Annons

16-35 +135 eller 24-105 till Thailand

Produkter
(logga in för att koppla)

Theryd

Aktiv medlem
Hej,

Ska till Thailand i vinter och har såklart börjat fundera på vilken fotoutrustning jag ska ha med :)
Har en mkII och tänker lite så här; ett bra allround är 24-105 f4 IS, blir bra bilder men inga "magiska" bilder som ex 135 2.0 levererar..... men jag behöver bara det, (och kanske ett litet 50mm 1.4 för kvällspromenaden)

ELLER så tar jag ett 16-35 2.8 (behöver då inget 50mm 1.4 tror jag) - har då både vidvinkel och jag klarar mig nog med det i lite sämre ljusförhållanden + att jag tar med mitt favoritobjektiv som alltid levererar magi - 135 mm 2.0 - lite mer att släpa på dessa två än superallroundzoomen 24-105 - hur skulle ni tänka/göra?

Jag ska inte ha onödigt mycket packning med mig, men kamerautrusning är alltid högt i prio. ;)

Tack på förhand :)
 

excesslight

Aktiv medlem
Jag hade nog tagit med mig 16-35mm, då har du en bra vidvinkel zoom. 35mm funkar fint för street fotografering och vidare för landskapsfoto, du ska ju trots allt till Thailand med mycket vackra vyer, så du kommer ångra att du inte tog med vidvinkel.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har fotat mycket i Thailand (om det nu är relevant?..:))

Jag använder 16-35 2.8 II och 24-70 2.8 som jag sätter före 24-105, det blir helt enkelt skarpare bilder. Men grejerna väger, använder MKiii.

Ulf
 

UGJ

Aktiv medlem
Jag hade tagit med mig 24-105 eftersom den är så allround och trots allt mycket duglig. Perfekt på semester, tycker jag. Dessutom hade jag tagit med 50/1,4 eftersom den är så ljusstark och liten och lätt. Märks ju knappt att den är med. Till sist hade jag tagit med 135:an för att kunna utnyttja dess "magiska" egenskaper då och då, Kanske inte riktigt det svar du sökte, men så hade jag gjort. Det förutsätter förstås att man slipper bära alla objektiv hela tiden, d v s att man kan förvara dem tillräckligt säkert när man inte har med dem.
 

Theryd

Aktiv medlem
24-105 är ett mycket bra (det bästa?) allroundobjektivet, men tyvärr så tycker jag ibland att bilderna blir liiite för "tråkiga", jag är rädd att jag ångrar att jag tog med "bara det" objektivet när jag kommer hem och laddar upp bilderna...... jag tror att det lutar åt 16-35:an och 135....

Tror ni att jag klarar mig med 16-35 även när det är lite sämre ljusförhållanden....?
 

Theryd

Aktiv medlem
Om det bara handlar om 24-105 eller inte. Ta med det också...
Lägg det på hotellrummet om du inte skall ha det för tillfället.
Nix, jag vill inte släpa "båda" uppsättningarna med mig :) Det handlar om 24-105 (och ev. ett litet 50mm...) eller 16-35 + 135 (som jag vet levererar bättre bilder, men det blir lite mer att släpa på)

...alltså - ska man prioritera bildkvalitet eller att resa med så lite som möjligt? :)

Eller är det bara jag som tycker att både 16-35 och framförallt 135 slår 24-105 i kvalitet (och magi) med hästlängder?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Nix, jag vill inte släpa "båda" uppsättningarna med mig :) Det handlar om 24-105 (och ev. ett litet 50mm...) eller 16-35 + 135 (som jag vet levererar bättre bilder, men det blir lite mer att släpa på)

...alltså - ska man prioritera bildkvalitet eller att resa med så lite som möjligt? :)

Eller är det bara jag som tycker att både 16-35 och framförallt 135 slår 24-105 i kvalitet (och magi) med hästlängder?
Svårt att svara på, det handlar om vad du tycker är viktigt. Jag skulle satsa på bra bilder före vikt, sedan kan man lämna någon lins hemma. Tycker man vikt är jobbigt är en stor systemkamera kanske inte optimalt?

