Annons

Problem med nytt CF-kort i 1D Mk IV

Produkter
(logga in för att koppla)

ankarback

Aktiv medlem
Köpte ett nytt 32Gb CF-kort till min 1D Mk IV, ett Sandisk Extreme Pro 160Mb/S. Problemet är att kameran inte förstår att kortet sitter i. Verkar so om kortet inte är kompatibelt med kameran på något sätt? Kortet fungerar utmärkt i min 5DmkII så det är inget fel på det. Är kortet för stort helt enkelt? Har sedan tidigare ett lite äldre Extreme Pro kort på 16Gb som fungerar bra i kameran. Det är iof på 90Mb/s men hastigheten kan väl inte spela roll i det här fallet? 90Mb/s korten fanns inte att köpa längre. Tacksam för tips vad som kan vara fel.
 

MatsFald

Aktiv medlem
Köpte ett nytt 32Gb CF-kort till min 1D Mk IV, ett Sandisk Extreme Pro 160Mb/S. Problemet är att kameran inte förstår att kortet sitter i. Verkar so om kortet inte är kompatibelt med kameran på något sätt? Kortet fungerar utmärkt i min 5DmkII så det är inget fel på det. Är kortet för stort helt enkelt? Har sedan tidigare ett lite äldre Extreme Pro kort på 16Gb som fungerar bra i kameran. Det är iof på 90Mb/s men hastigheten kan väl inte spela roll i det här fallet? 90Mb/s korten fanns inte att köpa längre. Tacksam för tips vad som kan vara fel.
Kolla detta http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-testar-sandisk-extreme-pro-minneskort.htm
Har inte orkat läsa själv !
 

ankarback

Aktiv medlem
Den har jag läst. Det är ett sånt kort som jag har sen tidigare fast 16Gb och det fungerar utmärkt. Nu har Sandisk kommit med en helt ny serie som är på 160Mb/s. Dom gamla verkar inte finnas kvar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
De nya korten använder standarden UDMA7 som tillåter hastigheter över 100 MB/s De äldre använder standarden UDMA6. Kameran kan behöva uppgraderas för att klara UDMA7. Kolla så att du har senaste firmware.
 

ankarback

Aktiv medlem
Jag har version 1.1.4. Tror att det är den senaste? Enligt vad jag hittat med google så ska UDMA7 fungera fr.o.m version 1.1.0.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kostnadsfri var visst att ta i. Samtalskostnaden är 0,45 + 0,23 SEK per minut. 08-519 923 69
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag misstänker tyvärr att Canon inte helt i fas med minneskortsutvecklingen när det gäller äldre nedlagda modeller. Men det borde inte vara så svårt för dem att få de nyaste korten att fungera.

Jag är dock tveksam till att kan dra nytta av kortets snabbare skrivhastighet. Kamerans interna datahastighet är ju som den är. Men det kan ju gå snabbare att tömma kortet.
 

ankarback

Aktiv medlem
Hoppas det inte är fallet. I så fall blir det svårt att få tag på kort till kameran framöver.

Jag tror inte heller att kameran blir snabbare, hade räckt bra med 90Mb/s som dom gamla korten har. Däremot blir det stor skillnad på 60Mb/s och 90Mb/s, det har jag testat.
Enligt er test så skriver ju kameran med ca 80Mb/s till kortet. Hade tänkt att köpa ett 90Mb/s kort men dom fanns som sagt inte kvar längre.
 

Danne B

Aktiv medlem
De nya korten använder standarden UDMA7 som tillåter hastigheter över 100 MB/s De äldre använder standarden UDMA6. Kameran kan behöva uppgraderas för att klara UDMA7. Kolla så att du har senaste firmware.
Gäller detta även kortläsare?

Har både 90MB/s och 160MB/s CF från Sandisk Extreme PRO serien och 160MB/s kortet är bra mycket slöare att tanka ur när det gäller bilder.

När jag tankar över RAW-filer så stannar den upp fortsätter, stannar upp, fortsätter osv.
Hastigheten kommer väl upp i runt 20-40MB/s.
Tankar jag över film däremot går det undan utan problem.

Med 90MB/s korten kommer jag upp i runt 70MB/s stadigt med både bilder och film.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Gäller detta även kortläsare?
...
För att dra nytta av de allra snabbaste korten, när du krävs att du har kortläsare och dator med USB3.
(Ännu så länge finns det inga kortläsare med Thunderbolt).

Sedan, även om din kortläsare har stöd för USB3, så kan kortläsaren påverka överföringshastigheten.
Ovanpå detta så kan i vissa fall din hårddisk påverka överföringshastigheten.
 

Danne B

Aktiv medlem
För att dra nytta av de allra snabbaste korten, när du krävs att du har kortläsare och dator med USB3.
(Ännu så länge finns det inga kortläsare med Thunderbolt).

Sedan, även om din kortläsare har stöd för USB3, så kan kortläsaren påverka överföringshastigheten.
Ovanpå detta så kan i vissa fall din hårddisk påverka överföringshastigheten.
Kör med SSD (Samsung 840 PRO), USB3 på moderkort (ASUS Rampage IV) och Lexar USB3 kortläsare. Processor är Intels 3930K.
Har testat på flera datorer, med samma resultat.

Får väl prova en annan kortläsare då, men då känns det ju som ett lotteri helt plötsligt.
Vilken ska man köpa? Trodde jag hade en av de bättre på marknaden.
 

afe

Aktiv medlem
Ta gärna kortläsardiskussionen i egen tråd - det kan nog vara fler som är intresserade.

/Mod
 

ankarback

Aktiv medlem
Jag kontaktade Canons support gällande problemen med kortet men dom hänvisar bara till Sandisk :( Tydligen vill dom inte befatta sig med "gamla" kameror. Fick detta svar (efter en dryg vecka):

"Bäste Johan Ankarbäck,

Tack för att du har kontaktat Canon.

Eftersom dessa hastigheter inte fanns på banan vid kamerans lansering kan vi dessvärre inte garantera funktionalitet.

Canon gör tyvär inga egna komabilitetslistor vad gäller minneskort.

Jag rekomenderar dig att ta kontakt med Sandisk för att höra deras erfarenhet.

Vänliga hälsningar, "
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det där var ju ett skruttigt svar från Canon Support. Tyvärr händer sådant väl ofta nuförtiden (oavsett kameramärke). Visst, kamerorna är oerhört mycket mer komplicerade nu än förr, omsättningen på de olika modellerna är mycket högre, och detsamma gäller tydligen även för servicepersonal (den höga omsättningen menar jag - kunskapsgraden förefaller snarare att ha reducerats och förenklats - "skolans fel" förstås...).

Men i alla fall, SanDisk anser att deras Extreme PRO CompactFlash Memory Card_32GB, produktnr SDCFXPS-032G-A46, ska vara kompatibelt med din EOS Mark 1D IV. Se här:

http://pct1.sandisk.com/ProductPage.aspx?ID=6299
 

baa

Aktiv medlem
Har Sandisk Extreme Pro 160Mb/s UDMA7 både 16Mb och 32Mb CompactFlash i alla mina MKIV- och X-hus utan problem.
Gissar att det är något fel på kortet i ditt fall.
 

ankarback

Aktiv medlem
Tackar för svaren. Konstigt nog fungerar kortet utmärkt i min 5DmkII. Bra att veta att andra använder likadana kort i mkIV. Jag kör kortet i 5dn istället. Fick tag på ett annat kort av den äldre varianten på Tradera som funkar utmärkt.
 
ANNONS