Annons

Paint Shop Pro X7 - extremt kort testperiod...

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag håller så smått på att utvärdera lite olika programvaror för att hitta någon som verkligen känns rätt att jobba i. Hellre ett mindre avancerat program som är sporrande, kul och logiskt att hantera sina bilder i än ett väldigt avancerat dito som är frustrerande att använda - det är vad jag letar efter. Kandidaterna som ska testas är Lightroom, Capture One Pro, ACDSee Pro, Zoner och Paint Shop Pro.

Det sistnämnda programmet...Paint Shop Pro X7...laddade jag ner igår för att prova. Tror testperioden ska omfatta 30 dagar, men när jag nyss försökte starta upp programmet så går det inte. I stället får jag upp information om att provtiden har gått ut (0 dagar kvar) och att jag måste köpa det för fortsatt användande. Jag har ju bara haft PSP X7 installerat som test i ett dygn..hur i hela friden kunde det bli så här?
 

forstheim

Aktiv medlem
Nej, inte vad jag kan minnas. Helt säkert är i alla fall att jag inte har haft version X7 installerad tidigare, så det kan inte vara där felet ligger. Det hade varit intressant att få utvärdera programmet lite mer ingående för jag tyckte det verkade vara ganska trevligt att jobba i måste jag säga. Åtminstone var upplevelsen så av de funktioner jag nu hann med att utvärdera. Ska se om jag kan ladda ner trial-versionen igen för en ny testperiod..

Tack för inputen!
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag verkar inte behöva ladda ner trial-versionen på nytt för nu när jag för första gången idag provade att starta PSP X7 så fungerade det! Vet inte varför programmet inte gick att starta upp igår och visade att jag inte hade några testdagar kvar, men nu ser det i alla fall ut att fungera igen!
 

forstheim

Aktiv medlem
Ja, berätta gärna. Jag har läst att det skall vara långsamt...
Just nu bekantar jag mig med PSP X7 på min gamla laptop som är en 2.0 GHz Athlon med endast 3 GB minne. Så jag vill egentligen inte bedöma programmets snabbhet med dem förutsättningarna känner jag. I nästa vecka anländer förhoppningsvis min nybeställda stationära dator (i7 4790K 4 GHz, 32 GB minne samt SSD + SSHD), så då kan jag få lite bättre uppfattning om hur smidigt det ur hastighetssynpunkt är att jobba med.

För tillfället testar jag mest hur logiskt programmet känns att använda, bekantar mig med olika verktyg etc. Det jag kan säga är att programmet verkar "lagga" lite..alltså drar jag i en spak så sker inte effekten direkt i realtid utan effekten kommer först typ sekunden efter. Det gillar jag inte alls, men det är kanske en sak som löser sig med en snabbare dator!?
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Hej, jag kan åtminstone informera om att RAW konverteraren inte är mycket att ha och det erkänner Corel också, tanken är att man skall börja i Aftershot PRo som liknar Lightroom, för min del jobbar jag med LR4 och redigerar sen vid behov i PSP6
 

forstheim

Aktiv medlem
Hej, jag kan åtminstone informera om att RAW konverteraren inte är mycket att ha och det erkänner Corel också, tanken är att man skall börja i Aftershot PRo som liknar Lightroom, för min del jobbar jag med LR4 och redigerar sen vid behov i PSP6
Ja, det är vad jag också har läst. För egen del skulle jag fortsätta använda Canons DPP i så fall.

Utan att ha testat Capture One Pro så är det nog faktiskt det programmet jag ser mest fram emot att få testa. RAW-konverteringen där påstås ju vara den bästa. Även editeringsdelen verkar rätt trevlig i det programmet, tycker jag. Managing-delen däremot är väl inte lika bra som i Lightroom verkar det som, men kanske ändå fullt tillräcklig!? En ide är att annars köra raw-konvertering och editering i Capture One Pro och sedan använda tex ACDSee för katalogisering! Fast till att börja med ska Paint Shop Pro utvärderas här.. ;-)
 

forstheim

Aktiv medlem
Berätta gärna vad du tycker när du bekantat dej med programmet.
Än så länge måste jag säga att PaintShop Pro är en mycket positiv bekantskap!

Jag har förvisso bara bekantat mig med själva editeringsdelen i programmet och inte alls med management- eller adjustdelen. Jag har heller inte grävt jättedjupt i editeringsdelen, men i alla fall testat på verktyg för att räta upp en bild, beskära, förstärka eller tona ner enskilda färger, sätta svart och vitpunkt, justera ljusstyrka och kontrast, ändra vitbalans och lyfta skuggor, mättnad och "vibrancy", använda oskarp mask, ändra bildstorlek och lägga på en enkel ram.

