Annons

album,egen site,funka på mobil

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnarW

Aktiv medlem
Hittills har jag använt Porta (www.stegmann.dk/mikkel/porta/) för att generera album som jag laddar upp till min hemsida. Snabbt, snyggt, enkelt tycker jag. MEN, det fungerar inte alls bra att titta på albumen i mobilen. Varken i Flash-läge eller html.

Så, vad ska jag ta istället?

Utgångspunkten behöver ju inte vara Porta utan, hur får man till ett snyggt album att lägga på sin hemsida och att det fungerar bra att titta på med såväl mobil (Android, IOS och kanske Windows mobile) som dator. (Jag skriver inget om OS för datorer, utgår från att det oavsett alltid funkar bra med ett web-album)

Jag har sökt både här och ute i vida världen. Kanske olämpliga (kombinationer av) sökord men jag har inte hittat. jalbum kom jag att tänka på. Kunde inte läsa mig till svaret på min undran men jag tänker att de klarar uppgiften. €29 efter en 30-dagars provperiod kan vara OK om det inte kommer andra förslag. Ni kanske säger att det är det enda som är bra!? (om de nu klarar mitt behov)
 

GunnarW

Aktiv medlem
Lite sporadiskt har jag letat vidare. Den lite Mondrian-aktiga layouten som nu FS använder finner man också på Flickr. Den stilen gillar jag. Vidare har jag hittat www.portfoliobox.net/se/ och www.smugmug.com/ som båda kan ge snygga sidor och med möjlighet att koppla till Facebook etc. om man vill det. Kommentarsmöjlighet kan vara trevligt. Kanske inget krav. Jag är inte ute efter att sälja bilder. Kommer den möjligheten med ändå så visst.

MEN - jag vill lägga mina bilder på min egen sida. Jag vill producera med lämplig mjukvara och ftp:a upp, alternativt om det är inbyggt, men inte hyra in mig på ännu en site som ovan nämnda.

jAlbum verkar av det jag hittat och läst, inte riktigt nå målet med att fungera även på mobil. Något enstaka tema gör det.

WordPress kanske? Men en blog är jag inte ute efter. Kanske går att runda om man väljer rätt!?

Prisnivå 0 - 500kr engångskostnad men det är inte hugget i sten. (Nuvarande webhotell och domännamn har en årskostnad och den har jag redan och det är det värt)
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Använder du Lightroom så kolla upp Juicebox. De har även en Lightroom-plugin för att generera albumen som fungerar utmärkt i både dator och mobil enhet, dessutom inte något skit som Flash involverat.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Tack!
Jag har (ännu inte) skaffat LR men Juicebox gick ju att köra utan. Det blir nog bra. Provar med den ett tag och får väl köpa ut en Pro så småningom. Mest för att antal bilder/album är max 50.

En liten missräkning var att bilder i porträttläge inte hamnade rätt. Info finns i bildfilen. Jag fick lov att rotera dem. (Tack Irfanview) Skrev om det i deras forum.

---
edit: hittade just http://showkase.net/ Både den och Juicebox kommer från SimpleViewer Inc. Får ta en titt senare.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Nja, juicebox var hyggligt men inte bra tyckte jag. Att bildorienteringen inte fungerade var bara en liten sak. Sämre var att adressfältet i telefonens web-läsare inte gled undan och att bläddringspilarna låg kvar på bildytan (standard Android web-läsare och Chrome i min Samsung S3). Än värre att det låg ett mörkt halvtransparent fält för bildtext över bildens nedre del. Nej den gick bort.

Så ramlade jag över en som använt album-funktionen hos one.com Jag huserar också där. Så här långt uppfyller den mina behov av en visning som fungerar fint på såväl stora som små skärmar. En hake är att jag inte kan se någon export-/importmöjlighet. Skulle jag vilja flytta till ett annat hotell så får jag börja om. Det ligger knappast i deras intresse att det ska gå heller.

( Mina hittillsvarande album är genererade helt lokalt och sedan ftp:ade upp till sidan. Stenålders med Notepad och html plus albumgenerering med separat program men flyttbart. Inget CMS )
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Nja, juicebox var hyggligt men inte bra tyckte jag. Att bildorienteringen inte fungerade var bara en liten sak. Sämre var att adressfältet i telefonens web-läsare inte gled undan och att bläddringspilarna låg kvar på bildytan (standard Android web-läsare och Chrome i min Samsung S3). Än värre att det låg ett mörkt halvtransparent fält för bildtext över bildens nedre del. Nej den gick bort.
Gällande adressfältet så är det helt OS-berodde , alltså inget som kan skyllas Juicebox utan styrs av Android-OS. På min iPhone t ex, så har jag inget sådant när telefonen är i landskapsläge. Det transparanta fältet styr du ju själv, liksom många andra funktioner i Juicebox som kan slås på och av. Kolla in min site www.malmofoto.se/portfolio som exempel. Det krävs ju att du läser på om hur man använder Juicebox så du vet hur det funkar.

