Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom export tappar skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
När jag exporterar bilder från LR upplever jag att resultatet blir sämre än när jag tittar på bilderna i Lightroom, kan det bero på någon inställning ? Eller är det normalt att det blir sämre vid export ?
 

Jewster

Aktiv medlem
Det beror på hur du exporterar. Om du gjort en viss uppskärpning, eller nöjer dig med den förinställda, och exporterar ut i originalstorlek tycker jag inte det borde skilja när du granskar dem bägge i samma utsnitt.

Däremot om du vid utskrift exporterar i något annat format så bör du slutskärpa för just det formatet och den slutprodukten (tryck/webb etc). I exportverktyget kan du då ändra skärpeinställningarna.
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Det beror på hur du exporterar. Om du gjort en viss uppskärpning, eller nöjer dig med den förinställda, och exporterar ut i originalstorlek tycker jag inte det borde skilja när du granskar dem bägge i samma utsnitt.

Däremot om du vid utskrift exporterar i något annat format så bör du slutskärpa för just det formatet och den slutprodukten (tryck/webb etc). I exportverktyget kan du då ändra skärpeinställningarna.
jag har inte gjort någon uppskärpning utan jag har nöjt mig med den förinställda. Jag exporterar alltid i JPG.
Behöver jag skärpa bilderna då ? Jag är inte så bra på LR , hur gör man för att skärpa bilderna ?
 
jag har inte gjort någon uppskärpning utan jag har nöjt mig med den förinställda. Jag exporterar alltid i JPG.
Behöver jag skärpa bilderna då ? Jag är inte så bra på LR , hur gör man för att skärpa bilderna ?
Lightroom lägger inte på någon oskärpa vid export så frågan är vad det är du gör för jämförelse när du kommer fram till att exporterade bilder är mindre skarpa.
 

Jewster

Aktiv medlem
Det är när jag krymper bilden vid export som den blir oskarpare, men det kanske är normalt ?
Det var lite det jag menade i mitt första svar. Om du ändrar storleken på exporten kan du behöva skärpa om bilden. Det gör du i export-fönstret när du exporterar. Där kan du ju välja en massa olika exportegenskaper, tex vart den exporterade bilden ska hamna, vad den ska heta, om EXIF-data ska vara med, och även om den ska efterskärpas.
Sitter inte vid LR nu men tror man kan klicka i "skärpning för webb", "skärpning för tryck" och liknande. Sen kan man välja vilken styrka på skärpningen man vill ha. Prova dig fram.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Photoshop

Har du Photoshop så rekommenderar jag att du ändra storleken vid export från Lightroom och sedan öppna den och lagga till skärpan i Photoshop.

Det första jag lärde mig, när det gäller skärpan, var att du ska alltid lägga till skärpan efter att du ha bestämt och ändrat storleken. Man ska alltså aldrig lägga till skärpan och sedan ändra storleken.

Att Lightroom låter dig tjustera detail/skärpan innan export och storleksförändring har jag alltid tyckt var konstigt! Därför gör jag som jag beskrev ovan.

Att bocka för "Skärpa för skärm" (eller vad det nu stå för ngt) i Lightsooms exportfönster och sedan väljer en skärpanivå av tre möjliga utan att se eller kunna påverka resultatet känns märkligt!
 

erro.se

Aktiv medlem
LR's olika skärpealternativ är förmodligen tillräckligt bra (och enkla att använda) för de flesta vanliga användare, inklusive mig själv. Det är ju dessutom enkelt att exportera samma bild flera gånger med olika inställningar för att se vad skillnaden blir. Och om man har Photoshop eller motsvarande så är det ju lika enkelt att testa med det. Och sen kan man bestämma sig för vad som är en lämplig lösning för en själv, baserat på kunskap, ambition, tid, vilja m.m.
 

alfin

Aktiv medlem
Det första jag lärde mig, när det gäller skärpan, var att du ska alltid lägga till skärpan efter att du ha bestämt och ändrat storleken. Man ska alltså aldrig lägga till skärpan och sedan ändra storleken.

