Annons

söker tips på vid optik med manuel bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Som rubriken lyder. Jag söker tips på olika objektiv med manuell bländarring och med canon fattning.

Mellan 15-30mm, det behöver inte vara särskilt ljusstarkt. Får gärna vara äldre. Vad finns det för tillverkare och vad finns det för objektiv?

Linserna bör även passa på en APC-C kamera (7D)

Zeiss Distagon känner jag till så det är andra linser som jag undrar över.

Tack på förhand
 

Astacus

Aktiv medlem
Om du är beredd att hantera även fokuseringen manuellt så kan jag rekommendera äldre Nikon-optik med en converter till Canon EF-fattning. Sådana finns med med "AF-confirm", d.v.s. den gröna pricken i sökaren lyser när fokus är rätt inställd. Fördelen med Nikon-Canon-konvertrarna är att det inte finns något glaselement i dem så bildkvaliteten blir mycket bra.
För att hitta äldre Nikonoptik, kolla LP-foto, de har snart auktion igen och man brukar kunna få sådan mycket billigt där. Jag har själv använt massor av Nikon-optik till mina Canonhus genom åren.
 

aksello

Aktiv medlem
Ska kolla in M42 på tradera, samyangs 16mm och voigtländer.

Angående bländarringen är det just en manuel jag är ute efter, alltså att den inte går att kontrollera frpn kameran.

Om jag ska leta efter en bra bagagnad nikonlins och sen köpa adapter. Har ni ett förslag på några linser?

Gärna ett par med ca brännvidder 15, 20, 24, 35mm?
Jag söker alltså efter modeller.
Tacksam för svar.
 

eskil23

Aktiv medlem
Gärna ett par med ca brännvidder 15, 20, 24, 35mm?
Jag söker alltså efter modeller.
Tacksam för svar.
Nikon 15mm f/5.6 Ai
Nikon 20mm f/2,8 Ai-s
Nikon 20mm f/3,5 Ai-s
Nikon 20mm f/4 Ai-s
Nikon 24mm f/2,0 Ai-s
Nikon 24mm f/2,8 Ai-s
Nikon 28mm f/2,0 Ai
Nikon 28mm f/2,8 Ai-s
Nikon 35mm f/1,4 Ai-s
Nikon 35mm f/2,0 Ai-s
Nikon 50mm f/1,2 Ai-s
 

oyegie

Aktiv medlem
Ska kolla in M42 på tradera, samyangs 16mm och voigtländer.

Angående bländarringen är det just en manuel jag är ute efter, alltså att den inte går att kontrollera frpn kameran.

Om jag ska leta efter en bra bagagnad nikonlins och sen köpa adapter. Har ni ett förslag på några linser?

Gärna ett par med ca brännvidder 15, 20, 24, 35mm?
Jag söker alltså efter modeller.
Tacksam för svar.
Bländarringar brukar normalt sett alltid vara manuella,vissa har även ett A-läge för att styra från huset.
De flesta gamla nikkorgluggar med fast brännvidd brukar vara bra,du får googla lite omdömen osv.
 
ANNONS