Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEX-6 för sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brake6

Medlem
Hej
Har svårt att avgöra vilken kamera som jag vill köpa - som fungerar för sportfoto. Väljer mellan dessa:
- Sony NEX-6
- Olympus E-M5
- Fujifilm X-E1

Gillar verkligen bildkvaliten på Olympusen (speciellt vid höga ISO), men den får ibland negativ kritik för hastigheten på AF:en (gammal programvara?). NEX-6:an ligger bäst till hittills.

Fungerar den för sportfoto? Hänger AF:en med när personer "springer omkring"?

Mvh
Magnus
 

Micke66

Aktiv medlem
Hej
Har svårt att avgöra vilken kamera som jag vill köpa - som fungerar för sportfoto. Väljer mellan dessa:
- Sony NEX-6
- Olympus E-M5
- Fujifilm X-E1

Gillar verkligen bildkvaliten på Olympusen (speciellt vid höga ISO), men den får ibland negativ kritik för hastigheten på AF:en (gammal programvara?). NEX-6:an ligger bäst till hittills.

Fungerar den för sportfoto? Hänger AF:en med när personer "springer omkring"?

Mvh
Magnus
Råder dig att hellre titta på Sony A6000 för den saken.
 

MKarl

Medlem
Funkar Nex verkligen för sportfoto=actionfoto? Jag har förvisso bara en 3n, men jag tycker det är för mycket "lagg" mellan att jag trycker och kameran tar bilden. Kör du serietagning funkar det kanske men då tycker jag det till stor del blir turen som styr om det blir en bra actionbild eller inte. Möjligen är Nex 6 bättre än min variant.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej
Har svårt att avgöra vilken kamera som jag vill köpa - som fungerar för sportfoto. Väljer mellan dessa:
- Sony NEX-6
- Olympus E-M5
- Fujifilm X-E1

Gillar verkligen bildkvaliten på Olympusen (speciellt vid höga ISO), men den får ibland negativ kritik för hastigheten på AF:en (gammal programvara?). NEX-6:an ligger bäst till hittills.

Fungerar den för sportfoto? Hänger AF:en med när personer "springer omkring"?
Hej!

Alla tre kamerorna fungerar för sportfoto, alltså så att du kan få alldeles utmärkta sportbilder med dem. De ger bra bildkvalitet, har snabb serietagning och även om autofokusen inte är så supersnabb så hjälper den till.

Men ingen av dem är direkt optimala för sportfoto. Jämfört med kameramodeller som är mer optimala för sportfoto så ger de så att säga mycket högre träffprocent, under ett par timmars fotografering kommer du få mycket fler lyckade sportbilder än med kamerorna du har kikat på.

Alla tre tillverkarna du kikar på (Fujifilm, Olympus och Sony) har dessutom kommit med nyare modeller där både autofokus och sökare blivit rejält mycket snabbare vilket gör att de fungerar bättre för rörliga motiv som inom sortfoto.

Alla tre kamerorna har fenomenet att uppdateringen av den elektroniska sökaren inte alltid är riktigt så snabb som man skulle önska vilket kan göra de ganska frustrerande att följa rörliga motiv, i synnerhet om du följer och då och då vill ta en eller par bilder medan du följer. Alla tre har snabb autofokus i situationer där motivet bara rör sig lite eller långsamt, men ingen av dem är så där jättebra på att följa ett motiv som rör sig snabbt eller i synnerhet om det rör sig ryckigt och oregelbundet.

För sportfoto vill du dessutom oftast använda hyfsat långa och gärna ljusstarka objektiv, till Olympus spegelfria finns ett hyfsat utbud av sådana, till Sony är utbudet magert (i alla fall om vi talar snabb AF) och till Fujifilm består utbudet i praktiken enbart av några få ljussvaga telezoomar.

Det tål att upprepas, det går att få bra sportbildder med alla kameror, men det är enklare med vissa, svårare med andra, och just de här tre hamnar nog dessvärre i kategorin "lite svårare" (om man jämför med andra modeller i samma prisklass).
 

Micke66

Aktiv medlem
Okay. Tack.
(tyvärr finns ännu inte någon raw-konverterare i OS X ännu till A6000 :(

Mvh
Magnus
Om du har CC finns stöd, kika här: http://www.adobe.com/products/photoshop/extend.html
Annars kommer det vid nästa uppdatering för Lightroom om inte en beta redan är ute med stöd?

Jag tycker helt klart du skall välja den istället för Nex-6 då dom fått ordentlig snurr på AF och även den följande AF som ju är viktig för din del. Världens snabbaste AF på pappret och tidiga tester visar att den är riktigt snabb även i verkligheten.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
NEX-6:an ligger bäst till hittills.



Fungerar den för sportfoto? Hänger AF:en med när personer "springer omkring"?



Mvh

Magnus

Nej. Följande AF är inte tillräckligt bra på NEX-6. Jag har ägt den, och det var stundtals knappt AF-S fungerade, än mindre AF-C.

Motivföjande AF på NEX-6 kräver att du går in och duttar i en meny VARJE gång du vill börja en enskild motivföljning och VARJE gång du vill avbryta en motivföljning (vilket du ofta vill, eftersom kameran tappar bort sig 60% av gångerna).

Avstå och satsa på en A6000, en Fuji X-T1 eller Olympus E-M1 om du vill köra spegellöst.

(Fotnot: Alla kameror funkar för sportfoto, om du förfokuserar manuellt där det "kommer att hända", och inväntar bilden istället för att jaga den, men det är väl inte svar på din fråga ;-)
 

Brake6

Medlem
Nej. Följande AF är inte tillräckligt bra på NEX-6. Jag har ägt den, och det var stundtals knappt AF-S fungerade, än mindre AF-C.

Motivföjande AF på NEX-6 kräver att du går in och duttar i en meny VARJE gång du vill börja en enskild motivföljning och VARJE gång du vill avbryta en motivföljning (vilket du ofta vill, eftersom kameran tappar bort sig 60% av gångerna).

Avstå och satsa på en A6000, en Fuji X-T1 eller Olympus E-M1 om du vill köra spegellöst.

(Fotnot: Alla kameror funkar för sportfoto, om du förfokuserar manuellt där det "kommer att hända", och inväntar bilden istället för att jaga den, men det är väl inte svar på din fråga ;-)
Tack Ljusdans :)
Jag hade mer eller mindre avslagit NEX:en – och ditt svar styrker mig i beslutet. Tack ;)

Precis som du antog så vill jag inte förfokusera. Så, min gamla A700 får fortsätta följa med till skjutbanan – trots att den egentligen är för stor för vapenväskan. Dock tänker jag försöka få låna/testa en A6000 när tillfälle ges.

Mvh
Magnus
 

Ljusdans

Aktiv medlem
:)

Kolla att du kan starta följande AF med halvtryck på avtryckaren. Det går på A7 som jag har nu, vilket gör stor skillnad. Bör gå finfint på A6000, men jag har inte kollat!
 
ANNONS