Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja foto av privat anläggning för kommersiellt bruk

Produkter
(logga in för att koppla)

Myregrund

Aktiv medlem
Hej
Jag fick förfrågan av en reklambyrå att köpa och använda ett foto som jag tagit för något år sedan.
På fotot finns avbildat en anläggning som drivs i kommersiellt syfte. Platsen är mycket frekvent fotograferad av turister som besöker orten. Efter att jag tagit fotot frågade jag anläggningens marknadschef om de var intresserade av att köpa bilden av mig. Förvisso gillade de bilden men hade inte ekonomi för det för tillfället.
Men hon var mycket tydlig med att jag inte fick sälja bilden till någon för att användas i kommersiellt syfte utan deras medgivande.
Bilden togs inte på uppdrag av någon.
Kan jag förbjudas att sälja bilden på det här sättet?
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Logotyper och upphovsrättsligt skyddade byggnader e dyl kan också vara problem. Inte för att sälja men för köparen att använda. Bildbyråer brukar därför inte acceptera dylika bilder för att användas kommersiellt.

Nyligen har bildbyråerna begränsat denna typ av motiv för att inte stöta sig med ägarna/användarna. Lagen är inte allt.

Jag skulle nog tagit risken ändå, hon har som sagt fel. Du riskerar lite strul men juridiskt bör det inte vara något problem.

Största risken, om det ens är någon, löper den som använder bilden, inte du.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Detta är en intressant fråga som har en parallell i form av geologiska formationer på Englands sydkust. Det finns en markägare som har fått upp dessa naturfenomen på världsarvslistan.

20140630-127.jpg

Det knepiga i samanhanget, och som liknar trådskaparens, är att markägaren satt upp skyltar i området som förbjuder fotografering för publicering (eller förbud att publicera bilderna). Det låter osannolikt att det skulle vara möjligt att förbjuda publicering av egentagna bilder av ett världsarv.
 

iSolen.se

Guest
Detta är en intressant fråga som har en parallell i form av geologiska formationer på Englands sydkust. Det finns en markägare som har fått upp dessa naturfenomen på världsarvslistan.

Visa bilaga 136426

Det knepiga i samanhanget, och som liknar trådskaparens, är att markägaren satt upp skyltar i området som förbjuder fotografering för publicering (eller förbud att publicera bilderna). Det låter osannolikt att det skulle vara möjligt att förbjuda publicering av egentagna bilder av ett världsarv.
Förbjuda fotografering kan han göra men knappast publicering.
 
ANNONS