Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

colormunki smile - hur arbetar den?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag är helt oerfaren på kalibrering. Det jag undrar över är vilken färgprofil (el vad det nu kallas) som colormunki smile utgår ifrån när den kalibrerar skärmen? sRGB eller?

Colormunki smile är ju en enkel och billig kalibrator. Och den är väl mera avsedd för den glada amatören och har därför inga direkta inställningar man kan göra. Men jag tror den skulle passa bra för mig som inte har professionella krav.

Och vad gäller skärm står jag i valet och kvalet mellan Eizo fs2333 och Asus 249Q. Och Asus ger ju möjligheter att arbeta i tex både sRGB och AdobeRGB.

Men kan colormunki smile kalibrera skärmen utifrån båda dessa färgprofiler? Fungerar det så att colormunki smile utgår från den färgprofil jag för stunden arbetar i och kalibrerar just den?

Och om jag skulle ändra skärmens inställningar, låt säga från sRGB till adobeRGB då skulle jag bara kalibrera på nytt och få en mer korrekt inställd adobeRGB profil?

Eller kalibreras ALLA färgprofiler som skärmen har samtidigt när man använder en kalibrator som colormunki smile?

Sen undrar jag också om jag egentligen alls behöver en hårdvarukalibrator till dessa båda nämnda skärmar, för de ska ju enligt recensioner redan vara bra förkalibrerade.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt Smileversionen, men jag är rätt säker på att den bara profilerar din bildskärm, dvs mäter upp hur skärmen återger färger i ett visst inställt läge och skapar en korrigeringsprofil som läses in i grafikkortet via ett hjälpprogram när datorn startas. Jag tror inte du kan byta mellan olika profiler, men det får du kolla med X-rite.

Fabrikskalibreringen innebär bara att man justerar skärmen till bäst möjliga när den är ny. Det är tyvärr ingen garanti för att det är tillräckligt bra utan oftast krävs en separat kalibrering/profilering. Dessutom driver skärmar med tiden, så vill du vara säker på att dina färger återges korrekt över tid, så måste du skaffa en separat puck att justera skärmen med.
 

light

Aktiv medlem
...jag är rätt säker på att den bara profilerar din bildskärm, dvs mäter upp hur skärmen återger färger i ett visst inställt läge ...
Så om jag har skärmen inställd på sRGB, så skapar den helt enkelt bara en mer exakt sRGB profil? Förstår jag dig rätt?

Och du har nog rätt med ditt generella råd om kalibrator, så jag får väl nog se till att skaffa mig en enklare sån, eventuellt smile-versionen.
 

alfin

Aktiv medlem
sRGB är en färgrymd, liksom Adobe RGB, men att du ställer in en färgrymd på din skärm betyder inte att färgerna som kan återges av den inställda färgrymden är korrekt återgivna.

Jag har ett sRGB-läge på min Eizo skärm som okalibrerat är helt fel. Däremot kan jag med Eizos mjukvara kalibrera skärmen till sRGB för webbsurfande, och då blir det korrekt med en färghanterad webbläsare.
 

light

Aktiv medlem
sRGB är en färgrymd, liksom Adobe RGB, men att du ställer in en färgrymd på din skärm betyder inte att färgerna som kan återges av den inställda färgrymden är korrekt återgivna....
Tack, dina svar hjälper mig en bit på vägen. Jag har förstått att skärmens sRGB inte återges helt korrekt och därför behöver kalibreras. Och om jag förstått rätt så klarar en kalibrator som colormunki smile av den biten så att sRGB kommer att återges mer exakt.

Em följdfråga. Säg att jag arbetat en tid i sRGB och sen behöver jag arbeta ett tag i Adobe RGB, kan jag då plocka fram och använda colormunki smile så att den ger mig en korrekt färgrymd också för Adobe RGB? Kan kalibratorn så att säga läsa av att jag nu ändrat om till Adobe RGB? Eller är det bara mer professionella kalibratorer som klarar av det?
 

alfin

Aktiv medlem
Med reservation för att jag aldrig provat Smile-versionen, så ja, om du ställer din skärm i Adobe RGB läge och profilerar om skärmen, så blir det rätt med de nya inställningarna. Sannolikt måste du då manuellt ta bort sRGB-profilen, starta om datorn och för säkerhets skull återställa skärmen till fabriksläge innan du gör en ny profilering.

