Annons

NET Framework-installation tar en evig tid..!?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag tänkte prova Capture One Pro och laddade därför ner 60-dagarsversionen, men när sedan installationen påbörjas så visar det sig att NET Framework är något som krävs för detta program. Det stod i en informationsruta att det beräknades ta ca 8 minuter. Om det var för installationen av enbart Capture One Pro eller om det gällde hela processen framkom nog inte.

Installationen av Framework rullade på fint till en början, men när det inte var mycket kvar så slutade staplarna att röra på sig helt. Och där har de stått och "tuggat" i 45 minuter nu!

Kan det vara Comodo brandvägg som ställer till det? Den reagerade vid två tillfällen efter det att installationen påbörjades - jag accepterade för att inte avbryta installationen.

Frågan är om det bara är att avvakta så blir Framework till slut installerat eller ska jag testa med någonting annat? Jag använder 4G-mobilt bredband.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Börja om från början ;-)

Jag tänkte prova Capture One Pro och laddade därför ner 60-dagarsversionen, men när sedan installationen påbörjas så visar det sig att NET Framework är något som krävs för detta program. Det stod i en informationsruta att det beräknades ta ca 8 minuter. Om det var för installationen av enbart Capture One Pro eller om det gällde hela processen framkom nog inte.

Installationen av Framework rullade på fint till en början, men när det inte var mycket kvar så slutade staplarna att röra på sig helt. Och där har de stått och "tuggat" i 45 minuter nu!

Kan det vara Comodo brandvägg som ställer till det? Den reagerade vid två tillfällen efter det att installationen påbörjades - jag accepterade för att inte avbryta installationen.

Frågan är om det bara är att avvakta så blir Framework till slut installerat eller ska jag testa med någonting annat? Jag använder 4G-mobilt bredband.
Antar att du måste inaktivera Comodo (eller bägge) under installationen.
Mm, en av nackdelarna med "skydden" ! Ibland blockerar dom t o m varandra !!
Såg att du kör med både "hängslen å livrem"
Mitt råd: avinstallera Avast (om du nu nånsin blir av med det ;-) ) å kör bara Comodo

ThomasR
 

forstheim

Aktiv medlem
Antar att du måste inaktivera Comodo (eller bägge) under installationen.
Mm, en av nackdelarna med "skydden" ! Ibland blockerar dom t o m varandra !!
Såg att du kör med både "hängslen å livrem"
Mitt råd: avinstallera Avast (om du nu nånsin blir av med det ;-) ) å kör bara Comodo

ThomasR
Comodo är bara brandväggen. Menar du att jag ska installera Comodo antivirus i stället för Avast? På min förra dator hade jag "Comodo-paketet", men det skulle vara sämre än att kombinera Comodo Firewall med ett annat antivirusprogram. Så som jag har valt att göra alltså!
 

forstheim

Aktiv medlem
Nu blev installationen av NET Framework klar förresten - så det handlade visst bara om att vänta ut det hela... :)
 

alfin

Aktiv medlem
Bra! Får vi höra om dina erfarenheter av Capture One Pro nu, istället för dina farhågor för virus och andra datorproblem! ;-)
 

forstheim

Aktiv medlem
Bra! Får vi höra om dina erfarenheter av Capture One Pro nu, istället för dina farhågor för virus och andra datorproblem! ;-)
HA HA HA ..ja det ska ni snart få höra om! :)

Just nu håller jag dock på att komma underfund med hur det här med två konton i Windows 8.1 fungerar. Verkar som att man måste profilera skärmen för respektive konto (administratörskontot och standardkontot)..eller så är det bara jag som inbillar mig att skärmfärgerna är en aning olika när jag växlar mellan kontona!?
 

forstheim

Aktiv medlem
Var man inte tokig redan innan så blir man det helt klart nu.. *ghrr*

Capture One Pro startar inte upp! Jag kommer till att göra valet av katalog eller session..efter det låser sig programmet. Och när jag ska avinstallera det i administratörskontot så går inte det heller för (som det står) jag har inte behörighet att göra det!!?

Misstänker att man inte SKA kunna avinstallera den 60-dagar testversionen av C1 Pro, vilket väl antagligen också då innebär att jag inte kommer kunna testa programmet alls på min dator nu! Såvida det inte går att installera programmet igen utan att plocka bort det som redan är installerat vill säga.. :-/
 

forstheim

Aktiv medlem
Ingenting verkar ju fungera som det ska här!

