Annons

Vitbalans D800

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Haj!

Ni som har D800, kör ni med modifierad WB eller kör ni med den i kameran? Eller kör ni bara raw och pillar med sånt efteråt?

Om ni kör med egna WB, vad kör ni med i så fall vid olika lägen?

mvh
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Jag har ju inte D800 men jag kör med olika vitbalans i kameran, oftast har jag den stående på "Moln" fast det är soligt. Man kan ju ändra när man redigerar bilden sedan, det är sällan jag kör på Auto WB. Jag kör alltid RAW formatet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har Nikon D800 och kör med auto WB och fixar i RAW efteråt.

Mvh,

Johannes
Jag gör likadant men det finns ett tillfälle när jag önskat att jag gjorde annorlunda.
När man filmar med flera kameror så är det klart bästa alternativet att försöka få kamerorna att använda samma vitbalans. Det blir mycket mindre jobb i efterbehandlingen.
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag tittar på skärmen i LV och sätter vitbalansen utifrån hur det ser ut. Tycker att det funkar hyfsat.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tittar på skärmen i LV och sätter vitbalansen utifrån hur det ser ut. Tycker att det funkar hyfsat.
Umm... hur kan skärmen visa något som helst vettig vitbalans? Jag kör råformat enbart och struntar fullständigt i kamerans inställningar kring dylikt - funkar bra för mig.
 

easyrider

Aktiv medlem
Umm... hur kan skärmen visa något som helst vettig vitbalans? Jag kör råformat enbart och struntar fullständigt i kamerans inställningar kring dylikt - funkar bra för mig.

Det ena utesluter inte det andra, det går att köra raw samtidigt. Det är många filmare som gör så. Det går även att ställa in skärmen. Prova!
 

Photofred

Medlem
Vitbalansen

Först och främst., I alla situationer fotar jag raw för ge mig själv möjligheten att ha maximal kvalité och kan ändra vitbalansen som jag vill.

Längst bak i vitbalansmenyn finns ett val som heter "Pre" och står för preset.
Då tar jag en exponering och good eller no good blinkar i kameran.
På så vis får kameran sjäv mäta vitbalansen.

Oftast använder jag mig av denna funktion.
För närvarande på D3s.
 
ANNONS