Om du ofta byter mellan sRGB och Adobe RGB tycker jag du allvarligt ska fundera på om du inte ska investera i en mer avancerad mjukvara än den du får med Smile. Kolla också på Datacolor Spyder och vilka priser/versioner de erbjuder. Kanske hittar du mer avancerad mjukvara till runt samma pris.
 

light

Aktiv medlem
Tack för det rådet, ja, jag behöver nog också titta närmare på andra lite mer avancerade mjukvaror för kalibrering verkar det som.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack, dina svar hjälper mig en bit på vägen. Jag har förstått att skärmens sRGB inte återges helt korrekt och därför behöver kalibreras. Och om jag förstått rätt så klarar en kalibrator som colormunki smile av den biten så att sRGB kommer att återges mer exakt.
Det är i 99 fall av 100 inte så vettigt att försöka kalibrera sin skärm till en arbetsfärgrymd. Ställ in skärmen så att du utnyttjar skärmens maximala omfång. Det brukar heta att du kalibrera mot Native, alltså skärmens egen omfång. Om du sedan arbetar i en arbetsfärgrymd som sRGB eller Adobe RGB kommer bilden att automatiskt konverteras till skärmens omfång.

ColorMunki Smile klarar av att kalibrera av en skärm med stort färgomfång, men den hjälper dig inte med att ställa in rätt ljusstyrka och färgtemperatur på din skärm. Det verkar som den kalibrerar alla skärmar till 6500K, vilket jag kan tycka är lite för kallt.

Stefan
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag är helt oerfaren på kalibrering. Det jag undrar över är vilken färgprofil (el vad det nu kallas) som colormunki smile utgår ifrån när den kalibrerar skärmen? sRGB eller?

Colormunki smile är ju en enkel och billig kalibrator. Och den är väl mera avsedd för den glada amatören och har därför inga direkta inställningar man kan göra. Men jag tror den skulle passa bra för mig som inte har professionella krav.

Och vad gäller skärm står jag i valet och kvalet mellan Eizo fs2333 och Asus 249Q. Och Asus ger ju möjligheter att arbeta i tex både sRGB och AdobeRGB.

Men kan colormunki smile kalibrera skärmen utifrån båda dessa färgprofiler? Fungerar det så att colormunki smile utgår från den färgprofil jag för stunden arbetar i och kalibrerar just den?

Och om jag skulle ändra skärmens inställningar, låt säga från sRGB till adobeRGB då skulle jag bara kalibrera på nytt och få en mer korrekt inställd adobeRGB profil?

Eller kalibreras ALLA färgprofiler som skärmen har samtidigt när man använder en kalibrator som colormunki smile?

Sen undrar jag också om jag egentligen alls behöver en hårdvarukalibrator till dessa båda nämnda skärmar, för de ska ju enligt recensioner redan vara bra förkalibrerade.
Har en oöppnad Spyder4pro liggandes du kan köpa för samma pris som Colormunki Smile (1000kr ink frakt) av mig.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hyggligt, jag behöver dock fundera någon dag, hoppas det går bra.

En fråga, är det sRGB som en hårdvarukalibrator mäter och korrigerar?
Det är skärmen som är den begränsande faktorn. Hårdvaran som kalibrerar/profilerar har jag inte sett som någon flaskhals.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hyggligt, jag behöver dock fundera någon dag, hoppas det går bra.

En fråga, är det sRGB som en hårdvarukalibrator mäter och korrigerar?
Nej, meningen med att mäta upp en profil är inte att skärmen ska få sRGB eller Adobe RGB som sin färgrymd. Tanken är att man först kalibrerar skärmen, det vill säga ställer in ljusstyrkan och färgtemperaturen så att det ser vettigt ut. För det kan du använda en testbild från något labb. Jag har med en sådan testbild i min bok Digital Bild 4, där du också kan hämta hem själva bildfilen. Jag vet att Crimson har en liknade bild.

