Annons

Lagring och backup

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasmagnus

Aktiv medlem
Hej,

Skall börja använda Lightroom men har förstått att man måste ha sina bilder organiserade innan man börjar. I och med detta har jag sett över min lagring och backup lösning jag har idag, vilken jag inte heller är nöjd med.

Har de flesta foton på bärbara HDD och sedan säkerhetskopiera jag manuellt till en NAS (2x hdd med spegling) med jämna mellanrum. Och när bärbara HDD börjar bli väl full så rensar jag den och förlitar mig på NASn. Problemet med detta är att jag har bilder utspridda på flera platser och då jag sköter säkerhetskopieringen manuellt så måste jag förlita mig på att jag själv kommer ihåg att kopiera alla mappar. Och om jag organiserar om på bärbara HDD så måste jag komma ihåg att göra samma sak på NASn eller kopiera om alla filer.
Som ni hör är min lösning riktigt kass.

Jag har läst att vissa lägger allt på NASn och jobbar från denna med LR, men då kommunikationshastigheten inte är så bra så känns det bättre att ha fotona på bärbara (men här får man kanske kompromissa?). En annan nackdel är att jag inte kommer åt fotona när jag inte är på samma nätverk som NASn samt att denna måste vara påslagen. Idag är den default avslagen och slås på när jag skall säkerhetskopiera något eller hämta annan fil ifrån den. Detta borde spara på livslängen enligt min teori.

Har ni något bra förslag på hur jag kan effektivisera min fotohantering utifrån mina förutsättningar?

Tack
 

Thulin

Aktiv medlem
Jag arbetar på följande sätt, i min stationära dator.

Alla lightroom bilder organiseras efter år och datum, sen arbetar jag med keywords och samlingar inne i LR för att kunna hålla koll på alla bilder, det är ju det som är en av styrkorna med LR

Jag importerar till min arbetsdisk som är en SSD, när den börjar bli full flyttar jag dom äldsta bilderna till min mycket större snurrdisk på samma dator, OBS görs inifrån LR annars kan det bli fel.

Jag backupar min LR katalog till min NAS, bilderna backas upp till en extern HD (USB3 numera), 1st för varje år och förvaras på annan plats om det skulle hända något. Jag slänger även med en backup av LR Katalogen till dessa diskar, annars kan det ju bil svårt att återskapa redigeringarna.

När jag är på resa så kör jag LR i den bärbara, skapar en ny katalog för varje resa och exporterar sen som katalog och importerar den i min stationära så att jag har tillgång till alla bilder därifrån.

Och just det, min LR Katalog ligger på ytterligare en SSD, mest för att jag råkade ha en över, men det blir ju inte långsammare av det (-:

Detta funkar för mig iallafall, andra kör säkert på något annat sätt.

Men, jag skulle INTE låta bilderna ligga på NAS:en bara, det skulle bli för långsamt, det som kan funka är ju att ha bilderna på en USB3 extern HD och sedan backa till ytterligare nån extern disk.

//Mikael
 

erro.se

Aktiv medlem
Numera har ju LR funktionen "smart previews" som väl bl.a. är tänkt för scenarior där man har bilder på diskar som inte alltid är anslutna. Tidigare har man bara kunnat se de små previewbilderna, men jobbat med bildernas metadata. Med smart previews så ska man ju även kunna jobba med bilder i developmodulen trots att disken där bilden finns inte är tillgänglig.

Sen "måste" man förstås inte ha sina bilder "organiserade" (vad man nu menar med det) för att använda LR. Men bilder måste importeras till LR, d.v.s. LR måste göras medvetet om var bilderna finns, och det är förstås bra om man har nån sorts vettig grundstrukuir för sina bilder. Om inte annat för backuphänseende.

Jag, och många andra, låter LR fixa en datumstruktur automatiskt vid import. Jag använder X:\foto\ÅÅÅÅ\MM\DD där alltså LR skapar ÅÅÅÅ\MM\DD automatiskt baserat på bildernas datum i EXIF.

Om du redan har en massa bilder och vill börja använda LR så kan du välja att importera bilderna där de redan är lagrade (importera med "Add"-alternativet). Det funkar bra om du redan har en bra struktur. Ett annat alternativ är att importera och samtidigt kopiera bilderna till en ny datumbaserad struktur som du sen fortsätter använda automatiskt (importera med "Copy"-alternativet).
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Så här gör jag:

Jag arbetar med Lightroom på endast en dator.