Negativa saker så här långt är väl att jag inte riktigt har blivit vän med vitbalansverktyget i PSP ännu. Detta för att färgerna där inte blir samma som jag batchade ut från råkonverteraren Canon DPP. Om RAW-filen vid batchningen från DPP har "Daylight 5200K" som vitbalansering, så kommer samma bild vid öppnandet i PSP se identisk ut. Men så fort jag öppnar upp verktyget "White Balance" i PSP så får bilden en helt annan ton. Default-inställningarna ger en klart kallare ton än den batchade bilden och väljer jag "Daylight 5200K" i PSP så lägger PSP till rätt mycket rött. Jag brukar oftast i och för sig inte ändra vitbalansen, men om det skulle behövas så känns det bäst att göra det i Canon DPP och sedan inte röra vitabalanseringsverktyget i PaintShop Pro, tycker jag. Jag saknar även en pipett att vitbalansera med i PSP:s vitbalanseringsverktyg.

Förutom ovanstående så tycker jag editeringsdelen i PSP är mycket tilltalande. Känns kul och inspirerande att jobba med bilderna där och slutresultatet blir oftast riktigt bra. Jag upplever att det är ganska lätt att få till ett bra slutresultat i PaintShop Pro X7 faktiskt.

Personligen tycker jag programmet känns logiskt att använda och med min nya dator (Intel Core i7 4690K 4 GHz, SSD+SSHD-disk, 32 GB minne) så upplever jag inte någon direkt seghet heller förutom att justeringar inte alltid sker i realtid utan i stället kanske någon tiondel efter reglageändringen. Det är inte det mest optimala, men faktiskt inte heller något jag stör mig på. I Lightroom fungerar det här bättre (som det ska) har jag märkt.

Jag har även Lightroom 5.2 installerat i min dator och har förstås passat på att ta mig en liten titt på det också. Hur mycket jag än vill att det ska vara programmet för mig så känns det inte rätt. Antagligen för att arbetssättet skiljer sig en hel del mot vad jag är van vid från att ha använt mig av Photoshop i alla år. Jag föredrar dessutom att jobba med enstaka bilder åt gången i stället för att göra justeringar på flera bilder samtidigt.

Så för min del lutar det väldigt mycket åt att kombinera Canon DPP med Corel PaintShop Pro X7 Ultimate..även om jag inte riktigt har gett upp hoppet om Lightroom ännu. Capture One Pro 8 har jag också varit inne på att använda, men efter att ha misslyckats att få igång den 60-dagars testversionen två gånger så tror jag att jag skippar det programmet faktiskt. Det är dessutom relativt dyrt (ca 2800:), vilket kan jämföras med PaintShop Pro X7 Ultimate som ligger på ca 800 kr samt Lightroom 5.2 som jag alltså redan har på skiva.

Ni som är nyfikna på PaintShop Pro borde alltså själva ladda ner, installera och testa det. Det är i alla fall min rekommendation.. :)
 

alfin

Aktiv medlem
Capture One Pro 8 har jag också varit inne på att använda, men efter att ha misslyckats att få igång den 60-dagars testversionen två gånger så tror jag att jag skippar det programmet faktiskt.
Kom igen nu. Hur svårt kan det vara att installera ett professionellt program? Stäng av de där gratisvirusbrandväggsbarnprogrammen och annat skit du förstört din nya dator med. Paint Shop mäter sig knappast med Adobe eller Phase One. Vågar jag lova...
 

SanneJ

Aktiv medlem
Kom igen nu. Hur svårt kan det vara att installera ett professionellt program? Stäng av de där gratisvirusbrandväggsbarnprogrammen och annat skit du förstört din nya dator med. Paint Shop mäter sig knappast med Adobe eller Phase One. Vågar jag lova...
Haha, jag tror du träffade mitt i prick där..
 

wangblad

Aktiv medlem
Jag har kört Photoshop i tio år och visst är det ett fantastiskt program. Men totalt sett är PaintShop Pro bättre valuta för pengarna. Jag håller ofta på med avancerade fotomontage och PSP klarar allt som behövs.
www.fotokonst.net
Beträffande testperioden har det fungerat utmärkt i trettio dagar med version X6 och nu tuffar X7 på fint. Testa att ladda ner igen det funkade för mej det räcker att uppge en annan mailadress än den första.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Är det därför som vi som köper program får betala så mycket, eller åtminstone för mycket i förhållande till vad det skulle kosta om alla användare betalade?
 