Att Lightroom låter dig tjustera detail/skärpan innan export och storleksförändring har jag alltid tyckt var konstigt! Därför gör jag som jag beskrev ovan.

Att bocka för "Skärpa för skärm" (eller vad det nu stå för ngt) i Lightsooms exportfönster och sedan väljer en skärpanivå av tre möjliga utan att se eller kunna påverka resultatet känns märkligt!
Det är inget märkligt alls. LR lägger på skärpan som sista steg baserat på storleken du exporterar och den upplösning på bilden du valt vid exporten. Din omväg via PS fyller i det här fallet ingen funktion, såvida du inte lägger på mer skärpa än vad LR gör automatiskt.
 
Har du Photoshop så rekommenderar jag att du ändra storleken vid export från Lightroom och sedan öppna den och lagga till skärpan i Photoshop.

Det första jag lärde mig, när det gäller skärpan, var att du ska alltid lägga till skärpan efter att du ha bestämt och ändrat storleken. Man ska alltså aldrig lägga till skärpan och sedan ändra storleken.

Att Lightroom låter dig tjustera detail/skärpan innan export och storleksförändring har jag alltid tyckt var konstigt! Därför gör jag som jag beskrev ovan.

Att bocka för "Skärpa för skärm" (eller vad det nu stå för ngt) i Lightsooms exportfönster och sedan väljer en skärpanivå av tre möjliga utan att se eller kunna påverka resultatet känns märkligt!
Att man gör en huvudskärpning i Lightroom är inte det minsta konstigt om man arbetar med RAW-bilder. Det är en given del i arbetsflödet eftersom bilderna måste skärpas.

När man sedan ska exportera bilderna för den användning som avses lägger man på efterskärpan.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kan du lägga upp några skärmdumpar som illustrerar den skärpeförlust du upplever?

Som nämnts har det förekommit buggar i LR som kan ställa till det.

Att du inte kunnat uppgradera från 5.3 låter konstigt. Vad får du för felmeddelande?
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Det var lite det jag menade i mitt första svar. Om du ändrar storleken på exporten kan du behöva skärpa om bilden. Det gör du i export-fönstret när du exporterar. Där kan du ju välja en massa olika exportegenskaper, tex vart den exporterade bilden ska hamna, vad den ska heta, om EXIF-data ska vara med, och även om den ska efterskärpas.
Sitter inte vid LR nu men tror man kan klicka i "skärpning för webb", "skärpning för tryck" och liknande. Sen kan man välja vilken styrka på skärpningen man vill ha. Prova dig fram.
När jag exporterar bilden väljer jag skärpa mot skärm och mängd standard.
Tycker detta uppstod efter att jag installerade Photo Mechanic, innan upplevde jag inte någon större skillnad.
Kan detta ha något samband ? Jag vet att jag gjorde några inställningar i LR och PM enligt en video jag hittade på nätet.
 
När jag exporterar bilden väljer jag skärpa mot skärm och mängd standard.
Tycker detta uppstod efter att jag installerade Photo Mechanic, innan upplevde jag inte någon större skillnad.
Kan detta ha något samband ? Jag vet att jag gjorde några inställningar i LR och PM enligt en video jag hittade på nätet.
En installation av Photo Mechanic påverkar inte Lightroom. Gissar att du gjort metadatainställningar i Photo Mechanic och de påverkar inte heller.

Jag tror du jämför äpplen och päron helt enkelt. För att överhuvudtaget jämföra två bilders skärpa med varandra måste de ha samma pixeldimensioner. Annars blir jämförelsen meningslös.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Nu är inte LR min grej,men har du liknande inställning som Photoshop och Camera Raw att bilden kan visas med uppskärpning eller inte, denna uppskärpning medföljer inte bilden utan ses bara i Camera Raw
 
ANNONS