Vad var det som inte funkade med bildorienteringen?
 

GunnarW

Aktiv medlem
Din site fungerar utmärkt på mobilen.
Adressfältet syns inte ens inledningsvis. Allt ser bra ut. Bara bläddringspilarna kvar men de kan konfigureras bort ser jag när jag nu läser om options (meny Help/Config options list... -> http://www.juicebox.net/support/config_options/). Dock bara i Pro-versionen.
Naturligtvis har du rätt i att man ska läsa på hur programmet fungerar. I vanlig ordning kastade jag mig över det och tänkte att det ger sig. Juicebox Lite hade inte så mycket att konfigurera via menyerna. En del saker ligger ute på "skrivbordet" och återfinns inte i menyer.
Guiden om options, se ovan, visar att det är en hel del skillnad mellan JB Lite och Pro.
Vid en snabbtitt i options hittar jag inget om att gömma web-läsarens adressfält. Det fungerar ju som önskat i ditt album men inte i mitt. Skillnaden är säkert Pro.

Bildorientering: bilder i porträttläge roteras inte av Juicebox trots att info finns i bildfilen. Jag tog upp det på JB-forumet och fick svar att man manuellt i JB kan rotera. Dock bara en i taget och inte en funktion i Images-menyn utan en knapp nere i hörnet med en pilsymbol. Jag hade inte sett den. Tycker f.ö. att direktknappar, liksom högerklick om de haft det, är bra men att allt ska finnas även i menyerna. De svarade lite diffust tycker jag att Exif-info om rotationsläge inte är entydig. Ingen stor sak men för mig känns det, beroende på antal hökantsbilder, enklare att pre-processa bilderna. Allt annat jag använder klarar högkantsbilder från mina Nex och Canon DSLR så det kommer säkert i JB också.

Summering: Juicebox i Pro-version ser ut att väl möta det jag önskar.
Synd då att Lite har en, åtminstone i min smak, olycklig och icke ändringsbar konfigurering.
Tack för att du drar en lans för JB Pro. Som sagt, den verkar värd att använda.
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Din site fungerar utmärkt på mobilen.
Adressfältet syns inte ens inledningsvis. Allt ser bra ut. Bara bläddringspilarna kvar men de kan konfigureras bort ser jag när jag nu läser om options (meny Help/Config options list... -> http://www.juicebox.net/support/config_options/). Dock bara i Pro-versionen.
Naturligtvis har du rätt i att man ska läsa på hur programmet fungerar. I vanlig ordning kastade jag mig över det och tänkte att det ger sig. Juicebox Lite hade inte så mycket att konfigurera via menyerna. En del saker ligger ute på "skrivbordet" och återfinns inte i menyer.
Guiden om options, se ovan, visar att det är en hel del skillnad mellan JB Lite och Pro.
Vid en snabbtitt i options hittar jag inget om att gömma web-läsarens adressfält. Det fungerar ju som önskat i ditt album men inte i mitt. Skillnaden är säkert Pro.

Bildorientering: bilder i porträttläge roteras inte av Juicebox trots att info finns i bildfilen. Jag tog upp det på JB-forumet och fick svar att man manuellt i JB kan rotera. Dock bara en i taget och inte en funktion i Images-menyn utan en knapp nere i hörnet med en pilsymbol. Jag hade inte sett den. Tycker f.ö. att direktknappar, liksom högerklick om de haft det, är bra men att allt ska finnas även i menyerna. De svarade lite diffust tycker jag att Exif-info om rotationsläge inte är entydig. Ingen stor sak men för mig känns det, beroende på antal hökantsbilder, enklare att pre-processa bilderna. Allt annat jag använder klarar högkantsbilder från mina Nex och Canon DSLR så det kommer säkert i JB också.

Summering: Juicebox i Pro-version ser ut att väl möta det jag önskar.
Synd då att Lite har en, åtminstone i min smak, olycklig och icke ändringsbar konfigurering.
Tack för att du drar en lans för JB Pro. Som sagt, den verkar värd att använda.
Bläddringspilarna försvinner, precis som alla andra extrafunktioner, om du trycker mitt i en bild. Poff, de är borta och bara bilden visas. Då kan du bläddra genom att bara svepa höger och vänster. Trycker du igen på bilden så kommer kontrollerna och de övriga funktionerna tillbaka.

Hur menar du att en bild i porträttläge ska roteras? Jag exporterar mina från Lightroom med Juicebox-pluggen och alla presenteras korrekt, landskapsläge så som porträttläge.

FYI - Ja, jag kör Pro. Dock är det ju ingen direkt kostnad att tala om att införskaffa just Pro med dess nödvändiga funktioner. Knappt 300 kr, om jag minns rätt.
 
ANNONS