Annons

Kan dynamiskt omfång försämras över tid

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Jag har en Canon 5d MK II som har varit väldigt bra men jag tycker att bildfilerna får ett allt mindre tonomfång. När jag nu fotar i starkt solljus blir (upplever jag) det antingen väldigt utträtt eller alldeles för mörkt. man kan justera en del i Lightroom men tycker att filerna direkt från kameran är sämre. Kan det dynamiska omfånget försämras?
 

Grimmer

Aktiv medlem
Vet inte om det kan bli så rent elektriskt, men det kan bli så genom smutsig optik/sensor. På så vis sänkt kontrasten och därmed dynamiken. Det är en av anledningarna till varför man bör satsa på nyare optik med bättre antireflexbehandling om man gillar hög dynamik.
Använder du samma optik som då när du jämför ifrån? Har du rengjort kamera/objektiv? Använder du motljusskydd?
 

Petandsto

Aktiv medlem
Hej
Jag använder mest mitt Tamron 24-70/2,8 VC & Canon 24-105/4 som båda levererat fantastiska bilder tidigare. Kan det vara så att det kan göra stor skillnad om jag rengör kameran/sensorn?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Har du profilerat din skärm? En tänkbar förklaring kan vara att din skärmprofil i sådana fall blivit korrupt med tiden och behöver kalibreras om. En korrupt profil kan ge rätt skumma fel och du upplever då bildkvalitén som sämre.

Prova också att rensa cachen i LR och skapa en ny katalog
 

Petandsto

Aktiv medlem
hej och tack för svar. Jag upplever faktiskt redan när jag tittar på bilderna i kameran att de ser lite sämre ut.

Jag har precis kalibrerat om skärmen och det gjorde ingen skillnad så återkommer till att det är något med kameran. Kan rengöring av sensorn göra så stor skillnad i dynamiskt omfång?
 
ANNONS