn och lyckats få det så att bilderna ser rätt ut i Photoshop och likadana när jag tittar på dem i Windows explorer. Men nu ser de istället alldeles för mättade ut i Internet Explorer och Google Chrome.

Jag har verkligen googlat mig blå på detta och jag fattar verkligen inte vad jag ska göra!
 

ViccanL

Medlem
Sök på FS med orden kalibrera eller profil
ange alfin (här ovanför) eller stefohl som användarnamn i sökningen.
Du kommer hitta massor av info
Jag har en färgkalibrerad skärm så jag bör väl inte behöva göra någon kalibrering, eller? Det jag inte riktigt förstår är vilka färgprofiler jag ska ha inställda. När jag går in på Färghantering i Kontrollpanelen, ska jag välja sRGB som standard?
 

afe

Aktiv medlem
Nu har jag meckat runt i datorn och lyckats få det så att bilderna ser rätt ut i Photoshop och likadana när jag tittar på dem i Windows explorer. Men nu ser de istället alldeles för mättade ut i Internet Explorer och Google Chrome.

Jag har verkligen googlat mig blå på detta och jag fattar verkligen inte vad jag ska göra!
Chrome och IE visar tyvärr fortfarande inte färger korrekt - finns massor av folk som konstaterat detta på nätet :/
 

ViccanL

Medlem
Chrome och IE visar tyvärr fortfarande inte färger korrekt - finns massor av folk som konstaterat detta på nätet :/
Okej... Hmm.. Men nu har jag gjort följande efter att ha läst lite här på forumet:

1. Jag letade upp CD'n som kom med skärmen (en ASUS PA248Q) och installerade färgprofilen vilket tydligen inte var gjort.

2. Jag har valt den profilen som standard i Windows Färghantering.

3. Gjort dessa inställningar i Photoshop:

hjalp.jpg

Nu får jag likadana färger överallt. MEN. I min iPhone visas färgerna ganska omättade nu. Jag har fått för mig att iPhones ska vara hyfsat färgkalibrerade. Så varför diffar det NU då? :(
 

alfin

Aktiv medlem
Nu har jag meckat runt i datorn och lyckats få det så att bilderna ser rätt ut i Photoshop och likadana när jag tittar på dem i Windows explorer. Men nu ser de istället alldeles för mättade ut i Internet Explorer och Google Chrome.

Jag har verkligen googlat mig blå på detta och jag fattar verkligen inte vad jag ska göra!
Den enda webbläsare du kan använda som visar rätt är Firefox.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har en färgkalibrerad skärm så jag bör väl inte behöva göra någon kalibrering, eller? Det jag inte riktigt förstår är vilka färgprofiler jag ska ha inställda. När jag går in på Färghantering i Kontrollpanelen, ska jag välja sRGB som standard?
Du behöver absolut kalibrera skärmen om du vill kunna visa rätt färger!
 

alfin

Aktiv medlem
3. Gjort dessa inställningar i Photoshop:

Visa bilaga 131859

Nu får jag likadana färger överallt. MEN. I min iPhone visas färgerna ganska omättade nu. Jag har fått för mig att iPhones ska vara hyfsat färgkalibrerade. Så varför diffar det NU då? :(
Du ska INTE välja Monitor RGB, det betyder att du stänger av färghanteringen i PS! Välj den där ASUS-profilen du installerade, med 6500 i slutet.

EDIT: Fel av mig, du är på PS Color settings; där ska du välja en arbetsfärgrymd sRGB eller Adobe RGB. I Windows color management ska du välja skärmprofilen Asus PA248 Color profile D6500.
 

ViccanL

Medlem
Du ska INTE välja Monitor RGB, det betyder att du stänger av färghanteringen i PS! Välj den där ASUS-profilen du installerade, med 6500 i slutet.
Oj, haha nej det har jag inte gjort :) Markerade den för att visa det som det frågats efter i tidigare trådar. Jag hade valt sRGB IEC61966..-profilen, men jag ska alltså välja ASUS-profilen?
 

ViccanL

Medlem
Men varför är färgerna så urvattnade i iPhone nu?

