Annons

Utställning, vad ska jag värdera bilderna till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Perw

Aktiv medlem
Jag har oförberett fått en förfrågan om att ställa ut bilder en helg i Juni 2014 vilket är fantastiskt roligt och jag har tackat Ja.

Detta är min absolut första utställning och den kommer att annonseras ut i kommunens magasin för vilka kulturella händelser som kommer under 2014 (ges ut gratis i brevlådorna flera ggr per år) samt att det kommer göras en artikel i lokaltidningen (ca 40.000 läsare) om utställningen.

Jag vann en fototävling i Norge under hösten 2013 där min bild kommer att användas som reklam för att locka turister till Norge och bland annat att visas upp på billboard på Times Square i New York under våren 2014.
Det gjordes en del artiklar om detta i Norge och min lokaltidning gjorde en förstesideartikel om mig och vinsten.

Så även om jag är en nybörjare (fotat sedan Januari -13) så är jag inte helt okänd.

Så vad bör jag prissätta mina bilder till?
Funderar på A3-format och vita passepartouter.

Bilden som jag vann fototävlingen med är i annonseringen "dragplåstret" då den nämns som "bilden på Times Square och nu visas den här" typ, vad är en sådan bild värd om den låt säga trycks upp i ca 10 exemplar? Ju exklusivare desto mer värd, antar jag?

Ni får gärna ge synpunkter.

Här kan ni se bilder från mig: http://hermanssonphoto.smugmug.com

Gott nytt fotoår och god fortsättning!

Mvh
Erik Hermansson
 

Kijana

Aktiv medlem
Jättefina landskapsbilder, de är absolut värda en större publik.

Och det verkar på förhand som du har det gott förspänt när det handlar om att få det också. Artikel i lokaltidningen med 40 000 läsare, bara en sån sak. (Som journalist så är jag förstås lite undrande över vem som har lovat redaktionell plats ett halvår i förväg..)

Du räknar upp en del saker som låter fint men för min del betyder de inte ett smack ur bildvärderingssynpunkt. (Ja, ja, nu kommer inte jag med några objektiva sanningar på något sätt, inlägget syftar bara till att ge några reflektioner.)
Hur länge du har hållit på tycker jag är oväsentligt, likaså om du vunnit någon tävling. Fast visst kan du ju sätta ett högre pris på en prisvinnande bild, om kvaliteten håller för det.

Om det var mina bilder skulle jag till att börja med sätta ett grundpris utifrån ren materialåtgång och ersättning för utrustning. Sen får du väl plussa på med den tid du lagt på det hela och samt tillägg som motsvarar den inkomst du skulle vilja ha som heltidsarbetande fotograf så att du kan fortsätta skapa fina bilder.
 

Erik Perw

Aktiv medlem
Stort tack för din komplimang och reflektioner, värt mycket för en som är ny i gamet.

Nu är det inte så att ett löfte har gets om redaktionell plats utan mer en lågoddsare då journalisten som gjorde förstasideartikeln om mig, är redaktören, en väldigt fotointresserad man som också är god vän till paret som kommer hålla i utställningen, vilka det är som sagt att en artikel "ska" fixas.

Men men, det var inte det viktiga.

Mycket som ska in i priset, glasklart när man får det framför sig men inte när man bara sitter och tänker på det för första gången hehe

Här är vinnarbilden, döm den gärna: http://hermanssonphoto.smugmug.com/Galleries/Landscape/i-gPSpZg3
 

Erik Perw

Aktiv medlem
En annan sak jag funderar på (lika bra att börja nu även om det är ett halvår kvar) Jag kommer ha passepartouter runt mina tryckta bilder, men tänker att det kanske är lika bra att hoppa över ramar då dom mer eller mindre är helt personliga, utan ram, mera lättsålda?
Eller tänker jag fel, någon som kan ge sin reflektion i detta?
 

Erik Perw

Aktiv medlem
Fina bilder :)

Har själv haft lite utställningar och fått sålt enstaka bilder. Prissättning är svårt, själv har jag kollat lite på

http://www.sfoto.se/Vad-kostar-en-bild och gjort en ungefärlig uppskattning.
Tack detsamma!

Ja, där har jag kikat lite med, bra riktlinjer absolut!

När det gäller upphängning på utställningen, finns det nårga riktlinjer då eller är det helt upp till utställaren?
Tänker på inlägget jag gjorde här uppe om ram vs. ingen ram.
 

skyfire

Aktiv medlem
Det är ju helt upp till en själv hur man vill hänga. Vill man hänga tavlorna lite hur som helst så får man göra det...fast det är ju snyggare om de hänger snyggt och prydligt och inte som en kåt orm.

