Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Här kan man skriva om allt som har med adapters och tredjepartsobjektiv till A7/A7r. Jag skapar denna tråd bara för att hålla huvudtråden om kamerorna renare från denna typ av inlägg.
 

chickenphone

Aktiv medlem
Slänger in ett inlägg i denna tråd, fotar för tillfället med en billig pentax K-adapter från ebay för 200kr.
Tyvärr så har inte PK-sidan helt hundra passform, ibland så kan det kärva när man skall byta optik, och tyngre objektiv flexar lite mot adapterns fattningen om man känner efter lite försiktigt. Mot sonyhuset så är det stumt, men vad hjälper det. Har iallafall beställt en lite dyrare variant, som även klarar objektiv utan bländarring, vi får se om den är bättre.
Skulle vara kula att höra feedback från fler adapteranvändare, vilka fabrikat som är bra/dåliga osv.
Jag såg att det finns en lyxadapter från novoflex för 1500kr, kanske är det den som krävs om man skall få precision vad vet jag, återkommer när jag provat varianten för 500kr. För övrigt så verkar det som att denna kamera ger nytt liv till alla objektiv man provar, riktigt kul att fota med gammal optik som folk nästan skänker bort.
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Slänger in ett inlägg i denna tråd, fotar för tillfället med en billig pentax K-adapter från ebay för 200kr.
Tyvärr så har inte PK-sidan helt hundra passform, ibland så kan det kärva när man skall byta optik, och tyngre objektiv flexar lite mot adapterns fattningen om man känner efter lite försiktigt. Mot sonyhuset så är det stumt, men vad hjälper det. Har iallafall beställt en lite dyrare variant, som även klarar objektiv utan bländarring, vi får se om den är bättre.
Skulle vara kula att höra feedback från fler adapteranvändare, vilka fabrikat som är bra/dåliga osv.
Jag såg att det finns en lyxadapter från novoflex för 1500kr, kanske är det den som krävs om man skall få precision vad vet jag, återkommer när jag provat varianten för 500kr. För övrigt så verkar det som att denna kamera ger nytt liv till alla objektiv man provar, riktigt kul att fota med gammal optik som folk nästan skänker bort.
Min personliga åsikt baserat på egna erfarenheter av ett trettiotal olika adaptrar och ett digert antal lästa inlägg på diverse internationella fotosidor: Novoflex och Metabones är de vanligaste säkra korten. Fotodiox dyker även upp ofta som bra alternativ. Kipon utger sig för att vara ett premiummärke, men jag har inte alls varit nöjd med de tre Kipon jag har köpt så de får ingen mer chans. Kipon Contax C/Y tiltadapter hade helt fel längd, vilket gjorde att jag inte kunde fokusera till oändlighet, Kipon Rollei QBM saknade klack som bländarlänkaget skall vila mot vilket gjorde att det endast gick att plåta med gluggarna vidöppna, och slutligen Kipon Olympus PEN FT adapter krävde en rejäl behandling med smärgelduken för att någon av mina tre PEN FT-gluggar skulle gå att få på.

Sen har du en uppsjö billiga kinaadaptrar av väldigt skiftande kvalitet. Då dessa är avsevärt billigare så är det en smaksak vad man gör. Man provar sig igenom ett gäng billiga tills man är nöjd, eller slår till direkt på en dyr som med stor sannolikhet gör jobbet. Båda metoderna har sin charm. :)
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag köpte en Leica M > Sony E från England på ebay.co.uk ( http://www.ebay.co.uk/itm/251327973850?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_3175wt_928 ) för £20. Ett bra pris för en adapter helt i förkromad mässing. Ganska tung men med en bra passform. Jag är väldigt nöjd med den (förutom att det hade varit bra med en inbyggd helicoid för objektiv med dålig närgräns).

Jag är lite skeptisk till de kinesiska adaptrarna som visserligen ibland kan ha objektivbajonett i mässing men där kamerasidan är av aluminium. De känns lite smäckiga.

Nu har jag funderingar på att köpa en adapter med helicoid eftersom jag upplever att vissa av mina objektiv med leicafattning har alltför lång närgräns. Jag står i valet och kvalet mellan Voigtländers superdyra på nästan 3000:- och någon billigare. Jag är lite nyfiken på en Tinray för ca 500:- ( http://www.ebay.co.uk/itm/Tinray-Leica-M-Lens-to-Sony-NEX-E-Mount-Focusing-Helicoid-Tube-Adapter-Silver-/171168649601?pt=US_Lens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item27da725181#ht_1640wt_1200 ). De ser ut att vara i mässing men de kan ju vara sladdriga eller ha dålig passform. Just nu tycks det inte finnas någon i förkromat utförande och de som är svarta misstänker jag kan vara i aluminium. Någon med erfarenhet av dessa?
 

