Annons

Iso 100 (135) vs iso 400 (120)

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej
Det här är kanske i strikt mening inte en mörkrumsfråga, men eftersom det hänger analoga fotografer här så tänkte jag ändå ställa en fråga:
Ofta så tvingas man ju använda högre iso när man plåtar mellanformat, i alla fall på fri hand, så jag undrar:

Hur står sig det större formatet när man använder film som är ca 4 ggr snabbare?
Tex
fp4 vs Hp5
Hp5 vs delta 3200

Tjänar man fortfarande mycket på att påla 120 då?

Mvh
Johan
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har aldrig känt att jag behövt mer än ISO 800 när jag plåtat mellanformat. För en del vinterbröllop har jag använt Fujifilms färgfilm på ISO 800. När jag plåtat gatufoto med mellanformat så har jag använt blixt för att frysa rörelserna.

Det finns många skäl till att man fotograferar mellanformat. En är bildkvalitet. Då är det naturligtvis bra att hålla nere känsligheten. Men ISO 400 med mellanformat brukar bli bättre än ISO 100 med småbild enligt min erfarenhet. Har inte provat Ilford Delta 3200, men det känns som en rätt extrem film. Det finns inte ett mellanformat utan flera. Skillnaden mellan 4,5x6 och 6x9 är enorm.

Det finns en del ljusstarka objektiv till mellanformat, f/1,9 – f/2,8, så skillnaden behöver inte vara så stor mot småbild.

Sen finns det ju andra skillnader mot småbild som också kan ha ett värde: Snyggare skärpesläpp, valörrikedom, mikrokontrast, handhavande och så vidare.
 
ANNONS