Annons

Remote blixt, D800

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
Har en SB900 som jag tänkte köra trådlöst med via min D800. Dock blixtrar endast SB900:an om jag har den inbyggda blixten aktiverad i Kommandoläge-menyn. Kryssar jag i att den inte ska vara aktiverad så fungerar inte SB900 heller.

Någon som vet hur man ställer in så det är bara SB900 som blixtrar enbart?
 

Newnoise

Aktiv medlem
Har en SB900 som jag tänkte köra trådlöst med via min D800. Dock blixtrar endast SB900:an om jag har den inbyggda blixten aktiverad i Kommandoläge-menyn. Kryssar jag i att den inte ska vara aktiverad så fungerar inte SB900 heller.

Någon som vet hur man ställer in så det är bara SB900 som blixtrar enbart?
SÅ är det på min kamera också (D610). Enl Nikon så är dock blixten från den inbyggda blixten så pass svag (när den används som i kommandoläget) att det ej ska påverka bilden. Om man vill vara rikigt noga så kan man köpa en IR-panel som skymmer den inbyggda blixten helt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG-3IR
 

lumor_

Aktiv medlem
Den inbyggda blixtens effekt i bilden är försumbar i hart när alla situationer utom när blanka föremål syns tydligt i bild.
 

afe

Aktiv medlem
Den inbyggda blixtens effekt i bilden är försumbar i hart när alla situationer utom när blanka föremål syns tydligt i bild.
Japp! Jag insåg det när jag försökte ta självporträtt i spegel med fjärrstyrd blixt :)

Vill man slippa den inbyggda blixtens ljus kan man som sagt antingen använda ett IR-filter på den, eller så måste man köra med radiostyrd blixt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Japp! Jag insåg det när jag försökte ta självporträtt i spegel med fjärrstyrd blixt :)

Vill man slippa den inbyggda blixtens ljus kan man som sagt antingen använda ett IR-filter på den, eller så måste man köra med radiostyrd blixt.
Jag har för mig att min profilbild är tagen med "avstängd" inbyggd blixt och en fjärrstyrd, fast det är inte så snällt med en spegel så nära. Nu utnyttjade jag förvisso effekten istället för att störa mig på den. :)

Kabel kan vara en variant om man inte behöver ha blixten så långt bort.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, det går att få lite kul effekt på det viset. Nu körde jag förvisso inte med den inbyggda blixten (i och med att det inte fungerar på min kamera), men effekten blir densamma.
.
 

Bilagor

ANNONS