Ulf
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nix, jag vill inte släpa "båda" uppsättningarna med mig :) Det handlar om 24-105 (och ev. ett litet 50mm...) eller 16-35 + 135 (som jag vet levererar bättre bilder, men det blir lite mer att släpa på)

...alltså - ska man prioritera bildkvalitet eller att resa med så lite som möjligt? :)

Eller är det bara jag som tycker att både 16-35 och framförallt 135 slår 24-105 i kvalitet (och magi) med hästlängder?
Jag hade tagit alla 3. Men måste jag välja... 16-35 + 135
Såvitt jag förstått så är Canons 135/2 i samma klassrum som 200/2 och de har få klasskamrater, kanske 400/2,8 o 85/1,2.
Sen finns ju Zeiss Otus...
 

SlashHh

Aktiv medlem
Jag åkte till thailand med min Canon 24-105 och kan säga att jag inte ångrar mig en sekund, Bäst allaround objektivet. 24mm är helt ok vidvinkel, räcker det inte så får man väl ta en panorama! 105mm är helt ok tele tycker jag. f4 stör mig inte heller, f2.8 hade väl värt bättre men då hade den säkert blivit mycket tyngre och större överhuvud taget. hade mitt 24-105 med en 5d mark 3.

Åkte till thailand igen fast med en fujifilm X-T1 och ett 18-55 f2.8-4 och det var en oslagbar kombenation, Vikt, storlek och filerna från x-t1 är suveräna! kan säga att 5d mark 3 kanske är bättre på höga iso,(knappt märkbart enligt mig) dynamiskt omfång och AI Servo på 5d3 är väl bättre.
Mvh Adam
 

bjoli

Aktiv medlem
Även om foto kanske är största intresset så glöm inte att ha semester. En lätt och okomplicerad kombo (läs kamera med ett objektiv, alltså slippa byta mitt i den guidade turen eller hur det nu kan vara) är guld värt.
 

runohm

Aktiv medlem
Så lätt och smidigt som möjligt är mitt tips, såvida inte huvudsyftet med resan är en fotoresa.
24-105/4 är en i mitt tycke suverän allround glugg och den räcker sannolikt utmärkt.
Lycka till:)
 

Theryd

Aktiv medlem
Syftet är inte en fotoresa, men jag vill gärna komma hem med bra bilder... ibland kan jag uppleva att bilderna blir lite oskarpa och "platta" med 24-105...och lite tråkiga rent ut sagt :) men absolut, man vill ju åka med så smidig utrustning som möjligt....
Jag har räknat med att bära lite fotoutrustning (en systemkamera + objektiv, en kompakt är inget alternativ denna gång), och det är alltid intressant att diskutera alternativen....

eller ska jag kanske ta med 35 1.4 + 85 2.8?

Så lätt och smidigt som möjligt är mitt tips, såvida inte huvudsyftet med resan är en fotoresa.
24-105/4 är en i mitt tycke suverän allround glugg och den räcker sannolikt utmärkt.
Lycka till:)
 

runohm

Aktiv medlem
Självklart ska man diskutera alternativen, men förstår inte riktigt din kritik till 24-105/4. Har den själv till min 5dmkiii och upplever den ge väldigt fina och skarpa bilder och klarar mig alldeles utmärkt med den till de allra flesta "normala" fotositiationer. Sen är jag sådan som person att det måste vara smidigt att ha med sig utrustningen annars är risken att den inte följer med om det inte är något särskilt jag är ute efter förstås.
 

gorred

Aktiv medlem
Frågan är hur "dåliga" bilderna blir med 24-105. Det är ju ändå ett L-objektiv. Själv har jag i sådana här lägen rest med 24-105 och 70-200/4 IS, kompletterat med ett (eftersom jag hade en 7D) 17-55/2,8. Mycket nöjd med mina bilder.

24-105 har en väldig bredd, kompletterat med ett 50mm objektiv täcker du upp mycket av fotosituationerna.
 
ANNONS