Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota åt ett företag en heldag - hur ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Hej jag har fått en förfrågan från ett byggföretag om att en heldag fotografera för dem.

Här kommer lite utklipp som förklarar situationen:

"företaget (Bygg!) jag jobbar för behöver ha bilder till en ny hemsida. Alla möjliga typer av bilder till hemsidan, samt bilder som kan användas som referenser för uppdrag vi utfört. Så det skulle handla om att åka runt med en kollega till mig på ett gäng arbetsplatser en dag och bara fota."

"Tja, kan nog inte säga så mkt mer än att utöka bildbiblioteket till företaget, med primärt syfte att få bilder till den nya hemsidan. Typen på bilder tänker jag mig spänner från detaljbilder som inte säger så mkt, men som ser bra ut på en hemsida till bilder som kan visa och beskriva det vi gjort på ett viss jobb. Rent praktiskt så skulle du åka runt med en kollega till mig, kanske rimligtvis en arbetsdag, till ett antal olika arbetsplatser och bara fota."

Företaget tycks inte ha anställt så mycket fotografer tidigare och jag har inte fotograferat mer än för hobbyns skull sedan tidigare. Då jag inte har eget företag nämndes att jag kan få betalningen som "vanlig lön"

Så frågan är, hur kan man ta betalt för ett sånt här jobb? Jag förstår att det orimligt att säga nått exakt men då företaget inte har så mycket koll och jag inte har någon tidigare erfarenhet av jobb likt dessa så vore det bra kanske få några riktlinjer iaf!

Vad säger ni?
 

frwe

Aktiv medlem
Sådana här uppdrag tar jag timlön för. Vad du vill ha i timmen är ju helt upp till dig och du skall ha litet extra för utrustningen också och eventuellt efterarbete. Alla bilder tillfaller arbetsgivaren. Jag antar att du inte har något eget intresse i bilderna.

Fota i det formatet de vill ha bilderna, t ex JPG, så slipper du också mycket efterarbete.

/Frode
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det låter som om köparen tror att det går väldigt fort att ta bilder. Att åka runt till "ett antal" arbetsplatser och dokumentera det de gör plus ta allehanda arkivbilder ,,, kolla exakt vad de förväntar sig innan du tackar ja!
 

flipp_90

Aktiv medlem
Ja, hur mycket uppdraget innefattar är helt klart lite luddigt än så länge och skall så klart definieras lite bättre!

Och just av den anledningen är kanske en timlön det smidigaste alternativet då?
Vad är en rimlig timlön? Jag antar att man där får räkna in att min private kamerautrustning används?

Om det kan vara till er hjälp att bedömma kan ni kika in min hemsida:

http://filipsfoto.se
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Ja, hur mycket uppdraget innefattar är helt klart lite luddigt än så länge och skall så klart definieras lite bättre!
...
1. Du behöver definitivt få så mycket klarhet som någonsin är möjligt i vad som förväntas av dig.
2. Räkna därefter, så noggrant som någonsin är möjligt ut hur mycket tid du behöver på dig för att göra ett bra jobb.
3. Gör klart tidsåtgången för uppdragsgivaren. Och sätt ett pris i "timlön" till uppdragsgivaren.
Så att denne vet vad de kan räkna med för kostnad.
4. Sälj dig inte för billigt. Du är värd en vettig betalning för ditt jobb.
Vill inte uppdragsgivaren betala för sig. Så tacka vänligt nej.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ja, hur mycket uppdraget innefattar är helt klart lite luddigt än så länge och skall så klart definieras lite bättre!
Tips: Ha (minst) ett förberedande möte där ni går igenom vad de förväntar sig. Googla fram lite byggbilder, visa dem så ni kan upprätta någon slags gemensam förståelse för vad de vill ha och du är beredd att åstadkomma. Kom överens i förväg ungefär hur många bilder de skall få av dig och hur de skall få dem.

Skriv tillsammans ihop en lista, ett slags körschema för dagen. Glöm inte att det tar tid att plocka ihop grejer, gå till nästa ställe och plocka upp grejer igen. Se till att ta eventuella utomhusbilder när det är bra ljus (normalt morgon eller kväll, inte mitt på dagen).

Tänk på att allt tar längre tid än man tror, i synnerhet när man är ovan. Det finns alltid en sak till som kan flyttas ur bakgrunden, eller något annat man får fixa innan en bild blir som man vill ha den. Sådant tar mycket mer tid än man själv och i synnerhet uppdragsgivaren tror.

Reka. Försök bedöm vad du har för ljusförhållanden att arbeta med. Fundera i förväg över bildvinklar, för- och bakgrunder. Kommer du få någon med från firman som hjälper dig att komma åt de platser du vill nå? Du anar inte hur mycket tid som kan gå förlorad bara genom att hålla på att jaga någon på telefon som har en nyckel till ett ställe ni tänkt fota ...

