Annons

Förstår inte hur jag ska ställa in mitt objektiv Af Nikkor 50 mm f/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Annapahl

Aktiv medlem
Har en Nikon D50 och en Nikon D7000. Jag har skaffat mig ett nytt objektiv, men förstår inte riktigt hur jag ska använda det. På objektivet kan jag ändra på två inställningar, brännvidden och Depth of field. Har inte haft ett sådant objektiv och förstår inte hur jag ska ställa in detta objektiv. Någon som kan förklara för mig hur jag ska göra? Jag trodde att det bara var att sätta på detta objektiv och ställa in kameran som vanligt :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du stället bländarringen på minsta bländaren (22) och låser fast den med den lilla spärren. Sedan använder du det precis som kitzoomen, eller vad det nu är du har, oaktat att du förstås inte kan zooma.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Aha nu tror jag att jag förstår vad du försöker fråga.
För det första så har Martin rätt. Det finns en liten knapp som du låser bländaren till sitt minsta värde. Det är för att man skall kunna använda objektivets alla bländarvärden.

Brännvidden är fast så den kan du inte förändra. Troligtvis skulle det varit ordet bländaren.

Sen verkar du vara konfunderad över objektivets visning av DOF o dess skala. Det är inget du kan påverka. Det är en rätt bra fingervisning över det skärpedjup som du kommer att få.
Fokus har man egentligen bara i ett oändligt tunt plan. Men genom att minska bländarens storlek så kan man öka skärpedjupet.
Det stora strecket visar på vilket avstånd du kommer att placera ditt oändligt tunna skärpeplan. Siffrorna 11 och 22 visar hur långt bort från det avståndet ditt skärpedjup når OM du använder bländare just bländare 11 eller 22. Du kan alltså inte förändra skalan själv. Men när fotograferar så visar skalan på vilka avstånd du kommer att få motiv i fokus.

När du använder det? I princip vid stativfotografering och du vill ställa fokus manuellt och maximera skärpedjupet.
 

Annapahl

Aktiv medlem
Aha nu tror jag att jag förstår vad du försöker fråga.
För det första så har Martin rätt. Det finns en liten knapp som du låser bländaren till sitt minsta värde. Det är för att man skall kunna använda objektivets alla bländarvärden.

Brännvidden är fast så den kan du inte förändra. Troligtvis skulle det varit ordet bländaren.

Sen verkar du vara konfunderad över objektivets visning av DOF o dess skala. Det är inget du kan påverka. Det är en rätt bra fingervisning över det skärpedjup som du kommer att få.
Fokus har man egentligen bara i ett oändligt tunt plan. Men genom att minska bländarens storlek så kan man öka skärpedjupet.
Det stora strecket visar på vilket avstånd du kommer att placera ditt oändligt tunna skärpeplan. Siffrorna 11 och 22 visar hur långt bort från det avståndet ditt skärpedjup når OM du använder bländare just bländare 11 eller 22. Du kan alltså inte förändra skalan själv. Men när fotograferar så visar skalan på vilka avstånd du kommer att få motiv i fokus.

När du använder det? I princip vid stativfotografering och du vill ställa fokus manuellt och maximera skärpedjupet.
Tack för era svar! Det stämmer att jag menar bländaren och den har jag nu låst fast som ni skrev. Men jag kan ju vrida och ändra värdena på DOF,. På vilket värde ska jag ställa den? Eller spelar det ingen roll så länge jag inte fokuserar manuellt?
 

Tokoza

Aktiv medlem
Du blandar begrepp. DOF är förkortning för Depth Of Field, dvs skärpedjup. För att erhålla olika skärpedjup ändrar man objektivets bländare (t ex f/2.8 ger mindre skärpedjup än f/8).

Finns ngt som kallas Depth of field preview. Inte alla kamerahus har denna funktion. Men d7000 har den. Aktiveras denna funktion bländar kameran ner till satt bländarvärde (på objektivet). T ex om du väljer f/16 ser allt ut som vanligt, dvs skäpedjupte ser lika kort ut som tidigare med ditt 50/1.8 objektiv genom sökaren. Men om du aktiverar DOF preview samtidigt som du ser genom sökaren bländar kameran ner till f/16 varmed du hur skäpedupet ser ut (innan själva bilden har tagits).

DOF table (obs tänk på välja rätt kamera...)
http://www.dofmaster.com/doftable.html
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack för era svar! Det stämmer att jag menar bländaren och den har jag nu låst fast som ni skrev. Men jag kan ju vrida och ändra värdena på DOF,. På vilket värde ska jag ställa den? Eller spelar det ingen roll så länge jag inte fokuserar manuellt?
Jag hoppas att Tom svarade på din fråga. Själv förstår jag inte riktigt vad du menar.
Har inte Tom svarat så får du omformulera frågan o ställa den igen.
 

eskil23

Aktiv medlem
Tack för era svar! Det stämmer att jag menar bländaren och den har jag nu låst fast som ni skrev. Men jag kan ju vrida och ändra värdena på DOF,. På vilket värde ska jag ställa den? Eller spelar det ingen roll så länge jag inte fokuserar manuellt?
Det heter bländare, inte DOF, och den ska stå på 22 och låsas fast på 22 med den lilla flärpen, annars fungerar det inte. Det är bara på gamla analoga kameror utan elektronisk bländarstyrning som man behöver vrida på den.
 