Nu försökte jag installera Lightroom 5 som jag har på originalskiva från det när jag skaffade min Canon 6D. Jag kommer till "välja språk". Klickar OK för svenska och sedan börjar förberedelsen av installationen. Men längre än så kommer fanskapet inte! Fick något error-meddelande vid ett tillfälle..vid dem andra två tillfällena hände ingenting efter att jag bekräftat svenska som språk.

Jaha..kanske lika bra att göra en systemåterställning då tänkte jag och testar med det. Går in på "Återställ datorn utan att dina filer påverkas" och klickar på "Kom igång". En liten stund senare får jag meddelande om att det inte går att hitta återställningsmiljön. I stället är då nästa instruktion: "Sätt i installations- eller återställningsmediet för Windows och starta om datorn". Jag gör så med min Windows 8.1-skiva som följde med datorn - men INGENTING händer mer än att datorn startar om!

Ska det verkligen behöva vara så här när man köper en dator för 17000:- och följer alla instruktioner!?

Mac som nästa dator ligger rätt bra till nu kan jag säga... :-/
 

forstheim

Aktiv medlem
Nya tag..

..nu med att försöka avinstallera Comodo Firewall för att jag skulle se om det var den som har ställt till med allt elände. Brandväggen gick inte att avinstallera utan fastande när den kommit 1/4 på väg. Väntade en kvart för säkerhets skull. Bara att starta om datorn..och när jag sedan kom tillbaka till datorns skrivbord var Comodo-ikonen borta.

Försöker då åter igen att installera Lightroom från skivan jag har. Börjar bra, men helt plötsligt ploppar ett pop up-fönster upp som talar om att avinstallationen av Comodo inte gick som den skulle utan att filerna nu ska återställas i stället. Så får det bli..klickar okej..och sedan fortsätter installationen av Lightroom. Därefter går faktiskt Lightroom att starta upp som vanligt. Dock till ingen nytta förmodligen eftersom jag tycker gränssnittet i programmet inte är speciellt inspirerande. För några år sedan testkörde jag version 3 av LR i några veckor, men inte heller den gången fastnade jag riktigt för det. Det må vara ett bra program, men antagligen inte något för mig.

Därefter var det dags att försöka avinstallera Capture One igen - och nu gick det mycket bättre! I och med det så kunde jag ladda ner Capture One på nytt från Phase One:s hemsida och göra en ny installering av programmet. Men trots ominstallationen av Capture One så gick programmet fortfarande inte att starta upp! Så nej..C1 Pro verkar tydligen inte heller vara programvaran för mig!

Nu har jag i stället laddat ner och installerat Corel PaintShop Pro utan problem. Om det visar sig att vissa funktioner i det programmet går lite snabbare i min nya dator än vad de gjorde i min gamla så lutar det starkt åt att kombinera PaintShop Pro X7 Ultimate med Canons RAW-konverterare DPP. Edit-delen tycker jag är mycket trevlig i PaintShop Pro medan management-delen dock fortfarande är ett ganska stort frågetecken för mig måste jag säga.

DPP för råkonvertering, PaintShop Pro för editering..men vilket program för katalogisering om inte PaintShop Pro "fixar den biffen"?
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Systemfilsändringar

Ingenting verkar ju fungera som det ska här!

Nu försökte jag installera Lightroom 5 som jag har på originalskiva från det när jag skaffade min Canon 6D. Jag kommer till "välja språk". Klickar OK för svenska och sedan börjar förberedelsen av installationen. Men längre än så kommer fanskapet inte! Fick något error-meddelande vid ett tillfälle..vid dem andra två tillfällena hände ingenting efter att jag bekräftat svenska som språk.

Jaha..kanske lika bra att göra en systemåterställning då tänkte jag och testar med det. Går in på "Återställ datorn utan att dina filer påverkas" och klickar på "Kom igång". En liten stund senare får jag meddelande om att det inte går att hitta återställningsmiljön. I stället är då nästa instruktion: "Sätt i installations- eller återställningsmediet för Windows och starta om datorn". Jag gör så med min Windows 8.1-skiva som följde med datorn - men INGENTING händer mer än att datorn startar om!

Ska det verkligen behöva vara så här när man köper en dator för 17000:- och följer alla instruktioner!?