Jag har alla RAW-bilder på en lokal hårddisk i datorn. Den är enbart för detta och är organiserad med ett antal huvudkataloger betecknade ÅÅÅÅ för respektive år. Under dessa ligger månadskataloger 01jan, 02feb osv. (tyvärr måste månaderna börja med siffror för att få rätt ordning i Explorer). I dessa ligger rawfilerna som är namnade ÅÅMMNN-###. Jag räknar kallt med att inte ta fler än 999 bilder på en och samma dag.

Bilder som jag exporterar i TIFF eller JPG lägger jag på en NAS för att vara åtkomliga från flera datorer. Det är ju dessa som jag visar och tittar på.

LR-katalogen ligger på en lokal SSD hårddisk i datorn

Hela härligheten gör jag back up på med hjälp av Microsoft SyncToy till en bärbar hårddisk som jag förvarar på jobbet mellan back uperna eftersom jag räknar med att det inte kommer att vara inbrott eller brand på båda ställena samtidigt. SyncToy är inställd på att kopiera alla nya filer och gamla filer som ändrats. Den gör inget med filer som jag deletat från datorn eller NAS. Detta gör att jag lätt kan kopiera tillbaka en fil som jag eventuellt har raderat från datorn av misstag (efter att jag gjort back up så klart).

SyncToy skapar ett slags kopia av det som jag gör back up av på den bärbara hårddisken. Det enda som skiljer är att jag får göra huvudkataloger för varje hårddisk som jag valt att kalla xX där X är enhetsbeteckningarna för respektive originalhårddisk. Den är alltså fullt läsbar på vilken dator som helst som jag kopplar in den på. Härförleden blev den första hårddisken för back up full men SyncToy fortsatte då att kopiera till nästa hårddisk sedan jag bytt. Väldigt smidigt eftersom jag inte behöver något speciellt program för att göra en restore om, eller snarare när, detta skulle bli nödvändigt.
 

andste

Medlem
Jag arbetar direkt från min NAS och även om den har några år på nacken och inte var vidare snabb rent teknisk sett när jag köpte den så fungerar det bra, upplever inga som helst problem med att det går långsamt att varken importera bilderna till NAS:en eller att sedan arbeta med bilderna.

Ska tillägga att jag arbetar via en stationär dator och kör inte trådlöst.

NAS:en i sig blir sedan backupad till Crashplan.
 

niklasmagnus

Aktiv medlem
Tack för alla era svar.

Tror jag vet vilken väg jag skall gå. Efter lite fundering så kommer jag troligen att lägga över samtliga foton på NASn och jobba från den per default istället för att ha foton lokalt på datorn. Men för att denna lösning skall vara 100% säker vill jag även ha ytterligare en backup. Här föreslår ni att köra i molnet med ex Crashplan. Precis som andste gör. Men verken jag eller frun känner att vi vill ladda upp fåra foton i molnet, mest för att vi litar inte på det. Jag tänkte bla på att ex Facebook äger alla bilder som ladda upp. Nu kanske det inte är så för Crashplan men det är ju inte omöjligt att en IT-jätte köper upp Crashplan och att villkoren ändras så de blir ägare av allt innehåll. (Om man leker med onda tankar). Istället är jag inne på att köpa en till NAS och ställa den ena hos min bror några mil bort.

Hittade denna artikel på PC för alla, nått år gammal, men lösningen borde vara aktuell fortfarande. I artikeln använder man protokollet Rsync för överföringen, men shit vad krångligt/svårt det blev nu. Jag har noll kolla på kodning men det kanske finns andra lösningar som inte kräver att datorn är igång???? Förslag!!!
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.435027/sa-fixade-johan-bergsaker-backup

Innan ovan är löst så kommer jag gå enklast möjliga väg, dock inte säker mot brand/inbrott. Men köra foton lokalt och använder programmet SyncToy för att automatisera backupen till NASn. Då har jag foton lagrade på två platser (egentligen 3 då NASn för Raid 1) och plockat bort den mänskliga faktorn som felorsak för backup kopieringen.

