Annons

Hur stor förstoring kan man göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

TittiH

Aktiv medlem
Hej, jag har en Canon EOS 60D, undrar hur stor förstoring jag kan göra från min kamera? Och hur vet jag det? Det är ju inte fullformat, har det att göra med det? Eller det är pixlarna? Jag har 18 megapixlar har jag för mig.

/Christin
 

oyegie

Aktiv medlem
Hej, jag har en Canon EOS 60D, undrar hur stor förstoring jag kan göra från min kamera? Och hur vet jag det? Det är ju inte fullformat, har det att göra med det? Eller det är pixlarna? Jag har 18 megapixlar har jag för mig.

/Christin
Beror ju lite på skrivarens upplösning ju högre dpi desto mindre blir bilden,vid större förstoringar får man ha lite lägre dpi.
Hur stor bild du vill göra beror ju lite på betraktningsavstånd och krav på bildkvaliten,18mp räcker väl knappast om du ska detaljstudera en 100x100cm förstoring.
 

snap01

Aktiv medlem
finns många fler andra faktorer som påverkar än bara pixlar som tex
hur skarp din optik är du tagit bilden med (är den inte bra så kvittar upplösningen)
hur motivet ser ut som du ska printa (är det detaljerat med typ tegelväggar så behövs det mer upplösning bättre optik för att det ska bli skarpt vid större förstoringar)
sedan så avgör materialet du ska printa på en canvas är betydligt mer snällare än tex ett högblankt fotopapper.

När jag själv printat större bilder så tycker jag att en 60x80 med canon 1ds mark 2 med 16,7 milj var rätt bra men jag skulle säga att 50x70 borde även dom som är kräsna kunna vara skapligt nöjde med sedan har vi gänget som gjort meterstora bilder med 6 milj upplösning typ nikon D70 o tycker det är så bra...........

jag själv brukar säga det är bra tills man jämfört med något annat. Oavsett om labbet du ska printa hos har någon koll så printar dom en testremsa så ser du vad du får o om du tycker det är ok testremsan tar man ut på den delen av bilden som är mest krävande o som säger mest en remsa på 10x60 brukar vara helt ok.

det finns flera faktorer som påverkar men mest är det upplösning,optik o val av material bilden ska ut på.
 

snap01

Aktiv medlem
jag själv printar en del med min epson 7900 som är en storformats skrivare som skriver på 61 cm papper så jag har tagit ut en del bilder. En sak som jag nyligen testade var att printa ut a4 med D800 o fuji xt-1 som har aps-c med 16 milj upplösning o det var svårt att se skillnad trots att motivet var detaljerat men man kunde skönja den ,vad jag vill få fram är att på mindre förstoringar så syns det mindre skillnad mellan högre o mindre upplösning men är inte optiken skarp så kvittar skillnaden.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Det beror på väldigt många saker. Först gäller det att krama ur kameran så mycket man kan när det gäller kvalité. Se till att ha så lågt ISO som möjligt så att du kan hålla brusreduceringen på ett minimum. Sen bör du fota i RAW-format för att kunna styra uppskärpning och brusreducering som du vill. Bästa objektivet på, ditt 50mm makro fungerar bra.
Sen beror det på vad du fotograferar. ett mjukt porträtt med lugn bakgrund tål att förstora väldigt mycket medans en gruppbild med 100 personer är mindre förlåtande.
Sen beror det förstås på vilket betraktningsavstånd du har. Jag provade en gång att förstora en rörig vitsippsäng till 50x70 och den bilden blev skarp ända ut i hörnen. Detta med 24Mpix som i realiteten inte är nämnvärt mer än dina 18.
Tekniskt är det nog inte skärpan som sätter stopp utan de kromatiska felen, de där lila eller röda kanterna som kan uppstå runt skarpa kanter. (Skitfult enligt min smak) Jag var på en utställning i helgen och den största bilden på 100x70 var från en liten kompaktkamera och var i s/v. Suddig som attan men det gjorde ingenting för motivet tålde det. Allt beror på hur skarpt betraktaren förväntar sig att motivet bör vara.
 