Mac som nästa dator ligger rätt bra till nu kan jag säga... :-/
Avinstallera Avast, virusprogram förhindrar att ändringar görs i systemfiler. Sen beror de vilken nivå du har på UAC (User Account Control) men då ska de komma upp en ruta där du får bekräfta ändringen. Inaktivera Comodo å prova igen.
Ladda ner CCleaner från FileHippo.com eller Piriform.com, kör "Registret" som du hittar till vänster i kanten.
Vet sen tidigare att Avast ställt till de för en del och ett h-e att få bort ur datorn, åtminstone för nåt år sen ;-)
Själv har jag inget virusprogram däremot kör jag Spybot, Malwarebytes och Windows eget mrt.exe då å då.
Samt rensar registret med CCleaner å Reg Mech. Under 25 år har jag fått in nåt allvarligare vid två tillfällen men aldrig behövt ominstallera pga virus eller malware ;-)

ThomasR

Edit 2'a på bollen ser jag :)
 

forstheim

Aktiv medlem
Avinstallera Avast, virusprogram förhindrar att ändringar görs i systemfiler. Sen beror de vilken nivå du har på UAC (User Account Control) men då ska de komma upp en ruta där du får bekräfta ändringen. Inaktivera Comodo å prova igen.
Ladda ner CCleaner från FileHippo.com eller Piriform.com, kör "Registret" som du hittar till vänster i kanten.
Vet sen tidigare att Avast ställt till de för en del och ett h-e att få bort ur datorn, åtminstone för nåt år sen ;-)
Själv har jag inget virusprogram däremot kör jag Spybot, Malwarebytes och Windows eget mrt.exe då å då.
Samt rensar registret med CCleaner å Reg Mech. Under 25 år har jag fått in nåt allvarligare vid två tillfällen men aldrig behövt ominstallera pga virus eller malware ;-)

ThomasR

Edit 2'a på bollen ser jag :)
Ska testa dina förslag och om möjligt då ge Capture One Pro ytterligare en chans. Är väldigt nyfiken på det programmet, så det vore ju väldigt synd att inte ens få chansen att ta sig en liten närmare titt på det bara för att det inte går att installera. Det ska ju gå! :)
 

forstheim

Aktiv medlem
Avast gick lätt att avinstallera verkar det som..och CC Cleaner fungerade smärtfritt att ladda ner, installera och köra. Däremot är Comodo Firewall ytterst svår att avinstallera har jag märkt. Avinstallationen har pågått i 50 minuter nu, men "pelaren" har fastnat och står bara och tuggar. Precis som förra gången.

Vad gör man om man inte kan avinstallera brandväggen ordentligt? Det är ju moment 22..för jag kan inte öppna upp den och den går inte avinstallera. Och antagligen lär den väl nu inte skydda som tänkt heller...
 

iSolen.se

Guest
Ingenting verkar ju fungera som det ska här!

Nu försökte jag installera Lightroom 5 som jag har på originalskiva från det när jag skaffade min Canon 6D. Jag kommer till "välja språk". Klickar OK för svenska och sedan börjar förberedelsen av installationen. Men längre än så kommer fanskapet inte! Fick något error-meddelande vid ett tillfälle..vid dem andra två tillfällena hände ingenting efter att jag bekräftat svenska som språk.

Jaha..kanske lika bra att göra en systemåterställning då tänkte jag och testar med det. Går in på "Återställ datorn utan att dina filer påverkas" och klickar på "Kom igång". En liten stund senare får jag meddelande om att det inte går att hitta återställningsmiljön. I stället är då nästa instruktion: "Sätt i installations- eller återställningsmediet för Windows och starta om datorn". Jag gör så med min Windows 8.1-skiva som följde med datorn - men INGENTING händer mer än att datorn startar om!

Ska det verkligen behöva vara så här när man köper en dator för 17000:- och följer alla instruktioner!?

Mac som nästa dator ligger rätt bra till nu kan jag säga... :-/
Om du gör defaultinstallationen, ser till att ha router, brandvägg och antivirus och är en normal användare kommer du inte få problem.

