Annons

Sälja rättigheterna till bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

4nn4

Aktiv medlem
Jag har tagit ett foto till en utställning på ett museum. Jag har gett dem rättigheterna att publicera bilden med mitt namn. Nu vill de trycka upp bilden som vykort och sälja i shoppen. Har jag rätt att ta del av vinsten som blir av försäljningen? Ska jag sälja rättigheterna till bilden till dem först? Eller hur går man till väga? Jag har verkligen ingen aning och behöver verkligen tips och hjälp!
 

iSolen.se

Guest
Jag har tagit ett foto till en utställning på ett museum. Jag har gett dem rättigheterna att publicera bilden med mitt namn. Nu vill de trycka upp bilden som vykort och sälja i shoppen. Har jag rätt att ta del av vinsten som blir av försäljningen? Ska jag sälja rättigheterna till bilden till dem först? Eller hur går man till väga? Jag har verkligen ingen aning och behöver verkligen tips och hjälp!
Det enkla svåra svaret är att ni kan komma överens som ni vill.

Men du bör nog sälja rätten för dem att använda bilden för vykort, lättare så än att hålla reda på försäljningssiffror.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Men du bör nog sälja rätten för dem att använda bilden för vykort, lättare så än att hålla reda på försäljningssiffror.
Det håller jag med om, men jag vill lägga till en liten detalj, för att undvika framtida problem: du skall sälja rätten för bildanvändaren att trycka (eller låta trycka) ett i förväg bestämt antal vykort.

Om det är ett stort antal vykort kanske det till och med kan vara värt att lägga till att dessa skall ha tryckts inom en viss tidsram, tex före slutet på ett angivet år. Om de inte har tryckts förfaller rätten att trycka fler vykort.
 

4nn4

Aktiv medlem
Tack för hjälpen! Men hur ska jag då avgöra hur mycket jag ska sälja rättigheten för? Vad brukar sånt kosta? Eller ska jag avgöra priset efter hur mycket vinst de kommer gå med på försäljningen?
 
ANNONS