Annons

Första bröllopet avklarat - vad sägs om resultatet?

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
I våras kom frågan av en nära vän. Det direkta svaret var nej, men flickvän och brudgum övertalade mig! Jag hade länge tänkt bröllopsfotografering som något stort och ärofyllt som jag aldrig skulle våga ge mig in på. Men till slut tackade jag ja!

Efter mycket läsande på forumet och en testfotografering med brudparet var det nu dags för bröllopsdagen!

Dagen gick som på ett snöre och när jag la mig i min säng den kvällen somnade jag på ett par sekunder! Efter ett gäng nervösa timmar i Lightroom kunde jag tillslut pusta ut och konstatera att det gick ju inte helt åt skogen iaf ;)

Så till bilderna: http://filipsfoto.se

Vad tycker ni? Detta är förhoppningsvis inte det sista bröllopet jag fotar så jag är tacksam för alla tankar som finns där ute!
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Bra!

Bröllopsbilder är definitivt inte min genre, så jag kan inte ge dig råd. Jag kan bara säga att jag gillar dina bilder. Bra bildidéer och fin teknik! Totalgillar det jag ser! :)
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Riktigt snygga bilder!
Men de 2 bilderna när dom går på vägen så ser man ett tak till höger som är totalt utfrätt, det störde iaf mig mycket.


På min ipad gick det snabbt att ladda.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag sitter med mobilt bredband i skuggan av en höjd och har bara 2 Mbit/s ner och 1 Mbit/s upp trots en riktantenn. Men det förändrar inte min uppfattning; det är alltför tunga bilder och jag avbryter därför nedladdningen. Jag tvivlar inte på den tekniska kvalitén på bilderna, det är andra kvalitéer jag vill se när jag kollar på den här sortens bilder. Länka därför till bilder som kan laddas ner snabbt. Tar det lång tid är många, liksom jag, inte intresserade att vänta.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Tycker att du har lyckats bra förutom att du behöver bearbeta de sista bilderna efter tårtskärandet, speciellt de mörka utgångsbilderna. De är lite för varma. Även om det är sant att verkligheten ser ut så, så upplever inte ögat det riktigt så varmt. Utgångsbilderna har en hel del färgbrus och banding också. Ser allmänt lite variation i färgbalans och exponering i inomhusbilderna i övrigt.

Jag tycker att du har fått till en ljus och trevlig känsla i många utav bilderna. Du har haft kontroll på det skarpa ljuset , inga svarta skuggor samt låtit bilden bränna ut precis lagom. Det finns en hel del bilder som jag inspireras av. Som 3:e bilden, jag gillar att han äter macka och att fingrarna trycker upp läppen något.
 

reboot81

Aktiv medlem
Som andra skrivit, du har en hemsida med 194 filer på totalt 48MB. För mycket. Det är inte bilder för print du har på en hemsida, dra ner JPG-kvaliten något.

Bildmässigt är det jättefina bilder. En fin story från början till slut. Fina miljöer. Leenden. Blir faktiskt lite rörd.

Men, vill du verkligen lägga upp alla de bilderna på en portfolio? Välj ut en tredjedel, de bästa. Bilder som har högt värde för de som var med är inte lika gångbara för allmänheten.

Hade gärna sett ett par närbilder under akten. Det utfrätta ladugårdstaket på två bilder var trist.

Summa summarum: fortsätt fota (bröllop)! Det här gör du bra.
 

Falo01

Medlem
Bra

Tittade igenom, tycker du lyckats väl med ditt uppdrag.
Skriver under på det där taket, samt antalet bilder.

"Det som är intressant för brudpar är inte alltid rätt för allmän uppvisning".

Men trevliga vinklar, och du har fångat många stunder rätt - MEN vem är proffs efter första gången, oavsett vad?
Så jag tycker du ska vara nöjd & glad !!
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Fantastiska bilder, önskar att jag själv kunde ta bilder i samma klass.

En vän till mej har frågat om jag kan fota deras bröllop men jag har avböjt.
Du kanske kan ta det verkar som om du bor i närheten.
Det gäller Frölunda Kyrka 26 sept 2015
Hör av dej till mej isf så kan jag förmedla kontakten.

Vad har du för kamera och vad har du för objektiv.
Dels för bröllopet och dels i övrigt.

(Hade inga problem att kolla igenom alla dina bilder men jag sitter på 100/100 bredband)
 

slaskpelle

Aktiv medlem
tycker bilderna är superfina, bra jobbat! :)

Dock blir som redan sagts bilderna helt plötsligt jättevarma i färgtemperaturen efter tårtskärningen.

En annan punkt du stött på patrull på är att du kör bländarprioritet med auto-iso på när det börjar bli mörkt. Det går inte med 5d2 eftersom den alltid försöker hålla samma slutartid som brännvidden på objektivet. Altså ca 1/50 när du fotar med 50mm. Det blir alldeles för långsamt och du får suddiga bilder. Du kan fortsätta använda bländarprioritet men ställ ison manuellt så du får minst 2x brännvidden istället.

Sen är bilderna något för tunga för webben. De ligger på runt 250kb och du kan lugnt sänka exportkvaliten i lightroom så de blir runt 100kb utan att det syns speciellt mycket.
 

mysk

Aktiv medlem
RIktigt superbra bilder fram till den suddiga tårbilden.
Vad hænde sedan. Blev det ISO prioritering? Ska inte leka besservisser hær. De ljusa bilderna ær helt råa. Och ræknar med att du sætter de mørkare bilderna med!

Ska følja din utveckling med spænning!

Får man fråga vad du kør før gluggar?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Bra bilder, men som andra skriver alldeles för stora för att visa på en websida. Folk hinner välja en annan fotograf innan de laddats klart. Kan förstå att du vill visa bilder i så bra kvalitet som möjligt, men det är viktigare att folk tittar på dem och får upp ett intresse. En lösning är att ha lågupplösta bilder som när man klickar på dem öppnar en bild i högre kvalitet. Har betraktaren valt att ladda hem en bild vet vi redan att han är intresserad, och då har han troligtvis bättre tålamod.
 
ANNONS