Micke66

Aktiv medlem
Angående helicoid så har jag själv två st Hawk's adapters (gäller Leicas M-fattning) och är nöjd med dom på min NEX-5n. Vad jag vet skall Hawk nu finnas med uppdaterad version för FF också då den gamla versionen eventuellt var lite "trång" på insidan och kunde ge vinjettering på FF. Har ingen A7 själv ännu så inte kunnat testa det.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det var inte så lätt att hitta till Hawk´s på ebay. Efter mycket sökande hittade jag till slut en länk, http://www.ebay.co.uk/itm/321266335878?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649#ht_2922wt_932 .

Visserligen är det halva priset på deras adapter jämfört med Voigtländers "original", men med tanke på de urdåliga bilderna och virriga annonsering så blir jag tveksam. Jag tror att det kommer att bli en Voigtländer från Robert White men det beslutet får ligga och gro några dagar till.
 

Makten

Aktiv medlem
Det var inte så lätt att hitta till Hawk´s på ebay. Efter mycket sökande hittade jag till slut en länk, http://www.ebay.co.uk/itm/321266335878?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649#ht_2922wt_932 .

Visserligen är det halva priset på deras adapter jämfört med Voigtländers "original", men med tanke på de urdåliga bilderna och virriga annonsering så blir jag tveksam. Jag tror att det kommer att bli en Voigtländer från Robert White men det beslutet får ligga och gro några dagar till.
Det finns ganska många som fått dåliga Voigtländeradaptrar som lutar tillräckligt mycket för att det ska bli usel skärpa här och där. Jag hade en Hawks av den gamla sorten (för APS-C) och den var superb i byggkvaliteten, så om de inte blivit sämre så tror jag inte du behöver oroa dig. Annonsen kommer från tillverkaren själv dessutom, så det torde vara riskfritt vad gäller bedrägeri eller kopior.

Edit: Jag skulle dock inte välja en sån här adapter om jag inte nödvändigtvis ville minska närgränsen på mina M-objektiv. Givetvis blir det svårare att hålla toleranserna även i det outdragna läget när det finns rörliga delar. Priset är också högre än för andra bra adaptrar (trots att jag tycker att det är prisvärt).
 

eon

Aktiv medlem
Visserligen är det halva priset på deras adapter jämfört med Voigtländers "original", men med tanke på de urdåliga bilderna och virriga annonsering så blir jag tveksam. Jag tror att det kommer att bli en Voigtländer från Robert White men det beslutet får ligga och gro några dagar till.
Och jag tror inte Robert White säljer till Sverige längre. (De gillar inte våra skatteregler)
Du får leta annan säljare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
................Jag är lite skeptisk till de kinesiska adaptrarna som visserligen ibland kan ha objektivbajonett i mässing men där kamerasidan är av aluminium. De känns lite smäckiga.................
Det behöver faktiskt inte vara smäckigt för att det "är aluminium" i bajonetten. Det är skillnad på aluminium och aluminiumlegeringar av olika slag. Dural är en legering som använts mycket i flygplan för att den är stark. Den ser ut som vanlig aluminium men innehåller en del koppar vilket gör att den kan "upplösningsbehandlas" (värms upp tills kopparatomerna går i lösning). När den sedan kyls av hastigt i vatten, så blir den först mjuk men härdar sedan och blir mycket hårdare och starkare. Det smäckiga ligger snarare i själva konstruktionen som inte kan hantera att toleranserna är antingen för snäva eller för vida. I de flesta fall har de varit för snäva i de adaptrar jag sett och testat.

Min senaste "NEX-Konica AR"-adapter jag köpte (ca 400 spänn av märket Pixco från Cyberphoto) var OK ihop med mina viktigaste AR-objektiv. Genom att billigare konstruktioner saknar fjäderbelastning motsvarande den som finns kamerans fattning, så kan en och samma adapter mycket väl ligga både plus och minus beroende på vilket objektiv som skruvas på, vilket illustreras av hur denna adapter funkar. Inte heller objektiven håller alltså enhetliga toleranser. Det är inget man märker när man skruvar dem på kamerornas fattning men väl alltså på adaptrar som inte tar höjd för detta.

Jag har flera adapters av märket Fotga och ingen av dessa har jag varit nöjd med så de kan jag varna lite för. Köpte dessa billigt på Tradera från en svensk importör. Det finns säkert de som är nöjda med Fotga också men jag hade i alla fall ingen tur.
 

