Annons

lagra många bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Scondia

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har ett bildarkiv med ca 30 000 bilder, organiserade efter konstens alla regler i Lightroom 5. Hittills har jag lagrat alltihop på min hårddisk, med backup på en extern hårddisk. Nu är det dags för mig att hitta ett annat system för lagring. Jag vill inte ha allting på externa diskar eftersom jag byter arbetsplats då och då och inte vill släpa med mig något annat än macen. Tillgång till internet har jag dock överallt, så jag antar att en lagringsplats i molnet skulle kunna funka för mig. Det är viktigt för mig att kunna jobba med bilderna var jag än befinner mig. Det räcker alltså inte att bara kunna titta på dem. Sedan är det förstås viktigt att sådant som nyckelord etc. inte försvinner, men det ska det väl inte göra antar jag.

Alltså min fråga är om någon här kan rekommendera något bra ställe att lagra en massa bilder på?
Jättetacksam för svar.

/K
 

Jullie

Aktiv medlem
Precis det här är jag också intresserad av att få information om. Hoppas att någon har bra tips.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett bildarkiv med ca 30 000 bilder, organiserade efter konstens alla regler i Lightroom 5. Hittills har jag lagrat alltihop på min hårddisk, med backup på en extern hårddisk. Nu är det dags för mig att hitta ett annat system för lagring. Jag vill inte ha allting på externa diskar eftersom jag byter arbetsplats då och då och inte vill släpa med mig något annat än macen. Tillgång till internet har jag dock överallt, så jag antar att en lagringsplats i molnet skulle kunna funka för mig. Det är viktigt för mig att kunna jobba med bilderna var jag än befinner mig. Det räcker alltså inte att bara kunna titta på dem. Sedan är det förstås viktigt att sådant som nyckelord etc. inte försvinner, men det ska det väl inte göra antar jag.

Alltså min fråga är om någon här kan rekommendera något bra ställe att lagra en massa bilder på?
Jättetacksam för svar.

/K
Jag har en kompis som funderade på samma sak.
Men så började han räkna på överföringshastigheter och liknande. Det visade sig att det skulle ta flera dygn, nästan en vecka konstant uppkopplad, bara att ladda upp bilderna till "molnet"!
Dessutom så fanns det ingen garanti att ingen obehörig kunde komma åt bilderna. Rutinerna för backuptagning var bristfälliga m.m. Dessutom kändes det osäkert att bilderna skulle finnas där ute nånstans!
Jag vill kunna peka på en HD i bokhyllan, eller i bankfacket, och säga: där finns mina bilder, sa han!
Så det blev ingen molnlagring för honom.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hittills har jag lagrat alltihop på min hårddisk, med backup på en extern hårddisk. Nu är det dags för mig att hitta ett annat system för lagring. Jag vill inte ha allting på externa diskar eftersom jag byter arbetsplats då och då och inte vill släpa med mig något annat än macen.
Om du har allt på din dators ("macen") hårddisk, förstår jag inte riktigt vad som är problemet. Eller pratar du om en annan dator än "macen"?

Per.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har alla mina råfiler lagrade på fyra olika ställen: på intern hårddisk i min stationära dator, på extern hårddisk kopplad till samma dator, på en NAS i mitt hemmanätverk och i molnet (Crashplan+).

Crashplan fungerar bra, men det går inte att jobba med filerna den vägen utan det är en ren säkerhetskopia. Det tog tre veckor att ladda upp alla filer dit, men sedan går det förstås fortare när det fylls på allt efter. Problemet med molnlagring är bandbredden - Crashplan kostar mig en 50-lapp i månaden för obegränsad lagring, men överföringshastigheten är långsam (vilket är rätt naturligt för det priset).

Att ha tillgång till hela bildarkivet överallt, och dessutom kunna jobba med råfilerna är tyvärr än så länge inte möjligt anser jag p.g.a. tekniska begränsningar och kostnader.

För att jobba med bilderna är en liten (mått- och viktmässigt) extern hårddisk där man lagrar de bilder man behöver jobba med det som fungerar bäst. I och med LR5 har du ju också möjlighet att exportera de bilder du vill kunna jubba med som "smart previews" så att du inte behöver ha åtkomst till originalfilerna.
 

Jullie

Aktiv medlem
Om du har allt på din dators ("macen") hårddisk, förstår jag inte riktigt vad som är problemet. Eller pratar du om en annan dator än "macen"?

Per.
Jag misstänker att Scondia precis som jag vill ha alla bilder på ett ställe och sen kunna gå/logga in från vilken dator som helst och jobba vidare med bilderna.

Jag själv söker ett ställe där jag kan ha alla mina bilder och på vilket ställe jag och någon annan som jag tillåter kan logga in och bearbetat och/eller titta på bilderna. Mitt problem är att alla mina bilder är Raw och Dng vilket verkar vara det stora problemet.
 

afe

Aktiv medlem
Om det är Lightroom du (och andra) ska bearbeta bilderna i så kan du som sagt använda dig av smart previews och exportera de aktuella bilderna till exempelvis Dropbox som en katalog - i och med att originalfilerna inte behöver vara med tar det inte fullt så stor plats. När bearbetningen är klar importerar du tillbaks katalogen och väljer att skriva över metadata.

Det finns en hel del om hur detta kan användas på nätet om du googlar.

Något bättre sätt kan jag tyvärr inte komma på, och det är knappast hanterbart för jättestora mängder av bilder.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Behöver man verkligen tillgång till alla sina bilder överallt?

Ni som var med på filmtiden, hur ofta tog ni fram förra årets negativalbum?

/ SIgn "Gnällfarbror"
 

afe

Aktiv medlem
Behöver man verkligen tillgång till alla sina bilder överallt?

Ni som var med på filmtiden, hur ofta tog ni fram förra årets negativalbum?

/ SIgn "Gnällfarbror"
Det är lite det jag är ute efter också - det borde räcka att komma åt aktuella bilder snabbt för de flesta.
 
ANNONS