Börja om...keep it simple
 

forstheim

Aktiv medlem
Börja om...keep it simple
Jag tog dig på orden och håller nu som bäst på att göra en säkerhetsåterställning av Windows från skivan jag hade. Det fungerade inte att göra igår, men nu ser det ut som att återställningen rullar på fint i alla fall. Valde alternativet "Ingenting" på frågan om vad som skulle sparas, så förhoppningsvis bör Windows se ut och fungera som det gjorde från "fabrik"..
 

forstheim

Aktiv medlem
Man ska aldrig ge upp..för nu lyckades jag ladda ner och installera Capture One Pro! :)

Jag hade .NET Framework 3.5 och 4.5 istallerade på min dator, men det som Phase One ville att jag skulle ladda ner var version 4.5.2. Jag testade ju att ladda ner det över nätet tidigare, men trots att jag fullföljde hela installationen som tog runt 1,5 timme så gick det inte sedan att få igång själva Capture One. Andra gången avbröt jag installationen efter 10-15 minuter.

Tredje gången gillt för en stund sedan..då skippade jag att installera .NET Framework över nätet. Laddade i stället ner programvaran, kopplade ner mig från nätet och installerade det hela offline. Då tog installationen mindre än 1 minut tror jag. Sedan gick det ju snabbt att ladda ner och installera C1 Pro också.

Så nu är det dags att ta sig en första titt på programmet.. :)
 

alfin

Aktiv medlem
Grattis Jonas! Skam den som ger sig!

Starta en ny tråd om Capture One... Och ge inte upp direkt. Som jag sagt tidigare har Capture One en hög inlärningströskel. Det är inget program man fipplar med i 20 minuter och sedan drar några slutsatser. Vissa saker är inte helt logiska att utföra, så använd de videor som finns tillgängliga via deras webbsida. Lycka till!
 

forstheim

Aktiv medlem
Grattis Jonas! Skam den som ger sig!

Starta en ny tråd om Capture One... Och ge inte upp direkt. Som jag sagt tidigare har Capture One en hög inlärningströskel. Det är inget program man fipplar med i 20 minuter och sedan drar några slutsatser. Vissa saker är inte helt logiska att utföra, så använd de videor som finns tillgängliga via deras webbsida. Lycka till!
He he..precis det du skriver hände när jag jag hade testat C1 Pro en stund..typ efter en timme eller så. Fick känslan att programmet nog inte är för mig..lite för komplext med många saker som jag inte har någon användning av. Det krävs ett annat sätt att tänka än när man använder t.ex. PSP X7 där det bara är att köra på. Sedan blev inte heller slutresultatet speciellt bra på de 3 bilder jag redigerade i C1 Pro. Det beror antagligen mer på mig som redigerare än programmet i sig. Med mer kunskap om programmet kan man förhoppningsvis få till bilderna betydligt bättre än nu. Fast å andra sidan kan man fråga sig om det är värt att lägga ner all den tid och energi på att försöka "tämja" C1 Pro och nå dit när jag utan speciella kunskaper om PaintShop Pro X7 lätt får till rätt bra resultat i det programmet!? :)
 

forstheim

Aktiv medlem
Efter ett par timmar till här med Capture One nu så lyckas jag klämma ut bättre resultat än under första timmen i går. Tycker det är rätt lätt att hitta och använda dem vanliga basverktygen, men sedan finns det mycket annat som kommer ta tid att sätta sig in i. Jag uppskattar verkligen hur man kan jobba med färger och exponering i programmet, men har fortfarande inte förstått hur man storleksjusterar bilden man jobbar med till en väldigt liten storlek. Finns det något annat sätt än att behöva minska storleken på själva arbetsytan genom att dra filmstripsfönstret uppåt? Det finns ju "Passa in", men minsta storleken där blir inte särskilt liten..

Capture One ser nog ut att kunna vara ett alternativ ändå. Det lär säkert ta någon vecka att få hyfsad kläm på det, men sedan har man ett trevligt program med stora möjligheter.

En ny tråd för enbart C1 Pro kan nog vara vettigt att starta för att samla frågor som eventuellt dyker upp under testperioden eller efter densamma. Även om det verkar finnas väldigt få diskussioner om C1 Pro här på Fotosidan så borde det finnas en hel del av medlemmarna som använder det i sitt redigerande, eller!?
 

afe

Aktiv medlem
Trådar kostar inget att starta, så det är bara att testa :)

Förmodligen är det inte i närheten av lika många som kör det programmet som Lightroom dock.
 
ANNONS