Annons

Spegelösa systemkameror Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

När tror ni Nikon kommer ut med en spegellös variant av typ D800.
Kan det bli aktuellt inom en nära framtid, 1 - 2 år?

Eller är det något tekniskt som gör att en avancerad systemkamera inte görs spegellös?
/Ola
 

VisualD

Aktiv medlem
Sony har sin A7-serie och Leica har sin M-serie, båda avancerade serier. Att Nikon inte följt efter är troligtvis för att man inte behöver och beräknat att det kostar mer än det smaker. Jag jag fortfarande inte sett någon professionell fotograf springa runt med en A7, de flesta verkar föredra DSLR.

Den största problematiken är nog att miniatyriseringen ger sämre ergonomi (görs större för att hantera stora objektiv), att optiska sökare föredras av många, batteritid (på väg att ordnas), mer krävande av processorkraft, miniatyrisering hjälper föga med stora objektiv och att man behöver släppa en ny objektivserie.
 
Men storleken kan man väl behålla även om "spegelhuset" blir mindre?
Den största fördelen borde väl vara att man slapp rengöra sensorn stup i kvarten?

/Ola
 
Precis.
Så om ända skillnaden är att kamerahuset blir mindre, så tror jag inte NIKON börjar att lansera sådana proffshus. För de stora objektiven skulle i så fall inte balansera så bra på ett mindre kamerahus.

Bottom line: Inga spegellösa proffskamerahus kommer att lanseras av Nikon?



Men då är frågan om vad man vinner på förändringen?
 

VisualD

Aktiv medlem
Säg inte det, jag kan mycket väl se en lineup med "street"-orienterade kameror från Nikon men det tar både resurser och tid att planera att sådant system.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Eller är det något tekniskt som gör att en avancerad systemkamera inte görs spegellös?
Det finns ett problem: autofokushastighet. Ju större bildsensor desto långsammare autofokus. Det beror på att det blir färre utläsningar (=mättillfällen) per sekund med en större bildsensor. Spegelreflexkameror har små snabba separata autofokussensorer.

Nikon har redan en serie spegelfria kameror och säljer bra av sina spegelreflexkameror. Det finns alltså inget akut behov av ytterligare en spegelfri serie. Jag tror dessutom att Nikon vill vara säkra på att de kan erbjuda en snabb autofokus likt 1-serien.

Förr eller senare kommer säkert Nikon med ytterligare en serie spegelfria kameror. Frågan är då om de satsar på DX, FX eller både FX och DX. Att göra en ny serie är krävande eftersom Nikon behöver konstruera ett flertal nya objektiv.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag håller i stort med om det Magnus skrev, men skulle uttrycka saken så här:

Vi entusiaster har en tendens att förälska oss i olika tekniska lösningar. Det kan vara att fotografera med film, Foevon-sensorer eller att göra kameror med eller utan spegel. Kameratillverkare är, upplever jag, betydligt mer krassa, för dem är teknik något som löser ett problem eller en uppgift. Vilken teknik man använder beror på hur kostnadseffektiva och lönsamma olika lösningar är.

Den dag Nikon upplever att de kan tjäna pengar på att bygga kameror med aps-c eller småbildssensor utan spegel så kommer de göra det. Och om de kan tjäna pengar på det beror i hög grad på om vi konsumenter är beredda att betala så mycket för sådana kameror att det lönar sig att producera dem. Hittills har väl svaret från oss konsumenter på den frågan varit ett ganska tveksamt "Njae ..." :) Spegelfria kameror har sålt, men det har varit väldigt svårt att få några marginaler på dem. Något som i stort sett alla tillverkare och återförsäljare jag pratat med de senaste åren pekat på.

I dagsläget bedömer antagligen Nikon att de kan tjäna mer pengar på att bygga och sälja kameror med spegel än på att bygga modeller utan.

Den större frågan är nog "Varför är vi konsumenter fortfarande så tveksamma att betala lika mycket (minst) för spegelfria kameror som för kameror med spegel?" Svaret på det misstänker jag handlar till en viss del om traditionalism, men också om konkreta saker som autofokusprestanda, sökarupplevelse, batterikapacitet och en del annat.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Jag tror (och hoppas) också att Nikon förstår och värderar att den optiska sökaren är väldigt, väldigt bra och att den varken idag eller i en nära framtid kan ersättas av en EVF eller en skärm i många fotoapplikationer.
 
ANNONS