Nu när jag kollar på bilderna i Photoshop så är de ganska "röda" i förhållande till vad de var förut vilket jag gissar på att jag inte hade rätt färgprofil inställd. Jag borde således ha "rätt" färger i datorn nu. Och iPhone visar fel, eller?

Anledningen till att jag tjatar om iPhone är att jag vill att mina kunder ska kunna se sina bilder "rätt" i iPhones då jag levererar bilder via Dropbox och vet att några kollat via mobilen.
 

ViccanL

Medlem
Du ska INTE välja Monitor RGB, det betyder att du stänger av färghanteringen i PS! Välj den där ASUS-profilen du installerade, med 6500 i slutet.

EDIT: Fel av mig, du är på PS Color settings; där ska du välja en arbetsfärgrymd sRGB eller Adobe RGB. I Windows color management ska du välja skärmprofilen Asus PA248 Color profile D6500.
Ok, så ASUS-profilen i Windows färghanterare och sRGB i Photoshop?
 

alfin

Aktiv medlem
Men varför är färgerna så urvattnade i iPhone nu?

Nu när jag kollar på bilderna i Photoshop så är de ganska "röda" i förhållande till vad de var förut vilket jag gissar på att jag inte hade rätt färgprofil inställd. Jag borde således ha "rätt" färger i datorn nu. Och iPhone visar fel, eller?

Anledningen till att jag tjatar om iPhone är att jag vill att mina kunder ska kunna se sina bilder "rätt" i iPhones då jag levererar bilder via Dropbox och vet att några kollat via mobilen.
iPhone är väl inte färghanterad? Jag kör Android, så jag vet inte, men skulle vara ytterst förvånad om så vore fallet.

Photoshop rätt inställt visar korrekta färger, men du har inte kalibrerat din skärm, utan förlitar dig på en fabriksprofil som sannolikt inte visar helt riktiga färger.
 

ViccanL

Medlem
iPhone är väl inte färghanterad? Jag kör Android, så jag vet inte, men skulle vara ytterst förvånad om så vore fallet.

Photoshop rätt inställt visar korrekta färger, men du har inte kalibrerat din skärm, utan förlitar dig på en fabriksprofil som sannolikt inte visar helt riktiga färger.
Jag läste någonstans (vet inte var) att iPhones var kalibrerade, men det är ju inte alls säkert att det stämmer.

Jo, jag förstår att jag för att få HELT korrekta färger bör kalibrera min skärm. Men detta är det bästa jag kan arbeta med tills vidare, innan jag får möjlighet att köpa en kalibreringsapparat? Fram tills nu har jag inte fått någon ordning på bilderna över huvud taget och allt har sett väldigt konstigt ut överallt, men nu kanske jag i alla fall kan börja jobba med bilderna någorlunda.

Hur som helst, tack för hjälpen! Verkligen guld värt!
 

afe

Aktiv medlem
iPhone och iPad är möjligen kalibrerade från fabrik, och visar som standard ganska rätt färger. Om jag inte missminner mig går åtminstone iPad att kalibrera med Spyder, men då bara för att visa bilder med deras egen app.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har en färgkalibrerad skärm så jag bör väl inte behöva göra någon kalibrering, eller? Det jag inte riktigt förstår är vilka färgprofiler jag ska ha inställda. När jag går in på Färghantering i Kontrollpanelen, ska jag välja sRGB som standard?
JAG kan inte det här.
Det jag menar är att du för att få veta hur det fungerar skall söka i forumen och använda dessa namn som sökdata. De vet nog allt som är värt att veta ngt om när det gäller färghantering.
 

stefohl

Aktiv medlem
iPhone och iPad är möjligen kalibrerade från fabrik, och visar som standard ganska rätt färger. Om jag inte missminner mig går åtminstone iPad att kalibrera med Spyder, men då bara för att visa bilder med deras egen app.
IPhone och iPad har skärmar som ligger rätt nära sRGB i sitt färgomfång. Så man kan inte säga att de är kalibrerade, men om du lägger upp bilder i sRGB på en sådan enhet ska färgerna se rätt OK ut.
 
ANNONS