Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativ, men inte längre

Produkter
(logga in för att koppla)

Dantin

Aktiv medlem
Hej,

Jag slänger ut en förfrågan -kanske något framfusig- för att se om någon nappar.

Jag har framkallat mina två, snart tre, första rullar film, och negativen ser ganska bra ut. Nu då? Än äger jag ingen scanner, och utrustning för pappersframkallning har jag inte heller, än. Finns det möjligtvis någon på skånes västsida som har en scanner -eller tillgång till mörkrum- och som inte har något emot att ta emot en gäst som hen inte känner?

/Daniel
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Hej,

Jag slänger ut en förfrågan -kanske något framfusig- för att se om någon nappar.

Jag har framkallat mina två, snart tre, första rullar film, och negativen ser ganska bra ut. Nu då? Än äger jag ingen scanner, och utrustning för pappersframkallning har jag inte heller, än. Finns det möjligtvis någon på skånes västsida som har en scanner -eller tillgång till mörkrum- och som inte har något emot att ta emot en gäst som hen inte känner?

/Daniel
Har du ingen digitalkamera som du kan fotografera av negativen med?
 

Dantin

Aktiv medlem
En kurs vore trevligt.

Vad jag vet finns ingen klubb i Landskrona. Men i Malmö finns en med tillgång till mörkrum, jag får kanske börja pendla lite ...

Om jag ska fota negativen behöver jag väl extra utrustning för att belysa underifrån?
 

LarsGT

Aktiv medlem
Varför fotografera av negativen digitalt?
För mig känns det mer logiskt att köra den analoga tekniken rakt igenom och fullständiga bilderna i ett mörkrum.
 

Dantin

Aktiv medlem
Ja, helst av allt vill jag också fullfölja helt analogt. Men jag har dåligt med utrymme för ett mörkrum. Att scanna vore en lösning för tillfället.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ja, helst av allt vill jag också fullfölja helt analogt. Men jag har dåligt med utrymme för ett mörkrum. Att scanna vore en lösning för tillfället.
Vilket filmformat använder du om du vill hitta rätt skanner?
Låna ett mörkrum är nog smartaste lösningen. Jag tror inte du kommer att tillbringa så många timmar totalt i mörkrummet att du behöver ett eget, men det känner du när du kopierat de första rullarna. En fotoklubb som kan dela med sig av sina erfarenheter kan vara mycket värt om man inte vill lära sig genom egna misstag. Om du kan använda deras vätskor så kommer du undan mycket billigare än om du ska köpa in egna kemikalier.
Att fota analogt för att sedan skanna negativen är en i mitt tycke onödig omväg, men det är ju en smaksak. Jag fotar ju fortfarande en och annan diarulle ibland.
 

LarsGT

Aktiv medlem
Mörkrum i Malmö

Om du inte hittar alternativ på närmare håll så kan detta kanske vara ett alternativ.
Kontakta FFiM:s mörkrumsansvarige Mikael Frej på telefon 0705579764 eller e-post: adm.frej@gmail.com.
 

Dantin

Aktiv medlem
Om du inte hittar alternativ på närmare håll så kan detta kanske vara ett alternativ.
Kontakta FFiM:s mörkrumsansvarige Mikael Frej på telefon 0705579764 eller e-post: adm.frej@gmail.com.
Fotoklubben i Malmö är mitt bästa alternativ än så länge. Jag gillar dessutom Malmö, en anledning att åka dit oftare passar bra. Klubben här i Landskrona är nig inte speciellt aktiv -minst sagt.
 

Dantin

Aktiv medlem
Vilket filmformat använder du om du vill hitta rätt skanner?
Låna ett mörkrum är nog smartaste lösningen. Jag tror inte du kommer att tillbringa så många timmar totalt i mörkrummet att du behöver ett eget, men det känner du när du kopierat de första rullarna. En fotoklubb som kan dela med sig av sina erfarenheter kan vara mycket värt om man inte vill lära sig genom egna misstag. Om du kan använda deras vätskor så kommer du undan mycket billigare än om du ska köpa in egna kemikalier.
Att fota analogt för att sedan skanna negativen är en i mitt tycke onödig omväg, men det är ju en smaksak. Jag fotar ju fortfarande en och annan diarulle ibland.
Att låna utrustning är nog smartast, så jag får testa på hur det känns. Jag tror att jag kommer att fastna för det, att blanda kemi, framkalla negativ och syna bilder är oerhört spännande och tillfredsställande. Och jag ser definitivt inte det som en onödighet att fota analogt och sedan scanna; en analog kamera är ett väldigt inspirerande verktyg, med sin byggkvalitet och tydliga begränsningar -och möjligheter- förnyifället vill jag inte ens ta i min digitala kamera. Så känns det åtminstone för tillfället, men det kan vara lite av "nyhetens" behag också, jag får se. Kul är det i alla fall!
 

Dantin

Aktiv medlem
Glömde nästan; jag fotar småbildsformat. De har en scanner på Teknikmagasinet (om jag minns rätt), Plexgear Pixaver LUX FÖR 999:-; kan det va nåt?
 

markbe

Avslutat medlemskap
Glömde nästan; jag fotar småbildsformat. De har en scanner på Teknikmagasinet (om jag minns rätt), Plexgear Pixaver LUX FÖR 999:-; kan det va nåt?
Nej, såvida man inte har ganska låga kvalitétskrav. Bättre att spara ihop lite mer och satsa på en riktig filmskanner, Kjell o Co har ett par prisvärda modeller från Plustek som börjar på 2199 kr. Reflecta är ett annat märke som tillverkar filmskannrar i det prissegmentet.
 

vifra

Aktiv medlem
Om du köper begagnat, se upp för SCSI kontakter. Dom var vanliga förr, men är svåra, för att inte säga omöjliga att få fungerande på nyare datorer. Nu är det FW och USB som gäller.
 
ANNONS