Annons

Begagnad digital mellanformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Man ser ju ibland begagnade mf kameror på blocket för en hyffsad billig penning. Är det vågat att köpa eller håller grejorna bra? Hur är det med reparationer blir det svindyrt om något pajar?
 

afe

Aktiv medlem
Är väl helt enkelt inte så många forumdeltagare som har erfarenhet eller intresse av begagnade digitala mellanformatare.
 
Hej!

Jag har köpt och använder Hasselblad V kameror från 70-talet. Dessa i 500 serien har fungerat bra bara man lär sig fokusera. En i 2000 serien gick sönder direkt. En 500 Cxi från 1995 fungerar bra men ger lite extra, frånsett blixtmätning genom objektivet, jämfört med de äldre kamerorna. Dessa kameror och passande objektiv kan fås på t ex LP auktion. Har man pengar så fungerar det digitala bakstycket CVF 50c utmärkt. Ger utomordentliga råfiler att bearbeta i t ex Lightroom eller Phocus. Men stativ är nästan ett måste.

–Eric
 

vifra

Aktiv medlem
Hej

En intressant frågeställning. Det finns eller fanns en Hbl H3DII-39 på blocket för 33.000kr. Att ställas mot en ny Nikon D810 för 31.000kr. Båda sensorerna saknar antialiasfilter och är lika i det avseendet. Man kan anta att dynamiska omfånget är ganska lika. Storleken på sensorerna är 24x36 mm respektive 37x49 mm (om vi antar att sensorn på H3:an är lika stor som CFV-39:an. Vi kan med säkerhet utgå från att service på Hasselblads H kamera är något dyrare än på Nikon. Men i den här jämförelsen har ju Nikon garanti. Tillbehör och objektiv är billigare till Nikon än till Hasselblad.

Till Hasselblads V modeller så kan man utan kablar eller annat koppla på CFV bakstycken. Kanske kan man hitta ett CFV-39 för runt 30.000kr Ett nytt CFV-50 ligger på runt 100.000kr men har mindre sensor än DFV-39.

Med allt detta skrivet så talar sunt förnuft för att köpa en Nikon D810.

Men vi är inte alltid sunda. Själv är jag osund och använder Hbl med CFV-39, vilken också används till storformatkamera med adapter för bakstycket. Jag servar den med ett par års mellanrum vilket kostar en del, men inte "svindyrt". Har aldrig haft problem med vare sig gamla som nyare V hus eller bakstycket. Det som kan krångla är slutarna i gamla objektiv.

Sen har man ju alltid glädjen att kunna använda film till kamerorna!
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Den verkliga negativstorleken är alltid mindre än det de vanligen förekommande nominella formaten anger, som t.ex. 6x4,5 - 6x6 - 6x9 cm. Filmstorleken på de 6x6-kameror jag råkat mäta har varierat mellan 53 och 56 mm (tror det var 54 mm på min gamla 500C). 645-formatet gillade jag aldrig, så jag har inga mätuppgifter på dess kortsida, men du kan vara tämligen övertygad om att den inte är så lång som 45 mm - då skulle det inte bli något mellanrum alls kvar mellan bilderna (med andra ord bör kortsidan snarare ligga någonstans mellan 40 och 43 mm, så 56x42 kan nog vara vanligt). Enklast är kanske att efterfråga dessa uppgifter från säljaren på kameran du är intresserad av att köpa, när du har kommit så långt (ifall nu ingen 645-ägare här på Fotosidan skulle råka se denna tråd).

Edit: Såg nu att du tänkte dig en digital 645-kamera. Dessas sensorer är också mindre än de ursprungliga nominella filmformaten. Minns att den 50 Mp CMOS sensor som nu finns i 645-kameror från Hasselblad, Phase One, Mamiya och Pentax har storleken 44x33 mm, dvs det är en cropsensor. Det finns digitala 645-kameror med CCD-sensorer, och dessa kan vara större.

Phase One har ett antal 645-bakstycken med CCD-sensorer i storlekt 54x40, 49x37, 44x33 och även 37x37 mm.
Mamiya har liknande 645-sensorstorlekar (fast inget kvadratiskt tror jag). Finns en 30 Mp Mamiya DF med 48x36 sensor, erinrar jag mig.
.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Kanske bäst att för säkerhets skulle tilllägga att sensor-storlekarna jag nämnt ovan enbart är exempel på några vanliga - det finns en rik flora av olika CCD-sensorstorlekar inom mellanformatsvärlden.
 
ANNONS