Annons

Favoritpapper för utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Veta att detta är väldigt subjektivt och även beroende av vad du ska ha det till, men lite nyfiken på tips ändå om bra papper för min R3000 och vad era favoriter är?
/Martin.
 

JanKw

Aktiv medlem
Canson

Jag tycker Canson B. P. är toppen. Leverantören är perfekt. Priset bra.
Jag använder inte ofta matta papper så det vill jag inte uttala mig om.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
ok jag har hört lite om båda. Har ni någon erfarenhet av epson hot press bright? Är medveten om att det är ett "fineart" papper. Men det verkar vara många som gillar dem även om de är dyra?
detta har jag också läst en del reviews om: Hahnemühle Photo Rag
Något om detta?:)
 

JanKw

Aktiv medlem
Jag tror att det finns många fina papper, precis som på den analoga tiden. Man kan gå vilse. Jag har hittat ett fint, som också rekommenderas av sådana som är mycket tillförlitliga. Då behöver jag inte leta mera. Jag kan koncentrera mig på att fotografera.
Jag har alltså ingen kritik mot de papper du nämner. Hahnemühle och Epson är trovärdiga producenter.
 

JanKw

Aktiv medlem
Jag tycker att Kjells svar är typiskt. Han har hittat ett bra papper som han gillar. Men han har inte provat andra. Jag tror det är så för de flesta. Vi kan inte köpa och testa allt möjligt.
Jag brukar surfa runt och läsa kommentarer från folk jag litar på. Sedan provar jag och oftast är det ok.
Priset är ganska viktigt. Om det är dyrt tror jag man får en tendens att snåla och det hämmar.
Hållbarheten också. Man vill veta att bilderna inte bleknar. Fiberpapper och pigmentbläck är en bra kombination.
 

blonde

Medlem
hållbarhet och bläck

Om man går in på c-infinity.se, den svenske leverantören av bl.a Cansons papper, finner man där en förteckning av hållbarheten av Cansons olika papper tillsammans med Epson , Canon och HPs olika bläck.
Utmärk firma med fantastisk service. /DN
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jättebra med lite olika svar och tankar. Man får kanske surfa runt lite mer och titta på sådana sidor som tex Dan hänvisar till där man får lite olika specifikationer och jämförelser. Alltid bra att utgå ifrån.
Dom Epson hot press bright är jag bra sugen på, men dom är ju som sagt rätt dyra. Bara ett paket papper plus bläcket till skrivaren ligger på runt 3000...hua !;)
 

stefohl

Aktiv medlem
Dom Epson hot press bright är jag bra sugen på, men dom är ju som sagt rätt dyra. Bara ett paket papper plus bläcket till skrivaren ligger på runt 3000...hua !;)
Jag undviker helst papper med optiska vitmedel. De gör pappret blåvitare, men efterhand försvinner denna effekt och man får en gulare pappersbas. Om det blir jämnt över hela pappret spelar det kanske inte så stor roll, men ibland blir det fläckvis gulare. Så därför tar jag hellre Epson Hot Press Natural eller Canson Platine Fibre Rag.
 

blonde

Medlem
köp hem provpaket och skriv ut olika papper

Jag undviker helst papper med optiska vitmedel. De gör pappret blåvitare, men efterhand försvinner denna effekt och man får en gulare pappersbas. Om det blir jämnt över hela pappret spelar det kanske inte så stor roll, men ibland blir det fläckvis gulare. Så därför tar jag hellre Epson Hot Press Natural eller Canson Platine Fibre Rag.
Stefan Ohlsson är ju experten på ämnet men dristar mej ändå till ett yttrande. Är det inte så att effekten av optiskt vitmedel försämras bakom glas? UV- ljus behövs ju.
Favoritpapper är nog en individuell sak både beroende på motivval och personliga preferenser. Både Canson (finns hos c-infinity) och Hahnemule har provpaket med ett par A4-ark av flera olika papper. Varför inte köpa hem och prova? Det blir visserligen många profiler att ladda ner men, det finns ju därifrån man köper pappren.
Själv är jag förtjust i matta papper med vacker gräng, t ex Cansons edition etching som ger både hög detaljåtergivning och vackra färger. Tyvärr förtar ju glas mycket av papprets särart, men har man råd bör man om man måste ha glas, välja ett modernt reflexreducerande som inte förtar detaljer. Det är tråkigt att vandra runt för att leta upp en vinkel utan reflexer! /DN
 

stefohl

Aktiv medlem
Stefan Ohlsson är ju experten på ämnet men dristar mej ändå till ett yttrande. Är det inte så att effekten av optiskt vitmedel försämras bakom glas? UV- ljus behövs ju.
Allt glas hindrar inte tillräckligt mycket av UV-strålningen för att effekten ska försvinna. Det är bara glas som har en UV-filtrering som blockar tillräckligt av UV-ljuset för att de optiska vitmedlen inte ska fungera. Men UV-filtrerande glas är bra.

Tyvärr förtar ju glas mycket av papprets särart, men har man råd bör man om man måste ha glas, välja ett modernt reflexreducerande som inte förtar detaljer. Det är tråkigt att vandra runt för att leta upp en vinkel utan reflexer! /DN
Dessa glas är helt underbara, men de kostar därefter.
 
ANNONS