Har även börjat organisera upp foton som ligger lokalt på datorn idag. Kommer ev köra högsta nivå med år ÅÅÅÅ och sedan tillfälle/aktivitet med datum. Så ex: 2014/Bröllop Kalle och Kajsa 2014-06-01. Ev skippar jag års-mappen helt och hållet.
 

reboot81

Aktiv medlem
…Här föreslår ni att köra i molnet med ex Crashplan. Precis som andste gör. Men verken jag eller frun känner att vi vill ladda upp fåra foton i molnet, mest för att vi litar inte på det. Jag tänkte bla på att ex Facebook äger alla bilder som ladda upp. Nu kanske det inte är så för Crashplan men det är ju inte omöjligt att en IT-jätte köper upp Crashplan och att villkoren ändras så de blir ägare av allt innehåll. (Om man leker med onda tankar). Istället är jag inne på att köpa en till NAS och ställa den ena hos min bror några mil bort. …
Crashplan har inget att göra med Facebook. Lägger man upp en bild på FB ger du dem rätten att använda bilden (fritt, på FB mm). Du äger fortfarande bilden. Nåja, filerna du laddar upp på Crashplan krypteras (du kan även lösenordsskydda säkerhetskopian). Det finns risker med allt, även med Crashplan. Dock tror jag risken att de får hjärnsläpp och hävdar ägarskap på alla filer de hanterar är obefintlig. Företaget lever på folks förtroende, utan det är det värt 0 öre/cents.

Känner du till att Crashplan i gratisversionen kan säkerhetskopiera till en vän som kör Crashplan? Då kan ni bli varandras backuptjänst. Samma där, krypterade och lösenordsskyddade filer.

Att köra C:\2014/Bröllop Kalle och Kajsa 2014-06-01 när man har LR förstår jag mig inte på. C:\yyyy/mm/dd fixar LR åt dig automatiskt. Sen lägger du i samlingar, smarta samlingar och väljer passande nyckelord.
-Säg att du fotar en ovanlig fågel på väg till bröllopet. Hör den bilden då till Bröllop Kalle och Kajsa? Borde den inte tillhöra den smarta samlingen Fågel (som inkluderas när nyckelordet 'fågel' finns på en bild)
 

niklasmagnus

Aktiv medlem
Dropbox och Lightroom

Crashplan har inget att göra med Facebook. Lägger man upp en bild på FB ger du dem rätten att använda bilden (fritt, på FB mm). Du äger fortfarande bilden. Nåja, filerna du laddar upp på Crashplan krypteras (du kan även lösenordsskydda säkerhetskopian). Det finns risker med allt, även med Crashplan. Dock tror jag risken att de får hjärnsläpp och hävdar ägarskap på alla filer de hanterar är obefintlig. Företaget lever på folks förtroende, utan det är det värt 0 öre/cents.

Känner du till att Crashplan i gratisversionen kan säkerhetskopiera till en vän som kör Crashplan? Då kan ni bli varandras backuptjänst. Samma där, krypterade och lösenordsskyddade filer.

Att köra C:\2014/Bröllop Kalle och Kajsa 2014-06-01 när man har LR förstår jag mig inte på. C:\yyyy/mm/dd fixar LR åt dig automatiskt. Sen lägger du i samlingar, smarta samlingar och väljer passande nyckelord.
-Säg att du fotar en ovanlig fågel på väg till bröllopet. Hör den bilden då till Bröllop Kalle och Kajsa? Borde den inte tillhöra den smarta samlingen Fågel (som inkluderas när nyckelordet 'fågel' finns på en bild)
Hej,

Jag har funderat lite mer kring backup och lagring. Och om man nu ändå skall ladda upp sina foton i någon molntjänst så varför inte gå hela vägen på en gång. Dvs skit i den lokala hårddisken (intern, extern eller NAS) och jobba med fotona direkt mot molnen istället. Idag skulle jag nog säga att den största molntjänsten är Dropbox och då man kan få en direktlänk mappad på sin dator så kan man med Lightroom jobba direkt mot denna mapp. Och således direkt mot molnet. Gjorde ett litet test igår och det funkar utan större problem, men uppladdningen till Dropbox är dock rätt seg samt att max utrymmet är 1 TB för 99EUR/år. Man kan även lägga sin LR katalogfil på Dropbox för att ha åtkomst av den oavsett vilken dator man använder ( http://www.hdrphotographyblog.com/tutorials/sync-lightroom-catalog-with-dropbox/ ).