forstheim

Aktiv medlem
Kom igen nu. Hur svårt kan det vara att installera ett professionellt program? Stäng av de där gratisvirusbrandväggsbarnprogrammen och annat skit du förstört din nya dator med. Paint Shop mäter sig knappast med Adobe eller Phase One. Vågar jag lova...
Svårt och svårt är det väl inte, men det fungerade helt enkelt inte att installera och starta upp Captrure One. Om det berodde på brandväggen, antivirusprogrammet eller något annat vet jag inte. Nu har jag gjort en systemåterställning av datorn och den fungerar hur fint som helst. Både Lightroom och PaintShop Pro rullar på finfint. Så nä, datorn är inte förstörd.. ;-)

Nu är jag ingen expert på Lightroom, men det jag kan konstatera av dem 5-6 bilder jag har redigerat i både LR och PSP är att PaintShop Pro ger mig ett klarare och skarpare slutresulat än Lightroom. Jag vet inte helt och fullt hur PSP står sig mot Lightroom, men det ser i alla fall ut att fylla mina behov mer än väl - å det är väl det viktigaste.. ;-)
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag har kört Photoshop i tio år och visst är det ett fantastiskt program. Men totalt sett är PaintShop Pro bättre valuta för pengarna. Jag håller ofta på med avancerade fotomontage och PSP klarar allt som behövs.
www.fotokonst.net
Beträffande testperioden har det fungerat utmärkt i trettio dagar med version X6 och nu tuffar X7 på fint. Testa att ladda ner igen det funkade för mej det räcker att uppge en annan mailadress än den första.
Kul att höra att PSP enligt din erfarenhet är ett kompetent program. Åtminstone editeringsmässigt. Men hur upplever du att management-delen är? Katalogiserar du dina bilder med hjälp av Paint Shop Pro?

Ska tillägga det också att jag inte har haft några som helst problem att installera Paint Shop Pro, utan det är Capture One Pro som har strulat. Kan ha varit brandväggen eller antivirusprogrammet som ställde till det...eller kanske troligare...det .NET Framework som jag först tvingades ladda ner innan nedladdningen av Capture One kunde starta. Framework tog närmare 1,5 timme att ladda ner, vilket gör att jag nu med en systemåterställd dator drar mig från att göra om proceduren med att ladda ner Capture One. När dessutom PaintShop Pro fungerar så väl och ger ett riktigt bra slutresultat så är inte behovet av att ladda ner C1 Pro lika stort som jag kände tidigare.. :)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Mest för pengarna

Kul att höra att PSP enligt din erfarenhet är ett kompetent program. Åtminstone editeringsmässigt. Men hur upplever du att management-delen är? Katalogiserar du dina bilder med hjälp av Paint Shop Pro?

Ska tillägga det också att jag inte har haft några som helst problem att installera Paint Shop Pro, utan det är Capture One Pro som har strulat. Kan ha varit brandväggen eller antivirusprogrammet som ställde till det...eller kanske troligare...det .NET Framework som jag först tvingades ladda ner innan nedladdningen av Capture One kunde starta. Framework tog närmare 1,5 timme att ladda ner, vilket gör att jag nu med en systemåterställd dator drar mig från att göra om proceduren med att ladda ner Capture One. När dessutom PaintShop Pro fungerar så väl och ger ett riktigt bra slutresultat så är inte behovet av att ladda ner C1 Pro lika stort som jag kände tidigare.. :)
Så det finns andra som upptäckt att PSP är alldeles utmärkt! Jag har erfarenhet av Photoshop och för min del är PSP mer än tillräckligt bra. Det enda som saknas är väl status.
 

wangblad

Aktiv medlem
Jag använder Paintshop Pro enbart till redigering och det funkar minst lika bra som photoshop. Jag hade läst att det betraktades som långsamt men tycker det är helt OK. Jag har stängt av den automatiska sparfunktionen som annars hoppar in och sparar vilket gjorde att man fick vänta. Nu rullar allt på bra.
Använder mej inte av katalogiserings- och sökfunktionen. Inte i något sånt program överhuvudtaget. Sortering i mappar samt windows sökfunktion funkar fint om man skriver nyckelord i filnamnen.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag använder Paintshop Pro enbart till redigering och det funkar minst lika bra som photoshop. Jag hade läst att det betraktades som långsamt men tycker det är helt OK. Jag har stängt av den automatiska sparfunktionen som annars hoppar in och sparar vilket gjorde att man fick vänta. Nu rullar allt på bra.
Använder mej inte av katalogiserings- och sökfunktionen. Inte i något sånt program överhuvudtaget. Sortering i mappar samt windows sökfunktion funkar fint om man skriver nyckelord i filnamnen.
Ahaa..så man kan stänga av den automatiska sparfunktionen. Nu är den inte speciellt störande, men är det något som kan kännas lite segt så är det just när den automatiska sparfunktionen går in och man får vänta i några sekunder. Tack för tipset!
 
ANNONS