Spika upp en tavla först, mät sedan avstånd för spiken att hänga eller hur du nu ska hänga tavlorna och sen är det bara att fortsätta med resterande.

Ordning kan ochså vara något att tänka på, kanske är det bra att börja ,med en soluppgång och avsluta med kvällsbild.
 

Yeye

Aktiv medlem
Sälja med ramar

Jag har sålt bilder både med och utan ramar,. Den första gången sålde jag tavlorna direkt som de hängde på väggen och senare har jag sålt printarna utan ramar för som du säger så vet jag inte hur de vill att ramarna ska se ut. Om jag har sålt med ramar har jag använt RIBBA från IKEA.

Prissättning är alltid svårt. Jag frågade runt bland kompisar och sökte på nätet och kom fram till att för 50-70 så låg det allt från 500- 3 500 kronor så det var ingen hjälp alls. Det slutade med att jag räknade ut vad utskrifterna kostade och sen tredubblade jag det för att slutligen avrunda uppåt.

Varför jag gjorde på detta sätt?
Dels så är det limited, jag är inte känd och sen vet jag att det ändå inte är så många som köper fotografier så jag kan lika gärna på detta sätt. Om det var rätt eller fel vet jag inte.
 

millhouse

Aktiv medlem
Först, gratulerar till bra bilder. Att den bild du tagit vinner är helt klart. Den har allt, för dom som skall locka turister i Norge. Det är så man vill att landet och speciellt i USA skall uppfattas. Så det är bara att ta sig hatten för den bilden.
Jag har haft några utställning och faktiskt en på 100 bilder i Norge. Nå, väl mina tankar är:
- att hänga bilder för utställning så utgår man från det budskap som bilderna skall ge. Alltså inte för många och heller inte för få. Hur många bilder vill dom ha ?
- lokalen som dom skall hänga i, stor ? liten ? Höjd som man häger bilder brukar vara 150 cm i underkant av bilden. Då behöver man inte stå tå eller böja rygg faktiskt.
- jag har både använt mig av ram runt bilen som utan. Utställningen på 100 bilder ville jag att man inte skulle blir "upptagen" av ram allt för mycket så jag använde mig av en mycket smal ram och svart passepartouter . Jag ville att betraktarna skulle sugas in i bilden. Låter lite märkligt, men min uppfattning så ger en vit passepartouter ett "större" bild.
Att man har passepartouter på bilden är givet för att skydda den mot glaset. Som jag ser som en självklarhet för att förhindra allt för närgångna fingrar.
- att sälja bilder är inte helt enkelt. Att ge ut bilder i en mindre upplaga ger uppfattningen av något speciellt.
Visst 10 ex ,men då skall dom också vara signerade och numrerade. Gärna i glas och ram, alltså klara att hängas på vägg. Osignerade och utan nummer då kan köpare lätt uppfatta det som att här säljer man i stora upplagor. Priset ? Ja, menar att det följer storleken på bilden. Vad tycker du att du är värd som fotograf ? För lågt pris är inte bra för framtiden :

Det finns säkert andra som kan komplettera det jag glömt .Så lycka till.
 

Erik Perw

Aktiv medlem
Det är ju helt upp till en själv hur man vill hänga. Vill man hänga tavlorna lite hur som helst så får man göra det...fast det är ju snyggare om de hänger snyggt och prydligt och inte som en kåt orm.

Spika upp en tavla först, mät sedan avstånd för spiken att hänga eller hur du nu ska hänga tavlorna och sen är det bara att fortsätta med resterande.

Ordning kan ochså vara något att tänka på, kanske är det bra att börja ,med en soluppgång och avsluta med kvällsbild.
Nej nån kåt orm var nog inte med i planeringen haha

Bra tips, tack!
 

Erik Perw

Aktiv medlem
Jag har sålt bilder både med och utan ramar,. Den första gången sålde jag tavlorna direkt som de hängde på väggen och senare har jag sålt printarna utan ramar för som du säger så vet jag inte hur de vill att ramarna ska se ut. Om jag har sålt med ramar har jag använt RIBBA från IKEA.

Prissättning är alltid svårt. Jag frågade runt bland kompisar och sökte på nätet och kom fram till att för 50-70 så låg det allt från 500- 3 500 kronor så det var ingen hjälp alls. Det slutade med att jag räknade ut vad utskrifterna kostade och sen tredubblade jag det för att slutligen avrunda uppåt.

Varför jag gjorde på detta sätt?
Dels så är det limited, jag är inte känd och sen vet jag att det ändå inte är så många som köper fotografier så jag kan lika gärna på detta sätt. Om det var rätt eller fel vet jag inte.
Låter som en helt ok uträkning.
Är i tankarna att lägga mig vid 1800:- och utgå därifrån för var bild kanske?
 

Erik Perw

Aktiv medlem
Först, gratulerar till bra bilder. Att den bild du tagit vinner är helt klart. Den har allt, för dom som skall locka turister i Norge. Det är så man vill att landet och speciellt i USA skall uppfattas. Så det är bara att ta sig hatten för den bilden.
Jag har haft några utställning och faktiskt en på 100 bilder i Norge. Nå, väl mina tankar är:
- att hänga bilder för utställning så utgår man från det budskap som bilderna skall ge. Alltså inte för många och heller inte för få. Hur många bilder vill dom ha ?
- lokalen som dom skall hänga i, stor ? liten ? Höjd som man häger bilder brukar vara 150 cm i underkant av bilden. Då behöver man inte stå tå eller böja rygg faktiskt.
- jag har både använt mig av ram runt bilen som utan. Utställningen på 100 bilder ville jag att man inte skulle blir "upptagen" av ram allt för mycket så jag använde mig av en mycket smal ram och svart passepartouter . Jag ville att betraktarna skulle sugas in i bilden. Låter lite märkligt, men min uppfattning så ger en vit passepartouter ett "större" bild.
Att man har passepartouter på bilden är givet för att skydda den mot glaset. Som jag ser som en självklarhet för att förhindra allt för närgångna fingrar.
- att sälja bilder är inte helt enkelt. Att ge ut bilder i en mindre upplaga ger uppfattningen av något speciellt.
Visst 10 ex ,men då skall dom också vara signerade och numrerade. Gärna i glas och ram, alltså klara att hängas på vägg. Osignerade och utan nummer då kan köpare lätt uppfatta det som att här säljer man i stora upplagor. Priset ? Ja, menar att det följer storleken på bilden. Vad tycker du att du är värd som fotograf ? För lågt pris är inte bra för framtiden :

Det finns säkert andra som kan komplettera det jag glömt .Så lycka till.
Stort tack för varma komplimanger!

Till att börja med så är det en liten lokal och dom vill (som jag) ha det stilrent och inte plåttrigt alls. Jag skulle kunna se ca 15st bilder sammanlagt, absoluta max vore 20st, om man gör dom i storlek A3.
Det genomgående temat blir Landskap (No shit....) merparten blir från närområdet men också några få bilder från Norge för att komplettera "vinnarbilden".

Låter det för uppdelat när man tar bilder från olika orter eller ser man ett genomgående tema ändå?

När det gäller att sälja vinnarbilden, så var faktiskt tanken att numrera och signera varje exemplar (känns som att det är ett måste för att kunna ta ett högre pris)
Att sätta ett pris på 20.000:- för en sådan bild förstår jag ju att ingen kommer att säljas, men vart går gränsen för en "wow! kanske värt en investering?"-effekt och att få sålt?
Några tankar där?

Stort tack igen!
 

Jonathan Johansson

Aktiv medlem
Grattis till vinsten i tävlingen! Riktigt häftigt!

Jag skall försöka ge lite tips utifrån min erfarenhet av utställningar och att sälja tavlor.
Jag säljer mina bilder främst tryckta på canvas med ram, vilket kanske inte är så vanligt då canvas ofta bara brukar vara uppspänt på spännram utan yttre ram. Min uppfattning är att många uppskattar ramarna, kunden har själv möjlighet att välja hur ramen som är gjord av ek skall laseras för att passa i deras hem.

Prissättning är alltid klurigt, man får känna sig fram... Jag skulle gissa på att jag ligger på ca. 2-2,5 x materialkostnad, det är egentligen kanske lite lågt om jag skall vara ärlig, men jag tycker att det är roligare om fler kan känna att dom har råd att köpa en tavla av mig. Jag säljer allt mellan 20-40 tavlor per år, fördelat på 1-3 utställningar.

Jag gör tavlorna i begränsad upplaga och numrerar och signerar dom. Vanligaste storleken är 75x50 cm. följt av 105x70 cm.

Så här kan det se ut på någon av mina utställningar:
 

Bilagor

Kijana

Aktiv medlem
En annan sak jag funderar på (lika bra att börja nu även om det är ett halvår kvar) Jag kommer ha passepartouter runt mina tryckta bilder, men tänker att det kanske är lika bra att hoppa över ramar då dom mer eller mindre är helt personliga, utan ram, mera lättsålda?
Eller tänker jag fel, någon som kan ge sin reflektion i detta?
I fotoklubben har vi ibland satt upp bilder i mer anspråkslösa sammanhang under en begränsad tid. Nu har jag inte kollat när fenomenet uppstår, men bilder försedda med enbart passepartout brukar slå sig efter ett slag, det vill säga bilden börjar bukta. Det blir inte snyggt. Så ur den aspekten rekommenderar jag inramning.
 

Erik Perw

Aktiv medlem
Grattis till vinsten i tävlingen! Riktigt häftigt!

Jag skall försöka ge lite tips utifrån min erfarenhet av utställningar och att sälja tavlor.
Jag säljer mina bilder främst tryckta på canvas med ram, vilket kanske inte är så vanligt då canvas ofta bara brukar vara uppspänt på spännram utan yttre ram. Min uppfattning är att många uppskattar ramarna, kunden har själv möjlighet att välja hur ramen som är gjord av ek skall laseras för att passa i deras hem.

Prissättning är alltid klurigt, man får känna sig fram... Jag skulle gissa på att jag ligger på ca. 2-2,5 x materialkostnad, det är egentligen kanske lite lågt om jag skall vara ärlig, men jag tycker att det är roligare om fler kan känna att dom har råd att köpa en tavla av mig. Jag säljer allt mellan 20-40 tavlor per år, fördelat på 1-3 utställningar.

Jag gör tavlorna i begränsad upplaga och numrerar och signerar dom. Vanligaste storleken är 75x50 cm. följt av 105x70 cm.

Så här kan det se ut på någon av mina utställningar:
Stort tack! Ja det var som att få sin dröm uppfylld, drömmen som man inte ens hunnit drömma än... Märklig känsla, men sjukt skoj.

Rikitig vackra bilder du tar, så förstår att du får sålt!
Tack för tipsen, allt är välkommet såhär innan man ska ställa ut för första gången.

Att i entrén till lokalen göra iordning ett bord med säg: visitkort som bara är att ta (såklart) och blad där varje tavla har sitt (ett) namn, nummerering och pris, är det en bra idé eller bara för mycket?
 

Jonathan Johansson

Aktiv medlem
Stort tack! Ja det var som att få sin dröm uppfylld, drömmen som man inte ens hunnit drömma än... Märklig känsla, men sjukt skoj.

Rikitig vackra bilder du tar, så förstår att du får sålt!
Tack för tipsen, allt är välkommet såhär innan man ska ställa ut för första gången.

Att i entrén till lokalen göra iordning ett bord med säg: visitkort som bara är att ta (såklart) och blad där varje tavla har sitt (ett) namn, nummerering och pris, är det en bra idé eller bara för mycket?
Jag tycker det är bra att ha ett litet bord där man kan ha ställ med lite lappar med en kombinerad prislista/info om dig själv och visitkort och en gästbok. Särskilt bra är det om du inte är på plats själv alltid och kan tala för dig.
 

Erik Perw

Aktiv medlem
A3 låter som ett väl litet format, speciellt för landskapsbilder.
Bra reflektion. Vad rekommenderas, eller finns det någon standard?

Med A3-formatet så tänkte jag att det är lättare för folk att placera dessa i deras hem, och det resulterar i fler sålda tavlor, men det kanske inte är så relevant som jag trodde?
 

Erik Perw

Aktiv medlem
I fotoklubben har vi ibland satt upp bilder i mer anspråkslösa sammanhang under en begränsad tid. Nu har jag inte kollat när fenomenet uppstår, men bilder försedda med enbart passepartout brukar slå sig efter ett slag, det vill säga bilden börjar bukta. Det blir inte snyggt. Så ur den aspekten rekommenderar jag inramning.
Min utställning kommer endast vara i 2 dagar, är det under så kort tid som det fenomenet inträder?
Anledningen är ju då som jag skrev att låta köparen få bestämma ram själv, då det kan vara väldigt personligt och därmed mer lättsålt utan.
Men blir det sådana problem kvickt så är det klart att jag kör med ram.
 
ANNONS