Då rattar du på skärmens inställningar till dess att du tycker att färgtemperatur och ljusstyrka ser likadana ut på skärmen som på din testbild. När du har gjort det ska du skapa en profil till din skärm, det är då en bra kalibrator kommer in och hjälper till. Den mäter upp din skärms färger och skapar en profil, det vill säga en beskrivning av hur din skärm återger färger. För att du inte ska ändra något på skärmens egenskaper är det då viktigt att du säger att du vill ha en Native Color Temperature och en Native kandera/m2. Då har du sagt åt ditt program att du redan har ställt in skärmens ljusstyrka och färgtemperatur.

När ditt profileringsprogram är färdigt skapar den en ICC-profil som den sparar i en bestämt mapp, som är tillgänglig för sådana program som kan läsa skärmprofiler. Detta sker automatiskt, du behöver inte göra något åt detta.

När sedan ditt program ska visa din bild konverteras din bild från Adobe RGB eller sRGB till din skärmprofil under tiden du tittar på bilden. Så du ska inte kalibrera din skärm till sRGB eller Adobe RGB, du ska kalibrera den så att den visar dina bilder så bra som möjligt.

Stefan
 

alfin

Aktiv medlem
För att du inte ska ändra något på skärmens egenskaper är det då viktigt att du säger att du vill ha en Native Color Temperature och en Native kandera/m2. Då har du sagt åt ditt program att du redan har ställt in skärmens ljusstyrka och färgtemperatur.
Såvitt jag förstår finns det inte möjlighet att ställa in eller välja något i programvaran till Colormunki Smile. Det finns bara en startknapp.

http://www.northlight-images.co.uk/reviews/profiling/colormunki_smile.html
 

light

Aktiv medlem
........ Så du ska inte kalibrera din skärm till sRGB eller Adobe RGB, du ska kalibrera den så att den visar dina bilder så bra som möjligt.

Stefan
Tack för utförlig förklaring. Det handlar alltså om två steg. Dels manuellt ställa in skärmen och därefter låta en kalibrator ta över.

Då undrar jag först rent allmänt. Hur många av oss som är "hobbyfotografer" har gjort de här stegen?

Kan det vara mer än 1%? Och vilka följder får det?

Och för det andra, hur viktigt är det för en vanlig "hobbyfotograf" att på detta sätt göra i ordning sin skärm? Om man nu mest laddar upp bilder på nätet och bara ibland skriver ut?

Om man som jag snart kommer att köpa en ny skärm som redan från start lär vara hyggligt för-kalibrerad och därefter justerar manuellt efter tex Crimsons profilbild, hur långt räcker det för en "hobbyfotograf"?

Är inte egentligen detta med hårdvarukalibrering något som mest rör proffsfotografer och vissa yrkesgrupper där man dagligen arbetar med olika slags bildbehandlingar? Hur viktigt är det alltså i slutändan för oss glada dödliga hobbyfotografer att vandra dom här stegen?
 

stefohl

Aktiv medlem
Hur är det med Colormunki Photo (spektrofotometer) http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Munki, Stefan, är det något du rekommenderar?

Är också på G att skaffa ny kalibreringsutrustning, har order skapad hos Cyperphoto på nämnda utrustning men har inte bekräftat köp än.
Om du bara ska ha den för skärmkalibrering, nej, Då är en i1Display Pro ett bättre val. Likaså skulle jag avråda från en ColorMunki Display, som är samma hårdvara som en i1Display Pro, men där mätaren dels är betydligt långsammare än en i1, dels bara kan användas med X-Rites programvara.

Vill du också kalibrera papper är en Colormunki Photo däremot ett bra val.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack för utförlig förklaring. Det handlar alltså om två steg. Dels manuellt ställa in skärmen och därefter låta en kalibrator ta över.

