Annons

Identifiering av gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)

Ananda18

Aktiv medlem
Vet någon vad detta är för film ?
Hittades i en bakants beakants gamla Agfa Billy Clack modell 74 och jag blev ombedd att försöka framkalla den. Ägaren av kameran har hitta den i lämningarna efter sin far och tror att den användes nån gång mellan 1930 och 1950.
Hur ska man framkalla en okänd gammal film ? Vilka känsligheter på film var vanliga under den perioden ?
Man kan väl förutsätta att det är en svartvit film i alla fall.
(jag tycker den ser oexponerad ut, det är väl början på filmen man ser, men den låg på uppspolningsrullen i kameran)
 

Bilagor

Pelle64

Aktiv medlem
Ett tips kan ju vara att ladda filmen på framkallnings spolen ,sedan se om det går att få fram mer info från själva skyddspappret ,innan du framkallar.
Har för mig att man ökar själva framkallnings tiden fid framkallningen.
Annars prova att googla på framkallnings tider för gammal film.

Ett klart spännande uppdrag hoppas du lyckas

Per Hillbom
 

Ananda18

Aktiv medlem
Det lyckades men filmen var som väntat oexponerad. Hittade info om filmen på skyddspappret när jag laddat filmen i dosan. Filmen är en ORWO NP18, 18DIN/50ASA, så då hade jag iaf en aning om hur jag skulle framkalla den. Använde "standing development" med Rodinal 1:100 och en timme. Ser bra ut med genomskinliga neg och svarta sorgkanter från ljusläckage i kanterna, men så klart tråkigt att det inte fanns några bilder på rullen.
 

hurf

Aktiv medlem
Vad synd!

Det faktum att det stod "Start" på pappret kanske hintade om det? Fast man vill ju inte riskera att fota över gamla bilder, så jag förstår att du framkallade.
 

millhouse

Aktiv medlem
Vet någon vad detta är för film ?
Hittades i en bakants beakants gamla Agfa Billy Clack modell 74 och jag blev ombedd att försöka framkalla den. Ägaren av kameran har hitta den i lämningarna efter sin far och tror att den användes nån gång mellan 1930 och 1950.
Hur ska man framkalla en okänd gammal film ? Vilka känsligheter på film var vanliga under den perioden ?
Man kan väl förutsätta att det är en svartvit film i alla fall.
(jag tycker den ser oexponerad ut, det är väl början på filmen man ser, men den låg på uppspolningsrullen i kameran)
Hej Christer.
Läser din fråga och ser också att du fått kloka svar. Det jag möjligen kan tillägga är att genomgående alla 120 -filmer från denna tiden har texten "exposed" eller motsvarande på olika språk när filmen har exponerats. Och sedan finns en remsa för att klistra. Vilket även finns i början som skydd, men från start ser man , som i ditt fall , text med fakta om filmen.
Jag är lite "nördig" så jag har samlat filmrullar i olika storlekar från olika märken och tider. Tyvärr har jag inte just din. Dom äldre filmer som jag framkallat har jag använt D-76, som jag anser vara en "snäll" framkallare. Ibland lyckas man och ibland inte om filmen är exponerad. Tyvärr har filmen förmågan att tappa stinget om den växlat mellan varmt och kallt och olika fuktigheter. Men det där känner du säkert till.
Att hitta en gammal kamera med film är som en julklapp och en utmaning.

Med vänlig hälsning
Rolf
 
ANNONS