Annons

Hobbyverksamhet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är en 23 årig heltidsstuderande tjej som går i starta eget tankarna som fotograf.

Just i dags läget har jag ingen aning om hur mycket omsättning per år jag skulle dra in. Så därför funderar jag på om jag ska börja med hobbyverksamhet och sedan övergå till Enskild firma?

1. Måste jag registrera en hobbyverksamhet hos skatteverket?
2. Vad är maxbeloppet man får tjäna per år?
3. Om jag tjänar ihop till maxbeloppet inom 6månader och sedan köper utrustning för samma belopp och får in mer pengar de sista månaderna men inte överstiger maxbeloppet måste jag deklarera ändå då?
4. Får man ha en hemsida om han har hobbyverksamhet?
5. Får jag erbjuda tjänster när jag har hobbyverksamhet? Eller är det bara färdiga bilder jag får sälja? T.ex. om jag ska göra ett hembesök då får jag inte ta betalt för själva besöket utan bara bilderna som blir i efterhand?


Ursäkta alla frågor, men tyckte skatteverkets broschyr inte var till så stor hjälp!
Tacksam för all hjälp jag kan få!
 

ErlandH

Aktiv medlem
1. Nej.
2. Det finns inget maxblopp.
3. Du måste deklarera om du har ett överskott i verksamheten.
4. Ja.
5. Nej, du får inte sälja tjänster inom din hobbyverksamhet, bara varor (t ex bilder). Men det går ju att formulera en faktura så att man säljer ett antal porträttbilder istället för en porträttfotografering.
 

peranders

Aktiv medlem
Börja som enskild firma och se hur det går. Ingen kan stoppa dig. Du behöver inte heller registrera firmanamnet. Kostar bara pengar och att nån snor det är knappast troligt.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det finns en hel massa saker att tänka på här.
Till exempel det faktum att du inte får jobba på uppdrag för någon annan i en hobbyverksamhet.
Likaså, om du driver din verksamhet varaktigt, självständigt och med vinstintresse.
(Samtliga tre kriterier samtidigt), så får du inte göra det i en hobbyverksamhet.

Men det finns och en väldigt massa andra saker.
Mitt tips är att du kontaktar Nyföretagarcentrum på "din ort".
De kan ge dig en hel massa hjälp, kostnadsfritt.
Och de kommer ge dig betydligt mer, och bättre, hjälp.
Än vad du någonsin kan få i den här tråden.

http://www.nyforetagarcentrum.com/
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Hej Caroline. Det här med hobbyverksamhet eller eget företag är lite svårt att begripa sig på så här i början. Om du tror att du kommer att sälja tjänster så tycker jag det är bra om du tittar närmare på att starta företag i stället för hobbyverksamhet.

Nyföretagarcentrum som redan nämnts skall du absolut besöka. Där kan du få personlig rådgivning kostnadsfritt. De håller också utbildningar i att starta företag. Jag tycker också att du skall prata med någon på Skatteverket, de brukar dessutom även ha informationskvällar. Jag tror Arbetsförmedlingen kan hjälpa till också.

Denna länk leder till en site där du kan läsa på mer och dessutom registrera företag och ansöka om F-skatt och momsredovisning, om det nu blir aktuellt.

https://www.verksamt.se/home

Lycka till med dina planer!
 
ANNONS