Annons

Nikon SB-700 strul.

Produkter
(logga in för att koppla)

philindb

Ny medlem
Har köpt en SB-700 (begagnad) till mitt D7100 hus och har problemet att blixten inte ställer in sig på rätt omfång i förhållande till vilket objektiv jag använder. Första gången funkade det fin fint och det gick även bestämma vilken "zoom" jag ville ha, alltså ändra zoom-inställningen på blixten. Men nu funkar det inte alls utan det står antingen 10 eller 14mm (se bild nedan). Har återställt allt och testat med objektiven Nikon AF-S 85mm 1.8G, AF-S 35mm 1.8G och Tokina SD 11-16mm F2.8.

Kan inte komma fram till vad jag gör för fel, någon som har koll?

Tack på förhand!
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Har nog aldrig förstått min Nikon SB600, det är otroligt vad man kan krångla till det och få en manual, blixt och användare att vara helt osynkade :)

Har för mig att zoom enbart fungerar för viss inställning, kanske var det om man hade diffusern ner eller uppe?
 

philindb

Ny medlem
Har nog aldrig förstått min Nikon SB600, det är otroligt vad man kan krångla till det och få en manual, blixt och användare att vara helt osynkade :)

Har för mig att zoom enbart fungerar för viss inställning, kanske var det om man hade diffusern ner eller uppe?
Haha, ja prylar kan skapa en del frustration. Tänkte också att det bara var något sånt enkelt men när jag sätter den i 90 grader så går det bara och +/-3 EV. Den står alltså fast vid att hålla sig till 14mm när jag har 35:an på. Gaaaahh!
 

eskil23

Aktiv medlem
Om du har fällt ner spridaren så kommer blixten inte att zooma. Fäll upp den så borde det börja fungera igen. Om inte är det något fel på avkännaren.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Som de andra redan nämnt så är det för att du antingen har vidvinkelspridaren utdragen eller den vita diffusern påsatt. För övrigt står zoomavkänningen inställd på FX, du bör ställa om till DX för att få det rätt med din kamera :)
 

philindb

Ny medlem
Som de andra redan nämnt så är det för att du antingen har vidvinkelspridaren utdragen eller den vita diffusern påsatt. För övrigt står zoomavkänningen inställd på FX, du bör ställa om till DX för att få det rätt med din kamera :)
Tog av diffusen och vickade lite på den så nu funkar det, verkar vara lite glapp men jag överlever.

I och med att jag gjorde en reset så satte den sig i FX men såklart är den nu i DX.

Tack för hjälpen! :)
 
ANNONS