Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formulär för godkänande av andvändning för bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

nelsing

Aktiv medlem
Hej, hoppas jag tagit mig till rätt del av forumet.

Det är så att en vän till mig har givit mig i uppdrag att ta foton på folk som uttrycker kärlek för varandra för att användas till en framtida sida för singelträffar. Nu är det så att jag undrar om någon vet hur man kan utforma ett sådant formulär som personer kan godkänna på ett bindande vis. Så att folk inte kan komma i efterhand och begära att deras foton ska plockas bort från sidan eller liknande. Delen som informerar om vad bilden ska användas till är ju inga problem att utforma, det är just delen med godkännandet jag skulle behöva lite tips på då jag aldrig tidigare gjort något liknande.

Hoppas jag lyckats göra mig förstådd på ett bra sätt.
Tack på förhand, Tomas.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Du bör kunna använda ett modellrelease-dokument, i alla fall som mall för ett mer specifikt dokument för din situation, http://sfoto.se/Modellrelease.

Jag använder "easy release" på min Samsung Galaxy note platta, där kan modellen skriva under på plattan och får även en pdf-kopia av avtalet i sin mail.
 

nelsing

Aktiv medlem
Tackar så mycket, detta såg riktigt bra ut som utgångspunkt. Blir även o införskaffa sig en platta med penna, det låter ju otroligt smidigt jämfört med massa papper med sig som var min ursprungsplan.
 

iSolen.se

Guest
Tackar så mycket, detta såg riktigt bra ut som utgångspunkt. Blir även o införskaffa sig en platta med penna, det låter ju otroligt smidigt jämfört med massa papper med sig som var min ursprungsplan.
Tänk bara på att digitala releaser inte accepteras av alla så tänkter du använda bilden till annat i framtiden kan det vara bra med en pappersrelease, helst på engelska.

Sen, du sparar knappast tid med platta, jag har jämfört. Plusatt den måste tas med, papper går ner i fickan. Däremot förstås du har en så bra telefon att den funkar som "platta" går det bra och har du tid att förifylla allt går det bättre. Men papper är fortfarande snabbast, speciellt om du kan förifylla.
 

nelsing

Aktiv medlem
Tänk bara på att digitala releaser inte accepteras av alla så tänkter du använda bilden till annat i framtiden kan det vara bra med en pappersrelease, helst på engelska.

Sen, du sparar knappast tid med platta, jag har jämfört. Plusatt den måste tas med, papper går ner i fickan. Däremot förstås du har en så bra telefon att den funkar som "platta" går det bra och har du tid att förifylla allt går det bättre. Men papper är fortfarande snabbast, speciellt om du kan förifylla.
Tanken är ju isf att ha med både platta och papper. Har plats i min kamera västa för 13" laptop så utrymmet finns för både papper och plattar. Men till en början blir det enbart pappers varianten.

Tackar igen för tipsen och hjälpen.
 

PMD

Aktiv medlem
Beroende på hur publiceringen går till så är det inte säkert att det behövs något godkännande från modellerna, men det kan ju vara trevligt att ge dem chansen att säga nej från början ändå.
 

iSolen.se

Guest
Beroende på hur publiceringen går till så är det inte säkert att det behövs något godkännande från modellerna, men det kan ju vara trevligt att ge dem chansen att säga nej från början ändå.
Kolla inlägg ett, om någon modells personliga förhållanden ändras kan en oskyldig bild idag plötsligt bli väldigt kränkande.

Klart TS ska ha en release.
 

nelsing

Aktiv medlem
Vill försäkra mig så bra jag kan från start för att förhoppningsvis slippa problem i framtiden, har nu skrivit ut ett gäng release formulär som jag alltid bär med mig i väskan om tillfälle skulle uppstå. Det händer ju rätt vad det är att man hamnar i samtal med trevliga personer/par när man är ute med hund och kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Kolla inlägg ett, om någon modells personliga förhållanden ändras kan en oskyldig bild idag plötsligt bli väldigt kränkande.
Jag tror inte den risken är så stor. Varför skulle en sådan bild plötsligt bli kränkande långt senare? Att en domstol skulle fälla fotografen i ett ärekränkningsmål av det slaget tycks mig ytterst osannolikt.

Klart TS ska ha en release.
Klart han ska om han vill det. Jag upplyste bara om att han inte nödvändigtvis måste ha det.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror inte den risken är så stor. Varför skulle en sådan bild plötsligt bli kränkande långt senare? Att en domstol skulle fälla fotografen i ett ärekränkningsmål av det slaget tycks mig ytterst osannolikt.
Som ung och singel kanske det är skoj med "kärleksbilder" men något år senare i en relation kanske modellen börjar tycka det blir jobbigt. Häng inte upp dig på en juridisk term.



Klart han ska om han vill det. Jag upplyste bara om att han inte nödvändigtvis måste ha det.
Nej men det rekommenderas.
 

PMD

Aktiv medlem
Som ung och singel kanske det är skoj med "kärleksbilder" men något år senare i en relation kanske modellen börjar tycka det blir jobbigt. Häng inte upp dig på en juridisk term.
En "model release" är ju till för att skydda sig mot eventuella juridiska problem i framtiden. Vilken annan juridisk term passar bättre?
 

iSolen.se

Guest
En "model release" är ju till för att skydda sig mot eventuella juridiska problem i framtiden. Vilken annan juridisk term passar bättre?
Model Release är knappast en juridisk term, det är väl snarare ett avtal men det spelar ingen roll,

jag syftade på "kränkning", häng som sagt inte upp dig på benämning utan läs hela inläggen.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, och jag tvivlar som sagt på att en domstol skulle fälla en fotograf för "kränkning" i detta sammanhang.

(Ja, "model release" är inte en juridisk term. Det är inte ens en svensk term, men det var den benämning på vad trådskaparen är ute efter som jag kom på. Det finns säkert en svensk term också.
"Vilken annan juridisk term passar bättre?" syftade alltså inte på "model release" utan på den juridiska term som du tyckte att jag inte skulle hänga upp mig på.)
 

PMD

Aktiv medlem
Antagligen, men min poäng var att man inte alltid behöver det.

Jag undrar om alldeles för många svenskar får sin verklighetsuppfattning av amerikanska teveserier och filmer. Svensk verklighet är inte sån. Inte ens verkligheten i USA är speciellt väl representerad i filmer och teveserier från USA.

Hursomhelst så ska förstås TS använda en "model release" om han vill.

(Och moderatorn kanske ska flytta de senaste 5-10 inläggen till en egen tråd?)
 

iSolen.se

Guest
Antagligen, men min poäng var att man inte alltid behöver det.

Jag undrar om alldeles för många svenskar får sin verklighetsuppfattning av amerikanska teveserier och filmer. Svensk verklighet är inte sån. Inte ens verkligheten i USA är speciellt väl representerad i filmer och teveserier från USA.

Hursomhelst så ska förstås TS använda en "model release" om han vill.

(Och moderatorn kanske ska flytta de senaste 5-10 inläggen till en egen tråd?)
Och min poäng är att även om man inte behöver det så slipper man risk för framtida strul.

En model release kan vara ett enkelt mail. Det vehöver inte vara krångligt alls.
 
ANNONS