Annons

Kan inte öppna rawbilder i CS5.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tess_B

Avslutat medlemskap
Jag har skaffat Photoshop CS5 rätt nyligen och när jag ska öppna rawbilder så går det inte. Jag har en Canon 700D och jag har gjort uppdatering manuellt men det går fortfarande inte. Måste jag köpa CS6 för flera tusentals kronor nu eller går det på något annat sätt? Jag har verkligen inte råd att köpa det.

Hoppas det finns någon därute som kan hjälpa mig!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det kan vara att CS5 INTE är kompatibel med 700D, jag tror det. Det skall gå att uppdatera till en senare ACR, kolla under update i PS?

/Ulf
 

knobloch

Aktiv medlem
Kolla om du kan uppdatera till Camera Raw 7.4 så tror jag det ska funka
Tror inte att det är kompatibelt med CS5, endast CS6 tror jag att jag läste.

Alternativet är annars att ladda ner Adobe DNG Converter och alltså konvertera dina råfiler till DNG-format för att kunna jobba med dem i PS. Det är ju gratis i alla fall. Annars är det uppgradering till CS6 som gäller. (Ytterligare alternativ är att köra Lightroom och vid behov öppna upp i CS5 (via Lightroom alltså)).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tror inte att det är kompatibelt med CS5, endast CS6 tror jag att jag läste.

Alternativet är annars att ladda ner Adobe DNG Converter och alltså konvertera dina råfiler till DNG-format för att kunna jobba med dem i PS. Det är ju gratis i alla fall. Annars är det uppgradering till CS6 som gäller. (Ytterligare alternativ är att köra Lightroom och vid behov öppna upp i CS5 (via Lightroom alltså)).
Hur funkar det, att öppna upp i CS via LR?

/Ulf
 

knobloch

Aktiv medlem
Hur funkar det, att öppna upp i CS via LR?

/Ulf
Jag har inte PS själv längre. Men det finns ett menyval i LR, "Edit in Photoshop", väljer man det så öppnas bilden upp i PS. Tror också att man väljer om man vill redigera en kopia eller originalet. Och om man ska ta med LR-ändringarna med in i PS eller ej. Under inställningar i LR ser jag i alla fall att man kan ställa in om bilden ska konverteras till TIFF eller PSD, så bilden konverteras alltså till något av dessa format per automatik när man väljer "Edit in Photoshop".

Någon annan som använder detta kanske kan berätta mer.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har inte PS själv längre. Men det finns ett menyval i LR, "Edit in Photoshop", väljer man det så öppnas bilden upp i PS. Tror också att man väljer om man vill redigera en kopia eller originalet. Och om man ska ta med LR-ändringarna med in i PS eller ej. Under inställningar i LR ser jag i alla fall att man kan ställa in om bilden ska konverteras till TIFF eller PSD, så bilden konverteras alltså till något av dessa format per automatik när man väljer "Edit in Photoshop".

Någon annan som använder detta kanske kan berätta mer.
Okay, tack...:)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Adobe brukar inte uppdatera råformatsstödet för nedlagda programversioner. Vägen runt detta är, som Björn skriver, att först konvertera till Adobes råformat DNG via gratisprogrammet Adobe DNG Converter. Senaste versionen heter 8.6

Windowsversion här
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag har inte PS själv längre. Men det finns ett menyval i LR, "Edit in Photoshop", väljer man det så öppnas bilden upp i PS. Tror också att man väljer om man vill redigera en kopia eller originalet. Och om man ska ta med LR-ändringarna med in i PS eller ej. Under inställningar i LR ser jag i alla fall att man kan ställa in om bilden ska konverteras till TIFF eller PSD, så bilden konverteras alltså till något av dessa format per automatik när man väljer "Edit in Photoshop".

Någon annan som använder detta kanske kan berätta mer.
Det stämmer. I stället för att gå via menyn går det att högerklicka på bilden och välja Edit in ... i den undermeny som dyker upp.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
O när man är klar i PS så dyker resutatet upp i LR som en ny variant av bilden.

Jag förstår att PS i ny version är dyrt, speciellt om man har köpt en version.
Men idag hyr man LR & PS för runt 100 kr /månad i CC. Det kan knappast räknas som dyrt om man tittar i backspegeln på de kostnader som var förr.
 

Tess_B

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar och det har löst sig nu. Jag fick skaffa Adobe DNG Converter så nu verkar det fungera. Det kanske är värt att uppdatera mitt Photoshop i framtiden men om nu CS5 fungerar som det ska så kör jag nog med det ett tag till.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Prova även

Prova även att öppna filen och göra grundinställningar i DPP (som du redan har på skivan du fick). Efter grundinställningar är det bara att köra snabbkommando alt + p så öppnas/överförs bilden i 16-bitars tiff PS där du kan göra resten och spara ner. Trivs du med arbetsflödet så får du oftast bättre bilder än med cameraRAW i PS. Alla kamerainställningar följer med in i DPP i motsats till om du använder Adobes program där du själv måste hitta en lämplig preset för att bilderna ska se ok ut när du öppnar dem.
 
ANNONS