Makten

Aktiv medlem
Det behöver faktiskt inte vara smäckigt för att det "är aluminium" i bajonetten.
Nä, det har ju till och med Novoflex. Men aluminium är en klart mindre lämplig metall för dylika applikationer där det förekommer nötning. Det finns en anledning till att mässing använts för sånt sen urminnes tider.

Min senaste "NEX-Konica AR"-adapter jag köpte (ca 400 spänn av märket Pixco från Cyberphoto) var OK ihop med mina viktigaste AR-objektiv. Genom att billigare konstruktioner saknar fjäderbelastning motsvarande den som finns kamerans fattning...
Min AR-adapter av märket Prost kostade en hundring och har faktiskt riktiga fjäderbleck. Dock är bajonetten mot kamerahuset av aluminium (samma del som röret). Verkar funka finfint och jag valde den just för fjädrarnas skull.
 

PMD

Aktiv medlem
Och jag tror inte Robert White säljer till Sverige längre. (De gillar inte våra skatteregler)
Du får leta annan säljare.
Enligt vad jag kan se på robertwhite.co.uk så säljer de till EU, och jag kan inte hitta något om undantag för Sverige.
(Vad skulle det vara för svenska skatteregler de inte gillar?)

Jag föreslår ett brev till sales@robertwhite.co.uk för den som är osäker på om det går att beställa till Sverige.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nä, det har ju till och med Novoflex. Men aluminium är en klart mindre lämplig metall för dylika applikationer där det förekommer nötning. Det finns en anledning till att mässing använts för sånt sen urminnes tider.

Min AR-adapter av märket Prost kostade en hundring och har faktiskt riktiga fjäderbleck. Dock är bajonetten mot kamerahuset av aluminium (samma del som röret). Verkar funka finfint och jag valde den just för fjädrarnas skull.
Enig visst är det bättre med mässing. Jag har dock aldrig sett en adapter ännu där även objektivfästet är gjort i någon aluminiumlegering. Det är alltid förkromad mässing. Kan det vara så att de tycker att man oftare byter objektiv än byter adapter som gör att man ändå kör med aluminium. Jag menar om man kör mest Leica-objektiv på sin A7:a, så sitter ju adaptern väl där mest för jämnan?

Prost, ska lägga det på minnet. Var köpte du den?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har redan varit i kontakt med Robert White i ett annat ärende och de hade inga restriktioner för att sälja till Sverige. Det enda som är lite krångligt är att det inte går att beställa direkt via deras hemsida utan det måste bli någon form av manuell hantering av beställning och betalning.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har redan varit i kontakt med Robert White i ett annat ärende och de hade inga restriktioner för att sälja till Sverige. Det enda som är lite krångligt är att det inte går att beställa direkt via deras hemsida utan det måste bli någon form av manuell hantering av beställning och betalning.
Har ett minne av att de sålt så mycket till Sverige att en gräns för frihet från svensk moms överskridits (finns maxbelopp faktiskt) och att de därför dragit sig för detta. Var på en annan FS tråd.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Det är väl så att man får betala svensk moms istället för engelsk om säljaren totalt säljer till Sverige per år över ett visst belopp? Och där finns Robert White. Vill minnas att jag läst detta i någon tråd här tidigare.
 

eon

Aktiv medlem
Ja, Robert White hade inte koll på maxgränsen som säger att om de exporterar till Sverige för mer än en miljon på ett år så ska de räknas som svensk handlare och betala svensk moms. Se tex många tyska postorderfirmor som har svenskspråkiga hemsidor med svenska priser och svensk moms.
Robert White hade betalat brittisk moms som sedan var för sent att begära tillbaka när den svenska momsen tvingades in.
Tydligen fick de avskeda tre anställda för att överleva skattesmällen.
Då slutade de att sälja till Sverige. Kanske har de ändrat sig.

Det är ju inte lätt att i förväg veta om man kommer överskrida ett visst belopp i export till ett visst land under året. Sen så vet inte jag om det endast är Sverige som har denna skattelag.
Det är alltså fritt för oss EU-medborgare att handla i andra EU-länder med deras skatteregler. Att däremot sitta hemma och beställa på postorder kan tydligen i vissa fall räknas som om vi handlar i Sverige.

Jag tyckte att Robert White var riktigt bra att handla från. Det var flera år sedan, men kanske har mina köp bidragit till deras problem.
 

Choke

Aktiv medlem
Jag tyckte att Robert White var riktigt bra att handla från. Det var flera år sedan, men kanske har mina köp bidragit till deras problem.
Jag har nog också bidragit till deras problem. Har aldrig hört något om detta, men det var i och för sig några år sedan jag köpte från dem. Köpte en del Lee-filter, bra service var det i alla fall.

ursäkta om detta är utanför ämnet.
/ Choke
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS