Annons

hjälp med aperture sony nex 3n

Produkter
(logga in för att koppla)

methol

Avslutat medlemskap
Kan inte justera aperture i manual mode på min Sony nex 3n. Shutter ändrar sig när jag snurrar på styrhjulet men med aperture händer inget. Displayen visar F--. Samma sak i Aperture mode, då är det bara exposure comp som ändras, men snurrar jag på hjulet så blir F-- gult men inget ändras... någon som vet vad som är fel?
 

perost

Aktiv medlem
Det låter som att kameran inte har kontakt med objektivet. Fungerar auto-fokus på objektivet? Har du något annat objektiv som fungerar? Se till att kontakterna på objektivet är rena.

Edit: Eller förresten, jag såg att du skrev något om adapter i en annan tråd. Kan det vara så att du använder ett manuellt objektiv via en adapter? I så fall kan ju kameran så klart inte ändra bländaren, eftersom den inte har någon kontakt med objektivet. Du får ändra bländare själv på objektivet då.
 

methol

Avslutat medlemskap
Nej autofokus fungerar inte med kameran, det är ett äldre objektiv som jag kopplat med adapter till kameran. Tänkte eftersom shutter fungerar så borde aperture fungera, men det verkar ju inte vara så. Antar att det är för att det är ett äldre objektiv som det inte kan kommunicera med kameran? Det går ju att ta kort och fokusera manuellt.
 

MKarl

Medlem
Om du kör med sonys kitobjektiv i M-läge ändrar du slutartid genom att snurra på hjulet.trycker du klockan 6 på hjulet växlar du till att ändra bländare. Med adapter och manuellt objektiv finns i mitt fall (nikonobjektiv) ingen koppling mellan hus och adapter, vilket gör att bländare inte kan ställas från huset utan jag får vrida på objektivets bländarring. Samma i A-läge, ställ bländare med objektivets bländarring och justera slutartid och iso manuellt med hjulet. Funkar hur bra som helst med full ljusmätning.
 
ANNONS