Annons

RAW blir jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Birta

Medlem
Hej
Jag har en D800e och den är inställd på att fota i RAW format. När jag lägger in bilderna från kameran på datorn ( mac )och vidare till en extern hårddisk så går de in som jpeg. När jag sedan tar dem från hårddisken och ska jobba med dem i photoshop cs5 så kommer de upp som jpeg. Var tog RAW formatet vägen? Någon som varit med om detta? Har jag någon inställning fel?
Tack på förhand.

Micke
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Hej
Jag har en D800e och den är inställd på att fota i RAW format. När jag lägger in bilderna från kameran på datorn ( mac )och vidare till en extern hårddisk så går de in som jpeg. När jag sedan tar dem från hårddisken och ska jobba med dem i photoshop cs5 så kommer de upp som jpeg. Var tog RAW formatet vägen? Någon som varit med om detta? Har jag någon inställning fel?
Tack på förhand.

Micke
Det låter konstigt, kolla att du verkligen ställt in Raw för det finns 3 lägen: Raw, Jpeg och Raw+jpeg. Sen har jag märkt att det kan bero på i vilket läge man fotograferar, hade en kompakt Canon kamera med vilken man kunde fotografera Raw om jag hade lägena: P, Av, Tv och M men körde jag någon av de andra så blev det alltid Jpeg.

När du öppnar bilderna i Photoshop öppnas dom i raw hanteraren eller direkt i PS? Vad har de för ändelse heter dom .nef eller .jpg?
 

Birta

Medlem
Hej
Jag har en D800e och den är inställd på att fota i RAW format. När jag lägger in bilderna från kameran på datorn ( mac )och vidare till en extern hårddisk så går de in som jpeg. När jag sedan tar dem från hårddisken och ska jobba med dem i photoshop cs5 så kommer de upp som jpeg. Var tog RAW formatet vägen? Någon som varit med om detta? Har jag någon inställning fel?
Tack på förhand.

Micke
Tillägg, kan det vara så att iphoto i mac:en automatiskt ändrar bilderna till jpeg? Har precis börjat använda mac:en till detta, har tidigare använt pc. Jag tar bilderna via iphoto (då de automatiskt går in där ) tii den externa hårddisken.
Micke
 

Birta

Medlem
Det låter konstigt, kolla att du verkligen ställt in Raw för det finns 3 lägen: Raw, Jpeg och Raw+jpeg. Sen har jag märkt att det kan bero på i vilket läge man fotograferar, hade en kompakt Canon kamera med vilken man kunde fotografera Raw om jag hade lägena: P, Av, Tv och M men körde jag någon av de andra så blev det alltid Jpeg.

När du öppnar bilderna i Photoshop öppnas dom i raw hanteraren eller direkt i PS? Vad har de för ändelse heter dom .nef eller .jpg?
Hej.
Tack för svaret. Kameran är inställd på Bildkvalitet "RAW", även längre ner i menyn så står det sparar i "NEF (RAW).
Tittar du på bilden i kameran så har den ändelsen NEF. Tittar du på bilden på info i iphoto så står det RAW i rutan bredvid.
När jag hämtar en bild från x hårddisken via "File-Open" så kommer den upp som jpeg. Får alltså inte upp första rutan för att göra de grundläggande ändringarna. Bilderna ligger också som jpeg på hårddisken.
Har nyligen köpt den här kameran, hade en D90 innan och använde då min pc mer och Ps elements men nu kör jag mac och Ps cs5. Strular lite just nu. I fotobutiken hade de inte hört talas om detta innan.
Tack så länge
M.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kortläsare

Om du inte kommer till rätta med problemet så prova att föra över bilderna med kortläsare (Fast det kanske du redan använder?)
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
När jag hämtar en bild från x hårddisken via "File-Open" så kommer den upp som jpeg.
Nu kan jag inte iPhoto, men kan man verkligen nå bilderna via File-Open (jag har inte det alternativet i min iPhoto)? RAW filerna ligger väl inuti iPhoto, eller?

Kan det vara så att du tittar på exporterade JPEG från iPhoto till Finder?
 

Birta

Medlem
Nu kan jag inte iPhoto, men kan man verkligen nå bilderna via File-Open (jag har inte det alternativet i min iPhoto)? RAW filerna ligger väl inuti iPhoto, eller?

Kan det vara så att du tittar på exporterade JPEG från iPhoto till Finder?
Hej och tack för er hjälp.

Jag gick in i inställningar på iphoto och stängde av funktionen att iphoto ska öppnas när jag stoppar i kameran. Nu så öppnar jag ingenting utan lägger RAW-filerna direkt på x hårddisken via en mapp utan att passera iphoto. Då funkar det. Det verkar som om iphoto konverterar filerna till jpeg.

Tack för er tid.

Micke
 
ANNONS