Och när det gäller säkerheten av mina filer så är det not större risk att min NAS crashar än att Dropbox alla servar och backup servar gör det (man får ju anta att alla molntjänsten har bra serverhallar med backuper på allt, oavsett företag). Det som talar emot denna lösning just nu är överföringshastigheten mellan mig och Dropbox. Dropbox är tänkt att jobba i bakgrunden utan att påverkar nämnvärt prestandan, i och med det så nyttjar Dropbox vara en liten del av min bandbredd för dataöverföring. Det kan då hända att jag måste ha datorn igång en bra stund efter avslutat arbete för att överföringen skall bli klar. Skall experimentera lite mer med detta när jag får tid. Men om det inte funkar så blir det nog att jobba mot NASen och låta Crashplan backupa den.

Ang struktur och namnval på mappar för ens foton så har jag läst på och sett en del videos på Youtube. Det verkar finns två läger, antingen datumstyrt eller så aktivitet/tillfälle/gruppstyrt med ev årsnivå. Och då jag alltid haft den senare strukturen så blir det att köra vidare med denna, samt att jag tycker det känns bättre. Vill man hitta foton från specifika datum eller sortera alla foton efter datumordning så finns det filtreringsval i LR för detta. Och i fallet med fågeln som fotas på väg till bröllopet så kan man ju antingen behålla den i bröllopsmappen och tagga den med "fågel" eller så kan man ju lägga den i fågel-mappen. Men jag förstår hur du menar, men håller kanske inte helt med.

Tack!
 

reboot81

Aktiv medlem
Hej,

Jag har funderat lite mer kring backup och lagring. Och om man nu ändå skall ladda upp sina foton i någon molntjänst så varför inte gå hela vägen på en gång. Dvs skit i den lokala hårddisken (intern, extern eller NAS) och jobba med fotona direkt mot molnen istället. Idag skulle jag nog säga att den största molntjänsten är Dropbox och då man kan få en direktlänk mappad på sin dator så kan man med Lightroom jobba direkt mot denna mapp. Och således direkt mot molnet.…
Du kan inte mappa Dropbox mot din hårddisk. Du väljer vilken mapp på datorn som skall synkas mot DB. (Man kan även välja bort mappar så att de inte synkas till datorn, efter att de väl synkats upp till DB).

Men, du kan inte skippa den lokala lagringen. Enda sättet vore ett program som kör direkt mot DP, och LR gör det inte. Ej heller kan man köra via www.dropbox.com i detta fallet.

DP är en synktjänst, tänkt att allt du har på plats A får du; dels hos DB och ev på valfritt antal andra enheter.


Och när det gäller säkerheten av mina filer så är det not större risk att min NAS crashar än att Dropbox alla servar och backup servar gör det (man får ju anta att alla molntjänsten har bra serverhallar med backuper på allt, oavsett företag). Det som talar emot denna lösning just nu är överföringshastigheten mellan mig och Dropbox. Dropbox är tänkt att jobba i bakgrunden utan att påverkar nämnvärt prestandan, i och med det så nyttjar Dropbox vara en liten del av min bandbredd för dataöverföring. Det kan då hända att jag måste ha datorn igång en bra stund efter avslutat arbete för att överföringen skall bli klar. Skall experimentera lite mer med detta när jag får tid. Men om det inte funkar så blir det nog att jobba mot NASen och låta Crashplan backupa den.
Min LR-katalog ligger på drygt en GB. Den vill jag inte synka mer än nödvändigt. Jag vill ha kontrollen (äga) originalfilen.

Om du jobbar mot NASen (dvs har källfilen där) och backupar till CP så har du visserligen en (1) säkerhetskopia. Men när din NAS krashar så står du utan backup. Min lösning är en källfil (på NAS tex), en molnbackup för huset-brinner-ner-scenariot (tex CP) och en stor USB hårddisk som källfilen backupar till. När diskarna eller NASen krashar (en fråga om när, inte om) så har du en snabb backup tillgänglig via USB.

Jag förstår hur du tänker och du har funderat på det här märker jag! Problemet som jag ser det är mängden data. Dagens nät är inte anpassade för det du önskar. Nu kanske du själv sitter på en 1GB/s fiber lina, men vad garanterar att DP (eller annan molntjänst) håller sin kapacitet för dig?