pery

Aktiv medlem
...största bilden på 100x70 var från en liten kompaktkamera och var i s/v. Suddig som attan men det gjorde ingenting för motivet tålde det. Allt beror på hur skarpt betraktaren förväntar sig att motivet bör vara.
Instämmer. Jag gjorde ett panorama 30x100 från en beskuren bild (en bild, ej flera "hopklistrade") från min första digitalkameran från 2000. Den är naturligtvis inte "skarp" men där den sitter som tavla på väggen ser den mycket bra ut.

Per
 

bomalt

Aktiv medlem
Min dotter har gjort utskrifter i 70 x 100 cm från bilder hon tagit med en Nikon D70 som bara hade 6 megapixel. Ser även riktigt bra ut när man går nära och tittar. Det är lite beroende på hur man gör när man "ökar bildstorleken". Hon använde sig av Scott Kelbys knep i Photoshop, nämligen att öka bildstorleken med 10% och med10% igen och med 10% igen, osv, tills den önskade storleken uppnåddes. Man kan skapa ett makro i Photoshop som gör denna ökning det antal gånger man vill för att göra det snabbare och enklare...
 

stefohl

Aktiv medlem
Hon använde sig av Scott Kelbys knep i Photoshop, nämligen att öka bildstorleken med 10% och med10% igen och med 10% igen, osv, tills den önskade storleken uppnåddes.
Det tipset upphörde att fungera från och med version 7 av Photoshop. Idag blir det lika bra om du interpolerar upp till rätt storlek i ett enda steg. Men Kelby fortsätter att mangla ut sådana tips :-(
 

alfin

Aktiv medlem
Det tipset upphörde att fungera från och med version 7 av Photoshop. Idag blir det lika bra om du interpolerar upp till rätt storlek i ett enda steg. Men Kelby fortsätter att mangla ut sådana tips :-(
Jag tror inte ens Kelby skulle rekommendera det idag, men gamla tekniker och myter har en viss tendens att hänga med på internet, år ut och år in.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Hej, jag har en Canon EOS 60D, undrar hur stor förstoring jag kan göra från min kamera? Och hur vet jag det? Det är ju inte fullformat, har det att göra med det? Eller det är pixlarna? Jag har 18 megapixlar har jag för mig.

/Christin
Man kan räkna ut ett teoretiskt värde för hur stor bild man kan skriva ut av X Mpix och med Y dpi. Vettigare är nog att prova och själv avgöra vad man tycker är acceptabel kvalitet. En förstoring beställd från ett labb kostar inte en förmögenhet idag.
Jag har själv 18 Mpix i min kamera (Canon 7D) och jag har beställt ett antal förstoringar i storleken 50 x 75 cm och tycker att de blivit bra. En grundförutsättning är givetvis att man har ett bra original att utgå ifrån.
 

alfin

Aktiv medlem
Hej, jag har en Canon EOS 60D, undrar hur stor förstoring jag kan göra från min kamera? Och hur vet jag det? Det är ju inte fullformat, har det att göra med det? Eller det är pixlarna? Jag har 18 megapixlar har jag för mig.
De flesta fotolabb printar i 300 ppi. Dina bilder har 3456 x 5184 pixlar. Om du ska printa utan att interpolera, kan dina bilder bli max 29,3 x 43,9 cm i 300 ppi.

Man brukar för det mesta kunna förstora 200% utan att bilden på papper försämras nämnvärt om man skärper bilden efter interpoleringen. Din bild blir då 10368 x 15552 pixlar och du kan printa en bild som är 87,8 x 131,7 cm i 300 ppi. Försöker du göra den ännu större kommer den inte att bli lika bra.

