Annons

1DIV vs 7DII för Hockey

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Är ju ungefär samma pris på ny 7DII som beg. 1DIV.

Så, som ren Hockeykamera, vilken skulle ni välja och varför?

AF på 7DII blir lite av en gissning, men troligtvis lik 1DX och att den täcker större del av bildytan än 1DIV.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det går väl inte att svara på förrän kamerorna testats i "fält"?

Håller AF vad den lovar?

Hur är brusbilden på höga ISO?
 

afe

Aktiv medlem
Jag skulle välja 1D i och med att den har kraftigare batterier och inbyggt vertikalgrepp. Den något längre "räckvidden" man får med 7D vet jag inte om det är nödvändigt för just hockey. Gissningsvis är de tämligen likvärdiga på höga ISO - 1D har större sensor, men 7D II har sensor av nyare generation, så jag tror det jämnar ut sig.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En egenskap som 7DII har som möjligen kan ha stor betydelse är möjligheten att, som jag förstår det, synkronisera så att bilden tas just när spänningen, och därmed ljusintensiteten, hos belysningen är som max, detta skulle potentiellt göra det möjligt för kameran att använda lägre ISO än äldre kameror som skulle potentiellt kunna innebära att den får ett övertag vid inomhussport - men hur bra det funkar i praktiken återstår att se från tester. Som allmän sportkamera i dåligt ljus lär emellertid 1DIV ha ett övertag då det inte tycks vara en 100% ny sensor i 7DII, utan en förfining av den i 70D och då kompenseras inte för skillnaden i sensorn mot 1DIV.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag lutar nog också mot 1DIV, men som Anders säger är det svårt att veta innan tester kommit på 7DII och AF samt brusbild.

Kan tillägga att jag har en 6D idag som är riktigt bra på många sätt. Men 4b/s är klart begränsande samt bara mittpunkten på AF som jag tycker är snabb nog.
 
ANNONS