Ang struktur och namnval på mappar för ens foton så har jag läst på och sett en del videos på Youtube. Det verkar finns två läger, antingen datumstyrt eller så aktivitet/tillfälle/gruppstyrt med ev årsnivå. Och då jag alltid haft den senare strukturen så blir det att köra vidare med denna, samt att jag tycker det känns bättre. Vill man hitta foton från specifika datum eller sortera alla foton efter datumordning så finns det filtreringsval i LR för detta. Och i fallet med fågeln som fotas på väg till bröllopet så kan man ju antingen behålla den i bröllopsmappen och tagga den med "fågel" eller så kan man ju lägga den i fågel-mappen. Men jag förstår hur du menar, men håller kanske inte helt med.
Tack!
Självklart. Den som till fullo utnyttjar LR bryr sig inte ett dugg om hur mapparna ligger på disken (bortsett från att man ser till att inte få två lika filer i samma mapp, tex om man sparar >10000 bildfiler i samma mapp), för den personen jobbar med nyckelord, samlingar och smarta samlingar.

Återkom gärna när du hittat en bra lösning!

PS. Vilka mängder bilder pratar vi om?
 

niklasmagnus

Aktiv medlem
Får börja att be om ursäkt för det sena svaret. Men som nybliven småbarnsförälder hinner man knappt sitta framför datorn längre.

Du kan inte mappa Dropbox mot din hårddisk. Du väljer vilken mapp på datorn som skall synkas mot DB. (Man kan även välja bort mappar så att de inte synkas till datorn, efter att de väl synkats upp till DB).

Men, du kan inte skippa den lokala lagringen. Enda sättet vore ett program som kör direkt mot DP, och LR gör det inte. Ej heller kan man köra via www.dropbox.com i detta fallet.

DP är en synktjänst, tänkt att allt du har på plats A får du; dels hos DB och ev på valfritt antal andra enheter.
Okey då har jag missförstått hur DB fungerar. Tack för redogörelsen.


Min LR-katalog ligger på drygt en GB. Den vill jag inte synka mer än nödvändigt. Jag vill ha kontrollen (äga) originalfilen.

Om du jobbar mot NASen (dvs har källfilen där) och backupar till CP så har du visserligen en (1) säkerhetskopia. Men när din NAS krashar så står du utan backup. Min lösning är en källfil (på NAS tex), en molnbackup för huset-brinner-ner-scenariot (tex CP) och en stor USB hårddisk som källfilen backupar till. När diskarna eller NASen krashar (en fråga om när, inte om) så har du en snabb backup tillgänglig via USB.

Jag förstår hur du tänker och du har funderat på det här märker jag! Problemet som jag ser det är mängden data. Dagens nät är inte anpassade för det du önskar. Nu kanske du själv sitter på en 1GB/s fiber lina, men vad garanterar att DP (eller annan molntjänst) håller sin kapacitet för dig?
Har funderat lite mer kring detta, hur jag praktiskt skall lösa det utan att behöva investera i massa nya prylar. (Inser att min bärbara börjar vara lite klen på LR.) Min NAS rymmer 2 diskar, idag kör den Raid 1, men detta är ju inte bra om jag råkar deleta en fil av misstag eller om en fil är skadad då är ju Raid1 lösningen bara idiotisk. Jag tänkte mig istället att formatera om NASen så respektive disk blir en egen enhet/volym (ex e: och f:). Då kan man använda den ena till källfilerna och den andra som backup. Visserligen så skyddar jag mig inte mot ett blixt nedslag som gå in i NASen, då lär båda diskarna brinna upp, eller inbrott. Så för att öka skyddet mot detta tänker jag mig en Crashplan backup, lite jobbigare att återställa alla filer men troligen det scenariot med lägst risk.


Självklart. Den som till fullo utnyttjar LR bryr sig inte ett dugg om hur mapparna ligger på disken (bortsett från att man ser till att inte få två lika filer i samma mapp, tex om man sparar >10000 bildfiler i samma mapp), för den personen jobbar med nyckelord, samlingar och smarta samlingar.

Återkom gärna när du hittat en bra lösning!

PS. Vilka mängder bilder pratar vi om?
Tror min struktur kommer funka utan problem. Den dagen den inte längre gör det så får jag sortera i årsmappar och skapa nya LR-kataloger.
Det är ingen stor mängd foton vi prata om, kanske 10 000 st idag.
 
ANNONS