Annapahl

Aktiv medlem
Hej! Jag tror vi missförstår varandra lite :) Bländaren har jag koll på och har låst fast på 22, men sen finns det en funktion till som jag har markerat i min bifogade fil. Den kan jag vrida på, precis som om jag skulle zooma in(vilket jag förstår att jag inte kan) och jag blir osäker på om det inte spelar någon på vilket värde den står eller inte.

För andra är detta säkert helt solklart och jag ber om ursäkt om jag fattar trögt :)
 

Bilagor

eskil23

Aktiv medlem
Hej! Jag tror vi missförstår varandra lite :) Bländaren har jag koll på och har låst fast på 22, men sen finns det en funktion till som jag har markerat i min bifogade fil. Den kan jag vrida på, precis som om jag skulle zooma in(vilket jag förstår att jag inte kan) och jag blir osäker på om det inte spelar någon på vilket värde den står eller inte.

För andra är detta säkert helt solklart och jag ber om ursäkt om jag fattar trögt :)
Det är fokusringen. Skalan visar fokusavståndet. Skärpedjupet för bländare 11 och 22 går att läsa av på samma skala.

Till skillnad från AF-S objektiv så måste man hålla fingrarna borta från fokusringen på ett AF objektiv om det är ställt på A. Du kommer att märka att ringen rör på sig när kameran fokuserar. Om det är ställt på M så går det bra att vrida på den för att fokusera manuellt.
 

Annapahl

Aktiv medlem
Det är fokusringen. Skalan visar fokusavståndet. Skärpedjupet för bländare 11 och 22 går att läsa av på samma skala.

Till skillnad från AF-S objektiv så måste man hålla fingrarna borta från fokusringen på ett AF objektiv om det är ställt på A. Du kommer att märka att ringen rör på sig när kameran fokuserar. Om det är ställt på M så går det bra att vrida på den för att fokusera manuellt.
Tack, då förstår jag!
 

Tokoza

Aktiv medlem
Härligt att du förstod. :) Lite lättare att svara också när man förstått frågan.

Undrar nu bara varför du låst bländaren på f22? Ställer du in exponering enligt Sunny 16 rule (fast bländare f22, vilket är mer lämpligt vid starkare ljusförhållanden). :) Tänk på att diffraktion mjukar upp bilden något om du använder väldigt liten bländare. Detta fenomen uppkommer snabbare för kamerahus med mindre sensor (egentligen mindre pixlar).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Härligt att du förstod. :) Lite lättare att svara också när man förstått frågan.

Undrar nu bara varför du låst bländaren på f22? Ställer du in exponering enligt Sunny 16 rule (fast bländare f22, vilket är mer lämpligt vid starkare ljusförhållanden). :) Tänk på att diffraktion mjukar upp bilden något om du använder väldigt liten bländare. Detta fenomen uppkommer snabbare för kamerahus med mindre sensor (egentligen mindre pixlar).
Bländarringen ska låsas på minsta bländare med moderna kamerahus. Det betyder inte att man tar alla bilder på den minsta bländaren, utan att man styr bländaren precis som med objektiv utan bländarring. Alternativt kan man låta automatiken styra, förstås.

Sedan kan man med kamerahus som har AI-koppling ställa om dem så att det går att använda bländarringen, om man vill vara lite retro. :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Sedan kan man med kamerahus som har AI-koppling ställa om dem så att det går att använda bländarringen, om man vill vara lite retro. :)
Så enkelt är det tyvärr inte. D7000 har Ai-koppling, men om objektivet har CPU-kontakter (vilket AF-objektiv brukar ha) så kommer kameran att kameran att vägra fungera om man inte ställer bländarringen på minsta möjliga bländare. För äldre objektiv utan CPU-kontakter så måste man ställa in bländaren med bländarringen, men då förlorar man å andra sidan P- och S-lägena.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Så enkelt är det tyvärr inte. D7000 har Ai-koppling, men om objektivet har CPU-kontakter så kommer kameran att kameran att vägra fungera om man inte ställer bländarringen på minsta möjliga bländare. För äldre objektiv utan CPU-kontakter så fungerar det dock bra att ställa in bländaren med bländarringen, men då förlorar man å andra sidan P- och S-lägena.
Det går visst, men man måste ställa om kameran i menyn.
 
ANNONS