Då undrar jag först rent allmänt. Hur många av oss som är "hobbyfotografer" har gjort de här stegen?

Kan det vara mer än 1%? Och vilka följder får det?
Jag hoppas att det är flera. Och följderna är bara positiva, du sitter vid en skärm som presterar så bra som den kan. Du vet hur din bild ser ut.

Och för det andra, hur viktigt är det för en vanlig "hobbyfotograf" att på detta sätt göra i ordning sin skärm? Om man nu mest laddar upp bilder på nätet och bara ibland skriver ut?
Svårt för mig att svara på, eftersom jag aldrig arbetar med okalibrerade skärmar. Men om du tänker dig att du ska lägga upp bilder på nätet, då är det ju bra att du vet att din skärm inte avviker på något extremt sätt från en genomsnittskärm. Har du profilerat och kalibrerat din skärm vet du det. Skriver du ut bilder, antingen själv eller på ett labb, då tycker jag det är en självklarhet. Det kostar inte så mycket, du vet hur bilden kommer att se ut.

Om man som jag snart kommer att köpa en ny skärm som redan från start lär vara hyggligt för-kalibrerad och därefter justerar manuellt efter tex Crimsons profilbild, hur långt räcker det för en "hobbyfotograf"?
Inte särdeles långt i de flesta fall. De flesta skärmars förkalibrering är inget vidare (ironi) och dessutom förändras skärmars egenskaper över tiden. Så du behöver göra om en kalibrering med jämna mellanrum, en gång i månaden är ett vettigt intervall.

Är inte egentligen detta med hårdvarukalibrering något som mest rör proffsfotografer och vissa yrkesgrupper där man dagligen arbetar med olika slags bildbehandlingar? Hur viktigt är det alltså i slutändan för oss glada dödliga hobbyfotografer att vandra dom här stegen?
Ja, jag är ju inte rätt person att fråga;-) eftersom jag alltid kalibrerar mina skärmar och inte skulle tänka mig att bearbeta bilder utan en kalibrering.
 

alfin

Aktiv medlem
hur viktigt är det för en vanlig "hobbyfotograf" att på detta sätt göra i ordning sin skärm? Om man nu mest laddar upp bilder på nätet och bara ibland skriver ut?
Om du bara tar jpeg-bilder i sRGB med din kamera och laddar upp dem som de är eller någon enstaka gång skickar in dessa bilder som de är till Crimson för utskrift, då behöver du inte kalibrera din skärm, förutsatt att du kan leva med att det du ser på skärmen inte är helt korrekt.

Så fort du börjar bildbehandla kommer du att treva i blindo om du försöker korrigera en färg som inte är rätt återgiven från början. Du vet ju inte ens om du förvärrar färgen du försöker rätta till.

Själv tycker jag det är lite märkligt att så många hobbyfotografer lägger ner så mycket pengar på kamerautrustning och bildskärmar, men tycker det är onödigt att kalibrera, så det de ser på sina dyra skärmar är rätt.

Ungefär som att köpa svindyra Armaniglasögon som är felslipade...

Titta i forumet under utrustningsfrågor. Där diskuteras kameratekniska aspekter in absurdum. Det verkar som om varenda hobbyfotograf är djupt insatt i varenda teknisk attiralj som rör kameror och objektiv, men så fort det kommer till färghantering verkar folk få hjärnsläpp och begriper ingenting, med resultat att det nog är onödigt. Märkligt.
 

stefohl

Aktiv medlem
Ungefär som att köpa svindyra Armaniglasögon som är felslipade...

Titta i forumet under utrustningsfrågor. Där diskuteras kameratekniska aspekter in absurdum. Det verkar som om varenda hobbyfotograf är djupt insatt i varenda teknisk attiralj som rör kameror och objektiv, men så fort det kommer till färghantering verkar folk få hjärnsläpp och begriper ingenting, med resultat att det nog är onödigt. Märkligt.

så sant, så sant. Riktigt absurt blir det när man hör diskussioner om olika kamerors färgåtergivning och när man bedömer detta på skärmar som inte är kalibrerade.
 
ANNONS