Utgå från att det kommer att strula lite. Det gör det alltid :)

Och just av den anledningen är kanske en timlön det smidigaste alternativet då?
Vad är en rimlig timlön? Jag antar att man där får räkna in att min private kamerautrustning används?
Prissättningen varierar vilt, men en vanlig utgångspunkt för en fotograf är runt 1000 kr/timme. Det låter mycket för många, men tänk på att för varje timme du fotar har du ofta minst två timmar av förberedelser och efterarbete (ofta mer, i synnerhet när du är ovan). Så varje timmes fotografering under dagen innebär ofta i realiteten (minst) tre timmars arbete för dig.

Ofta har man som sagt ett timpris på sisådär 1000 kr/timme, men det är också rätt vanligt att ha ett takpris per dag (typ 6000 - 8000 eller så) så att det inte drar iväg hur mycket som helst.
 

flipp_90

Aktiv medlem
Danne: viktiga punkter skall verkligen tänka på dem alla!

Martin: Tack för väldigt grundliga tips men jag tror inte att uppdragsgivaren är riktigt så organiserad.

En timlön på 1000kr/känns väldigt i överkant tycker jag. Kan man inte (efter genomgång av vad uppdragsgivaren förvntar sig) uppskatta arbetet till tex. sex timmars ute i fält och ett 4 timmars redigering?

Finns det fler åsikter om en lämplig timlön?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Danne: viktiga punkter skall verkligen tänka på dem alla!

Martin: Tack för väldigt grundliga tips men jag tror inte att uppdragsgivaren är riktigt så organiserad.

En timlön på 1000kr/känns väldigt i överkant tycker jag. Kan man inte (efter genomgång av vad uppdragsgivaren förvntar sig) uppskatta arbetet till tex. sex timmars ute i fält och ett 4 timmars redigering?

Finns det fler åsikter om en lämplig timlön?
Martin räknar inte i "timlön" som anställd. Utan som företagare.
Vilket innebär att företageren ifråga, själv ansvarar för att betala sociala avgifter, skatter osv.
Denna timkostnad skall även täcka alla andra kostnader i ett företag. Som utrustning, försäkringar och en massa andra saker.

Det gör att omräknat till timlön, som anställd, så blir det frågan om helt andra, mycket lägre summor.

Lite slarvigt uttryckt. När du har dragit av alla kostnader, så blir ungefär 50% av det som återstår ren "lön".
 

GunnarW

Aktiv medlem
Du skriver att du jobbar för företaget redan. Som anställd eller någon annan form. Om fotojobbet inte känns som ett mer kvalificerat uppdrag än det du gör dagligdags så kanske din vanliga lön/ersättning känns OK? Som andra skriver, försök få veta deras förväntningar eller idéer om hur bilderna ska vara. De kanske inte kan uttrycka något. De kanske har exempel på något de gillar i andra företags presentationer? Annars ser jag det som att du har rätt fria händer. De bilder du visar upp på din sida är ju bra så du kommer säkert med något de tycker är bra. Ta det stegvis och stäm av resultat och hur mycket jobb du lägger på det. Är de och du nöjda efter första steget så fortsätter ni eller justerar, t.ex. lön och bildstil, och fortsätter därefter.
Efterarbete tänker jag att du tar som vanlig arbetstid och lön också. Du bjuder inte på din fritid.
Ersättning för att du använder din utrustning, kamera ... dator ... bildbehandling: ingen aning men kanske du behöver komplettera med något som företaget kan stå för. (Här kommer vi iofs in i en gråzon beroende på hur man löser det)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
En timlön på 1000kr/känns väldigt i överkant tycker jag. Kan man inte (efter genomgång av vad uppdragsgivaren förvntar sig) uppskatta arbetet till tex. sex timmars ute i fält och ett 4 timmars redigering?
Som Danne påpekade så skrev jag om debitering som f-skattare, inte som anställd - jag hade helt missat att du jobbade åt företaget :)

Då skulle jag nog sikta på att du tar upp din normala timlön + en ersättning för att du använder egen utrustning när du jobbar (kameragrejerna + redigeringsdator). Riktigt hur hög den blir vete sjutton, men du kan ju ha i perspektiv att en inhyrd, icke anställd, fotograf som sagt lär kosta företaget runt en tusenlapp i timmen.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Kommer du att redigera bilder på jobbet, eller gör du det hemma? Ett alternativ kan vara att du har vanlig lön under dagen när du fotograferar, men tar allt efterarbete som övertid. Sen som Martin är inne på, att du lägger på lite extra för att du använder din egna kamerautrustning osv.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
En timlön på 1000kr/känns väldigt i överkant tycker jag. Kan man inte (efter genomgång av vad uppdragsgivaren förvntar sig) uppskatta arbetet till tex. sex timmars ute i fält och ett 4 timmars redigering?

Finns det fler åsikter om en lämplig timlön?
Hur många bilder förväntar dom sig och viken typ av redigering? 4 timmars efterarbete låter väldigt lite. Bara urvalsjobbet efter en heldags arbete tar mycket tid i anspråk.

Läs igenom SFF's prislista och guidelines. Du behöver inte följa den men det ger dig en fingervisning om spannet. Sen kan du välja en lägre timlön men sälj dig inte för billigt - det straffar sig i längden. Och som redan påpekats, det är inte bara när du håller i kameran eller sitter i efterbehandlingen som du debiterar.
 
ANNONS