Så, att printa tex en 70 x 100 cm bild från dina bilder är inga problem. Antingen interpolerar du själv eller skickar bilden som den är, så interpolerar labbet bilden åt dig. Beskär den i rätt proportioner bara.

Beräkningen görs så här: 3456 pixlar / 300 ppi (pixlar per tum) = 11,52 tum
(1 tum = 2,54 cm). Alltså 11,52 x 2,54 = 29,3 cm
 

Martin F

Aktiv medlem
Allt beror ju som sagt på betraktningsavstånd och liknande. Jag har fått en av mina bilder från en 30D (8 mpix) tryckt på akustiktavlor som tillsammans ger en bildbredd av 6 meter! Har inte sett det färdiga resultatet själv ännu men om betraktningsavståndet är typ 2,5 meter eller mer bör det se helt OK ut. Syftet var ju inte där att det skulle vara ett knivskarpt foto att detaljstudera nära.

Sedan beror det väldigt mycket på typen av motiv. Vissa bilder lämpar sig bättre än andra.
 

alfin

Aktiv medlem
Allt beror ju som sagt på betraktningsavstånd [...]
Jag älskar det uttrycket! Sitter betraktaren bara på månen, kan man printa stort som norra halvklotet. Med ett halvtaskigt teleskop blir det bra ändå!

Sedan beror det väldigt mycket på typen av motiv. Vissa bilder lämpar sig bättre än andra.
Kan väl inte ha ett smack med motivet att göra, så länge vi talar om kvalitativt fotografiska printar. Menar du 6 meters banderoller längs E4:an kanske jag förstår vad du syftar på.
 

TittiH

Aktiv medlem
Taaack, vilka bra svar. :)

Alltså, det här gäller porträtt utomhus. Grön bakgrund, alltså buskar och träd. Jag har inte tagit bilden ännu så jag vet inte vilket iso. Optiken är antingen 24-70mm 2,8 eller 50mm 1,4 så den borde inte vara något problem.

Jag fotar i raw och gör en lätt upplättning i LR och sedan något mer i PS om det behövs. Är det i LR jag sätter ppi:n när jag sedan exporterar bilden va? Och så ska jag inte sätta någon begränsning i pixlar antar jag.

Jag framkallar hos Crimson.

Det som ev inte blir så bra i ovan är om jag måste gå upp i iso:t verkar det som....
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Det blir säkert utmärkt och jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd med dina bilder.
Vilken storlek tänkte du beställa?
Om man ska sätta ppi själv eller låta labbet anpassa dpi efter antal tillgängliga pixlar och valt utskriftsformat verkar det finnas mycket åsikter om. För egen del gör jag det alltid själv i PS Elements. Det har knappast någon större betydelse, det viktiga är att du skickar med alla tillgängliga pixels.
Lycka till / Kjell
 

alfin

Aktiv medlem
Är det i LR jag sätter ppi:n när jag sedan exporterar bilden va? Och så ska jag inte sätta någon begränsning i pixlar antar jag.

Jag framkallar hos Crimson.
Ja, du sätter ppi:n när du exporterar bilden. Exportera jpeg i 100% kvalitet och med Adobe RGB som färgrymd. Du kan ställa in exakt den storlek i cm som du beställer från Crimson, vilket betyder att du också måste beskära bilden först eftersom proportionerna inte stämmer. Är storleken du beställer större än vad din bild klarar mht den ppi du valt, så interpolerar LR bilden.

Glöm inte att välja utskriftsskärpa för den typ av papper du beställer. Har du satt skärpan i Developmodulen så bilden ser skarp och bra ut på skärmen, så väljer du Standard utskriftskärpa med matt eller blankt papper.

Tänk på att Crimson har olika ppi för olika processer. Vanliga bilder upp till 30x45 körs i 300 ppi, medan Prefixbilder vanligtvis går i 400 ppi. Posterbilder körs med 200 ppi. Kolla på deras hemsida beroende på vad du ska beställa.
 
ANNONS